voorwiel bijna eruit - moer/as voorvork losgkomen!

Evert
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 sep 2019, 09:22
Locatie: BE

hi Stromers

vanavond kleine schrik van mijn Stromerleven gehad. Sinds een dag of zo piepte mijn fiets ergens; ik dacht eerst dat het de Ortlieb tassen waren, of misschien de Van Zijp spatbordverlenger... echter toen ik vandaag thuis kwam van een snelle rit over Vlaamse fietswewewewegen merkte ik dat de as/bout van mijn voorwiel bijna helemaal was losgekomen!

de moer aan de rechterkant van de voorvork is blijkbaar gewoon eraf gefietst recent, en door de andere kilometers en schokjes was de as/bout ook al bijna helemaal uit de rechterkant van de voorvork getrild. Ik heb het maw nét op tijd opgemerkt of ik had (over)morgen serieus tegen de korst kunnen gaan....

heb de as/bout terug vastgedraaid, maar zonder afsluitende moer kruip ik er uiteraard nog niet op.

heeft iemand dit ooit ook al meegemaakt??

stay safe
Evert
Stromer ST1X 20" Ocean Blue 983 + Kinect Seatpost 2.1 / Ergon GS1 / Spatbordverlenger 150mm / Ortlieb FREE / Lazer Anverz Mips + Stromer SmileyFace
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Evert schreef: 02 dec 2020, 21:23 de moer aan de rechterkant van de voorvork is blijkbaar gewoon eraf gefietst recent, en door de andere kilometers en schokjes was de as/bout ook al bijna helemaal uit de rechterkant van de voorvork getrild. Ik heb het maw nét op tijd opgemerkt of ik had (over)morgen serieus tegen de korst kunnen gaan....

heb de as/bout terug vastgedraaid, maar zonder afsluitende moer kruip ik er uiteraard nog niet op.
De moer zit rechts, als die ontbreekt kan je niets vastdraaien ... de as kan er enkel langs de linkerkant “uit trillen”.

Wanneer heb je het aanhaalmoment van die as (20 Nm) de laatste keer gecheckt ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Evert
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 sep 2019, 09:22
Locatie: BE

ja, hangt er vanaf waar je staat :)
in de voorvork is er (gelukkig, mijn redding) nog wel een stevig stuk schroefdraad, die ook zonder moer dus wat draagt. Maar uiteraard is zonder moer te gek :-O

ik heb geen idee hoe je dat moet nakijken, ga er vanuit dat zo'n Stromer wel de bijhorende bouwkwaliteit heeft. Ik zou ook niet weten hoe je zo Nm kan meten.... :/
Stromer ST1X 20" Ocean Blue 983 + Kinect Seatpost 2.1 / Ergon GS1 / Spatbordverlenger 150mm / Ortlieb FREE / Lazer Anverz Mips + Stromer SmileyFace
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het loslopen van boutjes heeft niks met bouwkwaliteit te maken. Hoogstens met de assemblage door de FM en/of het verkeerd aandraaien van het voorwiel na vervangen van de band o.i.d.

Je bent de eerste van wie we dit op het forum lezen. Gevaarlijk is het wel zeg.

Hoeveel periodieke onderhoudsbeurten heb je door je FM laten uitvoeren? Als in: met welk tijdsinterval / welke km-standen? Wanneer was de laatste beurt en hoe lang/hoeveel km is dat geleden?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Draftsman
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
Locatie: Merelbeke
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 38000

Evert schreef: 02 dec 2020, 22:55 in de voorvork is er (gelukkig, mijn redding) nog wel een stevig stuk schroefdraad, die ook zonder moer dus wat draagt. Maar uiteraard is zonder moer te gek :-O
Bij mijn weten is daar van een moer ook geen sprake. Stromer maakt gebruik van steekassen en die draai je vast in de vork. Dus die schroefdraad in je vork dient om je as vast te zetten.
En als die as er bijna volledig uitgetrild was dan zou je toch ook gemerkt hebben dat je wiel volledig los zat?
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
Thijs88
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 dec 2017, 23:17
Locatie: Gent
Merk SP: Stromer ST2 2017
Km-stand: 20000

Ze hebben blijkbaar verschilende versies. Bij mijn 2017 ST2 is het een moer en geen draad op de vork. Ik heb wel twijfels of het bij jou een moer en draad op de as moet zijn. Ik vermoed 1 van de 2.

As zie je in het midden, moer er rond:
Afbeelding
:bike: Stromer ST2 2017 - Sport 20" - Matt Black - :battery: 983 Wh
Evert
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 sep 2019, 09:22
Locatie: BE

thx allemaal, de fiets was in april nog bij FM geweest nav schadegeval dus veronderstel ik wel alles netjes terug te krijgen.
De FM vertelde me ook dat dit eigenlijk nog nooit is gebeurd.

Dank Draftsman en Thijs88 ook voor de toelichting over moer & as, ik zou nu echt denken dat beide nodig zijn, maar niet dus!

Stromeur, ik heb de fiets nog maar een jaar, en in april dus nog bij FM geweest.

Ik ga in ieder geval toch een pak regelmatiger alles wat los kan nakijken!
Stromer ST1X 20" Ocean Blue 983 + Kinect Seatpost 2.1 / Ergon GS1 / Spatbordverlenger 150mm / Ortlieb FREE / Lazer Anverz Mips + Stromer SmileyFace
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Strak plan ... in de handleiding van je SP vind je de intervallen (en bijhorende aanhaalmomenten) terug, je zal verrast zijn. :mrgreen:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Evert schreef: 03 dec 2020, 17:29 thx allemaal, de fiets was in april nog bij FM geweest nav schadegeval dus veronderstel ik wel alles netjes terug te krijgen.
Schade inclusief schade aan voorwiel/vork?

In dat jaar heeft jouw Stromer dus niet de eerste 500 a 1000km controlebeurt gekregen, waarbij de dealer o.a. controleert of alle boutjes en moertjes etc. nog goed vast zitten, versnellingen en remmerij nog correct werken etc? (Dit is standaard procedure bij elke nieuwe fiets recht uit de fabriek, en ook echt aan te raden want er kan bij gloednieuwe bikes weleens wat los lopen dat voorkom je niet.)

Ik zou helemaal niks veronderstellen. Je voorwiel is immers los gekomen en dat komt inderdaad zo ongeveer nooit/niet voor.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Te checken voor elk gebruik volgens de handleiding. ;)
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie