Wisselende prestaties/ondersteuning

Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Cruiserben schreef: 26 apr 2021, 22:22 Het zou mij verbazen als mijn FM de 20Nm niet zou gerespecteerd hebben.
Mij verbaast dat niet ... zo stond ik er ooit bij toen het achterwiel van mijn SP terug gemonteerd werd, de achteras werd vastgezet zonder momentsleutel.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Cruiserben
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 jan 2021, 14:14
Merk SP: Stromer ST1-X
Km-stand: 7180

Hallo,

Nooit verwacht dat ik hier zou moeten op terug komen hebben.
Niet zo'n goed nieuws dus.

Eerst een beetje uitleg waarom en hoe.
Ik wissel elke 1000km de ketting om de gehele boel (ketting/cassette e.a.) netjes op mekaar te laten inslijten.
Zo ga ik er vanuit onder de huidige omstandigheden toch zeker de 12000km te behalen vooraleer één en ander aan vervanging toe is.
Dus heb ik laatst de Stromer alweer eens onder handen genomen.
Toen ik alles had gereinigd en opnieuw de andere ketting erop had gelegd heb ik dan toch maar eens besloten het achterwiel los te maken.
Ik was nu toch bezig :ay .
Dit ondanks het feit dat de fiets toch opnieuw lekker presteerde, wat mogelijks niet echt geloofwaardig over kwam.
Stromeur schreef: 20 apr 2021, 22:37 Ik geloof niet specifiek in zo'n magische knoppencombinatie, maar het klinkt in elk geval alsof je Stromer weer rijdt zoals een Stromer hoort te rijden :ay
Ik heb, volgens mij althans, de handelingen uitgevoerd die Galvas me had meegegeven als (mogelijke) oplossing.
De momentsleutel waarover ik beschik is hopelijk toch juist, en heb ik dus het streepje overeenkomstig de 20Nm ingesteld.
Ook de sensorwaarde gereset qua offset, en opnieuw gekalibreerd.

Sindsdien heb ik door het aanhoudende slechte weer er niet meer mee gereden.
Aangezien het vandaag toch een mooie dag beloofde te worden dan maar met de SP naar het werk gefietst.
Ik heb me kapot geduwd op de pedalen. Dit is niet meer leuk Stromer-en :(
Onderweg in het servicemenu gekeken en de sensorwaarde is nog steeds dezelfde als voordien, alleen de offset is ietsje gewijzigd.
Waarde is ongeveer 1,49 dacht ik, en de offset stond (denk ik) op 1,483
Het is echt zwaar trappen op de pedalen. Als ik rechtop ga staan haal ik toch even de 39km/h, maar als ik terug op het zadel ga zitten dan kom ik op zo'n 33 à 35km/h in stand 2.
Ik weet niet echt wat ik zou kunnen fout gedaan hebben, maar weet niet echt raad meer.
Blijkbaar was ik er (met mijn beperkte kennis :roll: ) beter vanaf gebleven.
Hoe moet ik dit nu verder oplossen.
Iemand een suggestie? :bc
Kan ik er nu best toch mee langs de FM en alles opbiechten wat ik zelf heb uitgespookt :oops: .
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Heb je je Stromer nog gekalibreerd nadat je ontdekte dat de ondersteuning niet naar wens was?

Staat de gevoeligheid van de trapsensor op maximaal?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Cruiserben
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 jan 2021, 14:14
Merk SP: Stromer ST1-X
Km-stand: 7180

Stromeur schreef: 20 mei 2021, 20:54 Heb je je Stromer nog gekalibreerd nadat je ontdekte dat de ondersteuning niet naar wens was?

Staat de gevoeligheid van de trapsensor op maximaal?
Kalibratie een paar keer uitgevoerd, zonder resultaat.

Na de nieuwe omni app op de smartphone moest ik me opnieuw aanmelden.
De gevoeligheid staat ingesteld op "eigen", en laat ons zeggen deze op 80% open staan qua gevoeligheid/ondersteuning.
Ik heb deze overdracht nogmaals bevestigd, zonder resultaat.
Cruiserben
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 jan 2021, 14:14
Merk SP: Stromer ST1-X
Km-stand: 7180

Nog even voor de zekerheid gaan nakijken.
Sensorwaarde geeft rond de 1,46 en de offset 1,485.
De offset waarde ligt nu dus hoger dan de sensorwaarde, daar waar dit voordien omgekeerd was (zie eerdere geplaatste reactie).
Als ik beide remhendels inknijp en kracht zet op het linkerpedaal gaat deze sensorwaarde de hoogte in naar toch wel richting 2 (of meer?).
Dus er zit zeker een verandering in, wat mij logisch lijkt en bewijst dat deze functioneert.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Met die TMM sensorwaarden is niks mis. Daar heb je als eindgebruiker verder ook weinig in te zoeken. Begin bij de basis:

Controleer of je de meest recente FW update op je bike hebt en zo nee: FW laten pushen door je dealer.

Gevoeligheid van de trapsensor op 100% zetten.

Accu vol laden naar 100%.

Accu uitnemen terwijl je Stromer aan staat.
10 minuten wachten.
Accu terugplaatsen.

Lost dit het probleem niet op en je weet 100% zeker dat je het achterwiel correct het teruggeplaatst én op het juiste moment hebt aangedraaid: naar je dealer ermee.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Cruiserben
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 jan 2021, 14:14
Merk SP: Stromer ST1-X
Km-stand: 7180

Hangt aan de lader nu.
De trapsensor kan ik gewoon via de omni display verhogen neem ik aan, en hoef dus geen instellingen te wijzigen in de omni app.
Als de batterij vol is zal ik de fiets eens opstarten en de batterij eruit halen en jouw instructies volgen. Had ik nog nooit eerder gedaan.

Bedankt alvast voor je snelle reactie :ay
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Cruiserben schreef: 20 mei 2021, 21:57 De trapsensor kan ik gewoon via de omni display verhogen neem ik aan, en hoef dus geen instellingen te wijzigen in de omni app.
Klopt.

Hopelijk lost dat riedeltje handelingen het probleem op. In de meeste gevallen wel, dus ik heb goeie hoop.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
JanR
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
Locatie: Noord-Brabant
Merk SP: Stromer St2 pinion
Km-stand: 24048

Cruiserben schreef: 20 mei 2021, 21:35 Nog even voor de zekerheid gaan nakijken.
Sensorwaarde geeft rond de 1,46 en de offset 1,485.
De offset waarde ligt nu dus hoger dan de sensorwaarde, daar waar dit voordien omgekeerd was (zie eerdere geplaatste reactie).
Als ik beide remhendels inknijp en kracht zet op het linkerpedaal gaat deze sensorwaarde de hoogte in naar toch wel richting 2 (of meer?).
Dus er zit zeker een verandering in, wat mij logisch lijkt en bewijst dat deze functioneert.
De sensorwaarde moet liggen tussen de 0,5 en 2,5 volt (zo vertelde mij de monteur). Maakt niet zoveel uit wat ie is zolang die binnen deze waardes valt. De Stromer reageert op de delta en niet op de actuele waarde zo is mij verteld. De mijne staat op 1,31 en de offset een paar honderste hoger.

Wat wel een positief effect had op mijn St1x was op het zadel blijven zitten bij het kalibreren van de sensor.
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

JanR schreef: 20 mei 2021, 22:34 De sensorwaarde moet liggen tussen de 0,5 en 2,5 volt (zo vertelde mij de monteur).
TMM waarde voor modellen met 26" wielen (zoals de ST1 X): tussen 1 en 2. Ideaal is rond de 1,5.
Als de sensorwaarde van een ST1 X 0,5 is, dan krijg je een foutmelding en werkt de ondersteuning niet meer.

TMM waarde voor modellen met 27,5" wielen: tussen 0.5 en 1.5. (Mogelijk m.u.v. de nieuwe ST2 met riem. Die heeft een andere TMM sensor.) Ideaal is rond de 1.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie