motor probleem ST1X van 2017

Chareltje
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 nov 2020, 11:23
Locatie: Antwerpen
Merk SP: klever pinion
Km-stand: 28500

Goedendag,
Mijn fietslease loopt op zijn einde na bijna 3 jaar, inleveren 01/2021.
Sta op't punt om een nieuwe te bestellen, offerte is opgemaakt, maar....

Vorige maand gehoord dat mijn achterwielmotor (=1100€) dient vervangen te worden van de Stromer ST1X (2017) na 17000km.

Even geschiedenis schetsen: onderhoud 06/2020 met mijn vraag om de speling uit het achterwiel te halen.
Er waren nog wat andere onderhoudswerken, maar die speling was te veel werk volgens FM en diende als verzekering behandeld te worden. Ondertussen mocht ik wel verder fietsen van FM.
Na verschillende malen zelf contact opgenomen te hebben met FM, uitvoering vervanging velg week 42 (=10/2020).
Die week tweemaal een storing gehad: 0X210205 en doorgegeven aan FM.
Deze heeft een nieuwe achter velg gemonteerd, waarna ik vroeg achter de stavaza ivm de foutcode.
Zullen we direct even naar kijken kreeg ik te horen aan de tel.
Dag erna kreeg ik het leuke nieuws dat ik 1100€ diende op te hoesten.
Blijkbaar zou er een sensor binnenin de motor een beetje van zijn melk zijn, waardoor hij flipt.
Garantie (2 jaar) is voorbij en heb nooit de mogelijkheid gehad deze te verlengen.
Wil hiermee bedoelen geen voorstel van dealer, fabrikant of leasing maatschappij gekregen.
Verzekering heeft ondertussen het dossier (vervangen motor) afgekeurd.
Fietsleasemaatschappij(= de eigenaar)is ingelicht, maar tot op heden nog geen oplossing.
Zelf dien ik de fiets in goede staat terug binnen te brengen, anders gaan de kosten van mijn netto loon, na expertise bij de FM.

Iemand hiermee ervaring, misschien tips?? Hopende op een oplossing...
mvg,
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Bij dat onderhoud van 06/2020 was je fiets reeds uit garantie, klopt ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Chareltje
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 nov 2020, 11:23
Locatie: Antwerpen
Merk SP: klever pinion
Km-stand: 28500

ja, was toen ook al buiten garantie (meer dan twee jaar oud), leasing loopt af half jan 2021 en dit betreft dan in totaal drie jaar.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Als de FM niets voor je kan regelen met de fabrikant en de leasemaatschappij je geen oplossing biedt dan ben je gechareld.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dan heb je dus pech.

Enige optie is de juridische strijd aangaan over de te verwachten economische levensduur van je ST1 X 2017. Die is m.i. wel degelijk langer dan 2,5 jaar/17.000km, maar daar zal je ook de leasemaatschappij van moeten overtuigen. (Plus: je zult een deel van de herstelkosten alsnog zelf moeten betalen naar rato van de periode dat je je Stromer wel probleemloos hebt kunnen gebruiken.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

De hele essentie van leasen is toch dat dit een probleem voor de fietsleasemaatschappij behoort te zijn in plaats van de klant? (uitgaande van geen aantoonbaar verwijtbaar gedrag van de klant)
En je moet de fiets weer inleveren bij de leasemaatschappij en deze wil hem nu ook niet herstellen, dan weten ze toch dat ze een fiets terug krijgen die een probleem heeft?
Toto
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 jan 2020, 19:40
Locatie: Beveren

Het probleem met de fietsleasing in Belgie is dat dit geen echte lease is.
Men noemt het zo, maar eigenlijk is het renting met een restwaarde van 16%.
Zo schuift men het onderhoud en de technische probleem die niet onder garantie vallen, door naar de rijder.
Ik ben persoonlijk niet in zo'n leaseplan ingestapt, omdat dit in verhouding tot een auto zeer duur is en men zelf voor het onderhoud ook nog moet opdraaien.
Omdat je deze betaald met brutoloon lijkt dit voordelig, maar kijk eens wat dit in totaal kost.
Voor een st3 betaal je bij ons bedrijf, om en bij de 300€ per maand ( 36 keer) met een onderhoudsbudget van 300€ op 36 maand.
Indien je langdurig ziek zou worden, betaal je dit met netto loon.

Ieder moet voor zichzelf de rekening maar maken.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Edgecrusher schreef: 08 nov 2020, 17:18 De hele essentie van leasen is toch dat dit een probleem voor de fietsleasemaatschappij behoort te zijn in plaats van de klant? (uitgaande van geen aantoonbaar verwijtbaar gedrag van de klant)
Hangt er vanaf wat er in je lease contract staat. Wat staat er in je lease contract?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Chareltje
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 nov 2020, 11:23
Locatie: Antwerpen
Merk SP: klever pinion
Km-stand: 28500

De fietspolicy omvat 29 pagina's, wil hiermee zeggen dat ze hun paraplu goed opengetrokken hebben.

materiële schade is te vergoeden door de verzekering,

uitsluitingen van tussenkomst door verzekeraar: schade ontstaan door opzet van de medewerker= hier niet het geval.
indien de verzekering niet tussenkomt, dient de medewerker de fiets zelf te laten herstellen.

onderhoud te betalen door de gebruiker afhankelijk vh gebruik (light of heavy) van de fiets.

Na de eerste melding van de foutcode heb ik nog 120 km afgelegd (3X 40km), zonder problemen gefietst.
overleg gepleegd bij FM,
technieker kwam niet geloofwaardig over, het bleek dan maar de sensor te zijn in de motor. Kosten blijven hetzelfde.
Heb gevraagd om schade dossier op te stellen, dag nadien melding dat verzekering het dossier niet aanvaard.
Op zo'n momenten kan er precies vlug gehandeld worden...
Hiervan heb ik geen bewijzen, is enkel tel. medegedeeld.

Blijkbaar zou er achter de schermen nog wat bewegen tussen de fietsleasemaatschappij en het overkoepelende orgaan vd fietsdealers.
Hopelijk staan daar de sterren op een dag goed.
Ondertussen staat de fiets een maand bij de FM en blijf ik lustig verder betalen voor iets wat ik niet meer kan gebruiken.

overname vd fiets in januari zou me 890 euro kosten, begin al te denken aan schadebeperking en ipv de 1100€ op te hoesten, de fiets over te nemen en de onderdelen te verkopen om nog iets te recupereren...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Chareltje schreef: 08 nov 2020, 19:42 De fietspolicy omvat 29 pagina's, wil hiermee zeggen dat ze hun paraplu goed opengetrokken hebben.
Dat mogen ze doen. Het is aan jou om je te verdiepen in het contract en de voorwaarden alvorens te tekenen (en niet te tekenen als je er niet mee akkoord bent of e.e.a. niet begrijpt).
Chareltje schreef: 08 nov 2020, 19:42 technieker kwam niet geloofwaardig over, het bleek dan maar de sensor te zijn in de motor. Kosten blijven hetzelfde.
Foutcode 0x210205 betekent dat de MCU de Hall sensor in de motor niet kan uitlezen en daarmee de positie van de motor niet kan bepalen. Bij deze fout wordt uit veiligheidsoverweging de ondersteuning uitgeschakeld.

In 9 van de 10 gevallen betekent dit inderdaad dat er een sensor in de motor defect is. In enkele gevallen wordt het probleem veroorzaakt door een breuk in de motorkabel of een connector tussen de motorkabel en de controller die niet helemaal meer in orde is.

Als het inderdaad een defecte sensor is (en die diagnose mag de monteur stellen conform de beslisboom van de fabrikant): deze sensor kan niet los worden vervangen. De complete motor moet worden vervangen en dat is een dure grap. (Overigens nog duurder dan die 1100 euro die jij gefactureerd kreeg. Een nieuwe ST1 X motor kost 1600 euro ex montagekosten.)


Een defecte Hall sensor (diagnose van de monteur) kan niet ontstaan door een gebruikersfout. Echter, de garantieperiode van twee jaar is verlopen. Wie draait er - volgens jouw contract - in zo'n geval op voor de kosten?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie