Wisselende prestaties/ondersteuning

Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Achteras sowieso terug losdraaien (de as er niet volledig uitdraaien, maar enkel losdraaien tot het moment dat je aan het achterwiel lichte speling voelt), dan het achterwiel opnieuw vastzetten op het correcte aanhaalmoment, zie ook eerder advies : https://www.speedpedelecreview.com/view ... 799#p97799
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Cruiserben
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 jan 2021, 14:14
Merk SP: Stromer ST1-X
Km-stand: 7180

Als je advies vraagt ben ik uiteraard van mening dat je deze ernstig neemt en opvolgt, en dan nadien toch even verslag "reply" uitbrengt :ay .
Misschien toch al even verontschuldigen voor het uitgebreide verslag :oops: :?:
Stromeur schreef: 20 mei 2021, 21:42 Met die TMM sensorwaarden is niks mis. Daar heb je als eindgebruiker verder ook weinig in te zoeken. Begin bij de basis:

Controleer of je de meest recente FW update op je bike hebt en zo nee: FW laten pushen door je dealer.

Gevoeligheid van de trapsensor op 100% zetten.

Accu vol laden naar 100%.

Accu uitnemen terwijl je Stromer aan staat.
10 minuten wachten.
Accu terugplaatsen.

Lost dit het probleem niet op en je weet 100% zeker dat je het achterwiel correct het teruggeplaatst én op het juiste moment hebt aangedraaid: naar je dealer ermee.
Zoals eerder nog gemeld was ik de fiets reeds aan het laden. Dit uitgevoerd tot batterijniveau 100%.
De laatste FW update heb ik op de fiets, en die heb je ook nodig voor de vernieuwde Omni app op je smartphone.
Nadat de batterij was vol geladen heb ik de fiets opgestart.
De gevoeligheid van de trapsensor verhoogt naar 100%, en bevestigd met OK.
Terwijl de Stromer aanstond heb ik dan de batterij uitgenomen, en een kwartiertje gewacht.
Ik heb de batterij nadien terug geplaatst en de fiets even opgestart om te zien of er niets abnormaals zou gebeuren (foutmelding ofzo).

Vanmorgen dan toch maar de fiets genomen want ik was uiteraard benieuwd, en dit ondanks het voorspelde stormweer.
Nogmaals, de trapsensor via de fiest staat op 100%.
Op de Omni app staat het gevraagde vermogen nog steeds op zo'n 80% (geschat want dit staat er niet zo op vermeld), want daar heb ik niets aan veranderd. Deze instellingen zijn uitsluitend van toepassing op ondersteuningsniveau 2.
Naar het werk gefietst zoals een Stromer hoort te rijden. In stand 2 toch zo'n 40,8 à 42km/h behaald, en dat stemde me vrolijk.
Het verbruik lag wel wat hoger dan gebruikelijk. Normaal heb ik zo'n 15%/rit, en nu had ik 18%.

Na de werkdag opnieuw richting naar huis, maar dit zal geen referentie zijn vrees ik.
Enorm veel wind, en vanaf de zijkant met momenten ronduit gevaarlijk (vind ik toch).
Onderweg even gestopt en de trapsensor even terug op zijn vroegere niveau (de stand waar ik tot nu toe altijd op heb gefietst) gezet door 2x op het - tekentje te toetsen.
Het verschil was wel onmiddellijk voelbaar, en dus toch maar terug naar 100% gezet.
De batterij capaciteit geeft nu nog 63% aan bij thuiskomst, waar ik dus normaal toch rond de 70% eindig.

CONCLUSIE:
De procedure welke Stromeur mij heeft aangereikt als oplossing heeft dus toch effect gehad.
Nogmaals, de terugrit vind ik geen referentie wegens enorm veel tegen- en zijwind.
Hopelijk kan het bereikte resultaat behouden blijven.

VRAAG:
Waarom moet ik nu de trapsensor naar 100% zetten om prettig te kunnen fietsen?
Sinds de aankoop van mijn ST1-X in februari 2019 (nog model 2018 denk ik) heeft de trapsensor nooit vol open gestaan.
Is hier dan iets mee fout, hoewel ik geen foutmelding krijg?

Wat de vernieuwde Omni app betreft heeft men blijkbaar de instelling STANDAARD qua ondersteuning gewijzigd, want daar staan nu alle balkjes in het midden/centraal.
Hierbij een screenshot van hoe deze in de vorig app versie stond bij mij.
Screenshot OMNI app niveau STANDAARD.jpg
Screenshot OMNI app niveau STANDAARD.jpg (177.2 KiB) 1720 keer bekeken
Bij het openen van de vernieuwde app versie was de weergave op EIGEN gezet, en terug op ongeveer dezelfde waarden als voordien schat ik in.
Screenshot nieuwe OMNI app niveau EIGEN.jpg
Screenshot nieuwe OMNI app niveau EIGEN.jpg (170.68 KiB) 1720 keer bekeken
Ik had deze instellingen, zowel op de fiets als de Omni app, zo ingesteld dat me dit als een goed compromis tussen verhouding prestaties/batterijverbruik leek te zijn.
Moet ik nu dus de trapsensor op 100% laten staan, en hoe hebben jullie al deze instellingen staan als gebruikers (als ik vragen mag, uit nieuwsgierigheid)?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Cruiserben schreef: 21 mei 2021, 22:26 Waarom moet ik nu de trapsensor naar 100% zetten om prettig te kunnen fietsen?
Sinds de aankoop van mijn ST1-X in februari 2019 (nog model 2018 denk ik) heeft de trapsensor nooit vol open gestaan.
Is hier dan iets mee fout, hoewel ik geen foutmelding krijg?

Wat de vernieuwde Omni app betreft heeft men blijkbaar de instelling STANDAARD qua ondersteuning gewijzigd, want daar staan nu alle balkjes in het midden/centraal.
Je eerste vraag (waarom nu trapsensor op 100% i.p.v. op 80%): ik denk dat het uitvoeren van de tip van Golvas hier soelaas zou kunnen bieden. Als het aandraaimoment nu een fractie anders is dan voordat het wiel eruit is geweest, dan kan dit consequenties hebben voor de ondersteuning. Dat betekent niet dat er iets mis of defect is, dit is normaal volgens het principe waarmee de TMM sensor werkt.

Alle Stromer eigenaren melden dat de motorondersteuning krachtiger is geworden na de laatste FW update. Dit zal ongetwijfeld ook als consequentie hebben dat je stand 2 opnieuw moet tweaken om tot de voor jou optimale instelling te komen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Cruiserben
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 jan 2021, 14:14
Merk SP: Stromer ST1-X
Km-stand: 7180

Stromeur schreef: 21 mei 2021, 22:35 ik denk dat het uitvoeren van de tip van Golvas hier soelaas zou kunnen bieden. Als het aandraaimoment nu een fractie anders is dan voordat het wiel eruit is geweest, dan kan dit consequenties hebben voor de ondersteuning.
Is dan het advies om de volledige procedure die Galvas eerder had aangereikt opnieuw uit te voeren?
Achterwiel lichtjes los draaien, opnieuw vast zetten, sensor offset resetten,.........................enz.
Ik heb maar één momentsleutel die dan toch opnieuw tot hetzelfde eindresultaat zal komen?

Toch nog even hartelijk dank voor jullie snelle reactie en behulpzaamheid :ay .
Cruiserben
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 jan 2021, 14:14
Merk SP: Stromer ST1-X
Km-stand: 7180

Golvas schreef: 21 mei 2021, 09:15 Achteras sowieso terug losdraaien (de as er niet volledig uitdraaien, maar enkel losdraaien tot het moment dat je aan het achterwiel lichte speling voelt), dan het achterwiel opnieuw vastzetten op het correcte aanhaalmoment, zie ook eerder advies : https://www.speedpedelecreview.com/view ... 799#p97799
Stromeur schreef: 21 mei 2021, 22:35 ik denk dat het uitvoeren van de tip van Golvas hier soelaas zou kunnen bieden. Als het aandraaimoment nu een fractie anders is dan voordat het wiel eruit is geweest, dan kan dit consequenties hebben voor de ondersteuning.
Vanmiddag toch maar weer opnieuw aan de slag gegaan met Golvas zijn aanbeveling.
Uitgevoerd:
Achteras losgedraaid tot er lichte speling voelbaar was.
Opnieuw aangedraaid met de momentsleutel op 20Nm.
Fiets opgestart.
In het servicemenu de offset gereset.
Opnieuw gekalibreerd.
Fiets uitgeschakeld.
Opnieuw opgestart, en de sensor volledig open laten staan (zoals Stromeur eerder had aangegeven).
Terwijl de fiets aanstond nog maar eens de batterij eruit gehaald en 15 minuten gewacht.
Batterij opnieuw geplaatst, en de fiets opgestart.
Sensorwaarde nadien gewijzigd naar de vorige instelling zoals ik vroeger altijd heb gefietst (2x het - teken gebruikt, en dus zo'n 80% open).
Gelijktijdig opgevolgd of op de Omni app deze wijzigingen werden overgenomen/gevolgd, wat ook gebeurde.

Daarna de ultieme test.
De batterij gaf nog 64% aan, want ik was vrijdag met de Stromer naar het werk gereden.
Op de fiets voelde ik meteen al een beetje het vertrouwde ondersteuningsgevoel.
Voluit gaan kan/mag niet, want ik woon in een woonzone 30km/h. En ik houd me altijd aan de geldende snelheid.
Eens de straat uit kon ik eens doorduwen op het pedaal, en het gevoel stemde mij toch een beetje vrolijker.
Even verderop nog steeds in stand 2 en dus de sensor niet op voluit, waar ik bijna altijd op rijd, toch zo'n 41,6km/h behaald.
Wat verderop en wind in de rug naar dik 46km/h.
Toch stond er stevige wind vandaag, en eens die op kop behaalde ik nog 36,8km/h. Maar ik denk dat dit wel als een normaal gevoel ook overkwam.
Ik bedoel maar dat ik duidelijk de wind op kop voelde, en eigenlijk niet echt de trapas die zwaarder aanvoelde of de ondersteuning die minder was.

Het lijkt er dus op dat ik dit toch, hopelijk definitief, heb kunnen oplossen :roll:
Maar dan wel dankzij jullie hulp :ay

Toch nog een bedenking hierbij.
Zijn dit dan ook alle stappen die je moet doorlopen als het achterwiel er zou uit moeten wegens een lekke band ofzo?

To be continued :?:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Normaalgesproken is achterwiel-as aandraaien op het juiste moment en daarna kalibreren via het standaard menu in de OMNI voldoende,

De rest van het circus is alleen nodig als je problemen ondervindt met de ondersteuning.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie