Wisselende prestaties/ondersteuning

Cruiserben
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 jan 2021, 14:14
Merk SP: Stromer ST1-X
Km-stand: 7180

Misschien eerst een beetje voorgeschiedenis?

Als eigenaar van een ST1-X 2018 (huidige stand ongeveer 6400km)heb ik al wel de nodige probleempjes gehad. Na enkele foutmeldingen in het eerste jaar is deze toen telkens vanop afstand door de FM uitgelezen en gereset. Ook fouten met betrekking tot de batterij bij het opladen of opstarten waar de FM mij het advies had gegeven deze er af en toe eens uit te nemen en de contacten proper te maken. De claxon die het niet meer deed, stekkerverbindingen die los waren gekomen, spatbord dat ook was los gekomen en tegen de band aan schuurde soms (met een vervelend geluid tot gevolg). Eigenlijk kan ik nog wel even doorgaan. Nadien nog wel foutmeldingen gehad, maar wel kunnen doorfietsen tot de volgende (tweede) onderhoudsbeurt in het voorjaar 2020. De foutcodes waren toen E210003 en W210007. Bij het onderhoud heeft men toen wel de TMM sensor vervangen onder garantie. Na mijn persoonlijke opmerking i.v.m. speling op het achterwiel is ook later hier onder garantie een compleet nieuw wiel/motor voor gemonteerd. Dit is pas onlangs (in november)gebeurd aangezien er één en ander was fout gelopen qua communicatie tussen Stromer en de FM. Maar aangezien de garantie in februari eindigt (de SP is dan 2 jaar) vind ik dit nog niet zo erg. Het is uiteindelijk goed hersteld, en ik heb vanaf de herstelling toch alweer 2 jaar garantie op het wiel/de motor. Ik gebruik de SP uitsluitend als het droog weer is. Tegen de koude wil ik me wel kleden (wat ik ook doe), maar van regen word ik niet echt vrolijk. Hoewel het soms niet uit te sluiten is dat ik er na het werk toch door moet.

De enige vraag waar ik tot op heden nog blijf mee zitten zijn de wisselende prestaties die ik uit de ST1-X behaal.
Dit is naar mijn gevoel nu toch al bijna een jaar dat ik hiermee worstel, en ook nog geen duidelijk antwoord of oplossing heb verkregen bij de FM.
Ik rijd steeds op ondersteuningsniveau 2, en dan behaal ik (meestal) wel zo'n 39 à 41km/h. Ik vind dit snel genoeg, behalve als ik op de openbare weg moet/mag rijden tussen de auto's. Dan schakel ik over naar stand 3 om tot topsnelheid te gaan. Sneller dan 48km/h op de Omni display gaat uiteraard niet.
Echter gebeurt het dat ik in stand 2 maar tot aan 36km/h geraak, en bij het overschakelen naar stand 3 behaal ik de topsnelheid onmogelijk. Als maximum geeft de Omni display dan zo'n 42km/h aan. En het lijkt alsof er iemand aan de bagagedrager lijkt te trekken. Dat is het gevoel dat ik er althans bij heb.
Kalibreren helpt in ieder geval niet. Mijn FM zegt me ook dat dit niet zou mogen nodig zijn omdat ik de fiets altijd volledig uitschakel. Thuis staat deze in de garage, en op het werk netjes binnen afgesloten zodat diefstal (quasi) onmogelijk is. Door het telkens opnieuw opstarten kalibreert de Stromer telkens opnieuw.
Niet alleen is het storend mezelf te moeten afvragen hoe snel ik telkens zal kunnen fietsen, maar ook tussen de auto's op de rijbaan vind ik 45km/h toch wel een must. En dan nog wordt je als SP rijder regelmatig geconfronteerd met automobilisten die je daar niet willen!
Het gebeurd trouwens onderweg dat ik de snelheid mis/kwijt geraak. Op het moment dat ik bijvoorbeeld vertrek gaat het lekker vlot, en als ik dan moet vaart minderen of stoppen en later opnieuw versnel of vertrek voelt het ineens anders. Maar even goed dat na het opstarten ik bij vertrek onmiddellijk voel dat ik de snelheid niet zal kunnen halen.
En nee het heeft niet te maken met de rijwind, hoewel dit uiteraard soms wel het geval is. Maar dan weet je ook dat je wind tegen hebt.
Waarom werkt de fiets soms niet voldoende mee, maar eerder tegen :bf:

Hopelijk vinden jullie mijn lange uiteenzetting niet erg.
ik kijk uit naar de reacties, en alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Cruiserben schreef: 16 jan 2021, 22:22 Hopelijk vinden jullie mijn lange uiteenzetting niet erg.
In tegendeel. Dat is juist prettig.

Naarmate de accu verder leeg raakt, wordt de ondersteuning geleidelijk afgebouwd. Ik merk dat met mijn ST2 S al rond de 70%. Dat zou het kunnen zijn, maar dit gaat niet zo radicaal dat het voelt alsof iemand/iets je Stromer tegen houdt. Je merkt alleen dat topsnelheid halen wat moeizamer gaat.

Wat verder nog zou kunnen is dat één van de remsensoren niet helemaal gangbaar meer is. Dus dat je Stromer blijft 'naremmen' op de motor nadat je hebt geremd. Je kunt de reactie van de remsensoren controleren in het servicemenu.

Als je toch in dat menu zit, kun je kijken wat de TMM waarden zijn. Kijk dit onderweg ook eens na als je Stromer wél goed ondersteunt, en kijk het direct na wanneer je Stromer niet goed ondersteunt. Dan weet je het of het probleem in de TMM-sensor zit (verlopende waarden).

Staan er actuele foutmeldingen in het servicemenu? Van na het vervangen van de motor bijvoorbeeld?

Hoe hoog heb je de gevoeligheid van de trapsensor staan?

Heb je stand twee getweaked? Zo ja: hoe is die nu ingesteld?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Ik merk op mijn ST1x een verschil in ondersteuning tussen zomer en winter. Kalibratie is voor mij de oplossing. Maar mijn fiets staat dan ook in een niet verwarmde schuur..... Staat die van jou in een verwarmde schuur? Wellicht de kabilibratie eens doen na een uurtje buiten staan? Kijken of je dan verschil ziet.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Cruiserben
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 jan 2021, 14:14
Merk SP: Stromer ST1-X
Km-stand: 7180

Jan-Willem Wisselink schreef: 17 jan 2021, 10:22 Staat die van jou in een verwarmde schuur?
De fiets staat thuis in een niet verwarmde afgesloten garage (naast de auto)waar het momenteel zo'n 8° is, en op het werk wel in een verwarmde omgeving/temperatuur binnen het bedrijf.
Stromeur schreef: 16 jan 2021, 22:52 Wat verder nog zou kunnen is dat één van de remsensoren niet helemaal gangbaar meer is. Dus dat je Stromer blijft 'naremmen' op de motor nadat je hebt geremd. Je kunt de reactie van de remsensoren controleren in het servicemenu.

Als je toch in dat menu zit, kun je kijken wat de TMM waarden zijn. Kijk dit onderweg ook eens na als je Stromer wél goed ondersteunt, en kijk het direct na wanneer je Stromer niet goed ondersteunt. Dan weet je het of het probleem in de TMM-sensor zit (verlopende waarden).

Staan er actuele foutmeldingen in het servicemenu? Van na het vervangen van de motor bijvoorbeeld?

Hoe hoog heb je de gevoeligheid van de trapsensor staan?

Heb je stand twee getweaked? Zo ja: hoe is die nu ingesteld?
Ik heb in het menu eens een kijkje gaan nemen, maar weet eigenlijk niet hoe ik er "dieper" in geraak.
Binnen het menu heb je Bike, Bluetooth, Instellingen en Systeem.
Onder Bike zie ik dan:
Remmen = kracht (balk is leeg)
Koppelsensor = kalibreren
Totalen = afstand, tijd, snelhied, energie
Rit resetten = Ja of Nee

Maar ik kan dus nergens iets terug vinden over de reactie van de remsensoren of de waarden van de TMM.
Foutmeldingen heb ik ook nergens kunnen terug vinden, maar dan zou er wel een direhoekje zichtbaar zijn op het schermpje bovenaan (heb ik in het verleden meermaals gehad zoals eerder vermeld).

Als bijlage 2 screenshots van de instellingen via de Omni app, zoals ik de fiets heb ingesteld (samen/in overleg met de FM toen ik deze had aangekocht).
Screenshot_20210117-125503.jpg
Screenshot_20210117-125503.jpg (239.71 KiB) 4113 keer bekeken
Screenshot_20210117-125519.jpg
Screenshot_20210117-125519.jpg (177.2 KiB) 4113 keer bekeken
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Cruiserben schreef: 17 jan 2021, 13:31 De fiets staat thuis in een niet verwarmde afgesloten garage (naast de auto)waar het momenteel zo'n 8° is, en op het werk wel in een verwarmde omgeving/temperatuur binnen het bedrijf.
Neem je accu mee naar binnen en plaats deze pas in de Stromer als je vertrekt.
Cruiserben schreef: 17 jan 2021, 13:31 Ik heb in het menu eens een kijkje gaan nemen, maar weet eigenlijk niet hoe ik er "dieper" in geraak.
Om in het servicemenu te geraken :

- zet je je fiets aan
- knijp je de rechter remhendel dicht
- druk, terwijl je de remhendel dichtgeknepen houdt, op de OMNI display op MENU en blijf je vinger op de display houden
- laat na een paar seconden de rechter remhendel los terwijl je je vinger op MENU blijft houden
- na enkele seconden verschijnt vanzelf het MENU en hoef je niet meer op de OMNI display te blijven duwen
- nu zie je in het menu ook de optie SERVICE staan, dat klik je aan om in het servicemenu te geraken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Cruiserben
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 jan 2021, 14:14
Merk SP: Stromer ST1-X
Km-stand: 7180

Stromeur schreef: 17 jan 2021, 13:40 Om in het servicemenu te geraken :
Alweer iets bijgeleerd, THX :ay

De gevoeligheid van de trapsensor, en of/hoe stand 2 is getweaked is wel duidelijk uit de bijlagen denk ik hé?
Indien niet of meer info nodig is verneem ik het graag.

Verder dus effectief in het servicemenu geraakt.
De TMM sensor voltage 1,54 (schommelt een beetje, de fiets staat wel beetje schuin op de standaard), en offset 1,57V
Brake states: right & left released
Error list = leeg (geen meldingen dus)
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

En wat wordt de offset als je de kalibratie opnieuw doet? Volgens de beschrijving moet je op het zadel gaan zitten (je gewicht zorgt voor een kleine vervorming van het frame, wat je torque sensor ziet) en geen kracht zetten op de pedalen.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Cruiserben
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 jan 2021, 14:14
Merk SP: Stromer ST1-X
Km-stand: 7180

Jan-Willem Wisselink schreef: 17 jan 2021, 15:17 En wat wordt de offset als je de kalibratie opnieuw doet?
Dus je wil dat ik de TMM opnieuw kalibreer/instel?
Ik durf daar eerlijk gezegd niet zo goed aan te beginnen. Stel dat er iets fout loopt, of het resultaat mijn fietsprestaties nog meer "verknoeit"?
Ik veronderstel dat wij als gebruiker niet in dat menu horen te zijn, en enkel de FM dit menu gebruikt.
Anderzijds. Als je op de fiets hoort te zitten vraag ik me wel af natuurlijk waarom bij de aankoop/aflevering , of de vervanging van de TMM sensor onder garantie zoals in mijn geval, deze niet op jouw gewicht wordt ingesteld.

Ik houd dit nog even in beraad, en heb er momenteel ook niet de tijd even voor.
Maar ik volg dit door mij aangemaakte topic op natuurlijk, en zal het verder met info aanvullen als het kan.

De Stromer zal wel zo'n 4-tal weken op stal blijven, want heb een ingreep (hospitalisatie)gepland deze week.
Zal daarna dus even niets mogen tillen of sporten/fietsen :cry:
Wat niet wil zeggen dat alle verdere suggesties of info welkom zijn ;)
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Jazeker; als het goed is kan je gewoon als normale user bij het kalibratie gedeelte in het normale menu. De kalibratie zit dus niet in het service menu; daar kan je wel de voltages uitlezen welke van de TMM komen.

Er kan weinig mis gaan. En mocht je het toch verkeerd hebben gedaan, kan je het daarna gewoon opnieuw proberen. Gewoon op je fiets gaan zitten; aanzetten; menu; (koppel)sensor; kalibratie (geen kracht op pedalen zetten!). Via het service menu kan je de nieuwe offset uitlezen. Deze waarde zal als het goed is de na kalibratie veranderd zijn. Dus handig om voordat je de kalibratie doet, deze offset waarde opnieuw uit te lezen.

Als ik mijn stromer uit de schuur haal in de winter komt hij niet boven de 42km/u uit. 1x kalibreren en hij gaat weer als een speer. Waarschijnlijk toe te kennen aan de temperatuur.

Zie ook mijn video hieronder. Hierin had ik een offset van 1.8V welke na calibratie terug ging naar 1.75v... en dat maakte het verschilt tussen 42 of 45km/u:
Laatst gewijzigd door Jan-Willem Wisselink op 17 jan 2021, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Cruiserben
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 jan 2021, 14:14
Merk SP: Stromer ST1-X
Km-stand: 7180

Jan-Willem Wisselink schreef: 17 jan 2021, 17:44 Er kan weinig mis gaan. En mocht je het toch verkeerd hebben gedaan, kan je het daarna gewoon opnieuw proberen. Gewoon op je fiets gaan zitten; aanzetten; menu; koppelsensor; kalibratie
Ow, het gaat over de koppelsensor die je gewoon rechtstreeks via de "sensor" op het display kan kalibreren.
Ik heb dit al meermaals opnieuw gedaan, maar gaf me niet het gevoel dat er iets aan de prestatiemogelijkheden van de fiets wijzigde. En zoals de FM me al reeds zei, aangezien ik de fiets altijd volledig opnieuw opstart kalibreert hij elke keer opnieuw.
Maar ik ga nooit op de fiets zitten als ik deze opstart of opnieuw kalibreer.
Trouwens, ik geraak met mijn voeten niet aan de grond :lol:
Hierdoor sta ik altijd ofwel naast de fiets, ofwel van het zadel. Ik heb de comfort uitvoering omdat ik een nogal klein persoon ben, en bij de sport zat de buis in de weg als ik bijvoorbeeld aan een kruispunt moet stoppen ofzo.
Maar dan zoek ik wel even steun tegen een muurtje ofzo, zodat ik dit eens kan doen als ik op de fiets zit.

Maar dan zal ik inderdaad de waarden eerst noteren en na de kalibratie nogmaals even zien wat het verschil is.
THX ;)
Plaats reactie