De ondersteuning bij de fiets (ST1X) van mijn echtgenote valt soms weg als ze weinig kracht zet. Zodra ze harder op de pedalen gaat staan, komt de ondersteuning weer terug, maar zodra de pedaalkracht weer wat lager werd, viel de ondersteuning terug naar 0. Eerst riep ik wel eens “trap eens wat harder”, maar dat werd niet gewaardeerd
Ik heb geprobeerd om het op te lossen door de instelling torquesensor via de OK knop in het gebruikersmenu te resetten (remhandels los, geen druk op de pedalen), maar dat hielp niet.
Vervolgens heb ik de offset van de torquesensor bekeken in het service menu. De offsetspanning blijkt dan een paar tienden Volt lager te liggen dan de actuele spanning zonder belasting. Zie gevoegde foto.
De offsetspanning via dit menu gereset. Dat helpt op dat moment wel, maar toch keert het probleem dan na enige tijd weer terug. De offsetspanning bleek dan toch weer te zijn verlopen.
Ik heb het achterwiel verwijderd en de torquesensor geïnspecteerd, maar geen schade kunnen ontdekken in de vorm van scheurtjes/barstjes of iets dergelijks.
Mijn noodoplossing onderweg is om bij het resetten de velg ietsje naar het frame te trekken zodat de offsetspanning kunstmatig wat lager wordt, maar een mooie oplossing is dat natuurlijk niet. Waarom verloopt de offsetspanning?
Kan iemand wat licht werpen op de mogelijke oorzaak?
Offset torquesensor
- Max Cady
- Expert
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 21 feb 2020, 20:04
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST1LE
- Km-stand: 9600
Heb je de achteras op het juiste moment weer vastgezet? Correctie 20 Nm. Dan kunnen we dat uitsluiten als oorzaak ..
Laatst gewijzigd door Max Cady op 03 nov 2020, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
St1 DarkGrey (2020) 938wh (WW 2 x 28km) – Brooks C17 Cambium Copper – Ergon GP1 – Wellgo B233 – Pirelli Cycle-e – Ortlieb Atrack Core – Lazer Anverz NTA
Stuur je verhaal eens naar IDbike , de producent van de TMM4 sensor (https://www.idbike.com/contact). Ik ben benieuwd naar hun reactie. Je verhaal kun je gewoon in het Nederlands doen.
Witte ST3 van maart 2019
-
- Expert
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
- Locatie: Zoetermeer
- Merk SP: ST1X E-bike
- Km-stand: 18000
De bout heb ik met een professionele momentsleutel met het juiste koppel vastgezet, dus die kunnen we uitsluiten.
Ik zal mijn verhaaltje doorzetten naar de fabrikant van de sensor.
Ik denk dat de software van de controller hier ook een rol in speelt. Bv een bug waardoor op onjuiste momenten (bv tijdens gebruik) de offset opnieuw wordt ingesteld. Als ik die bv op 1,200 Volt heb gereset (de actuele onbelaste sensorspanning van dat moment), dan blijkt deze, als het probleem weer optreedt, bv op 1,21 Volt te staan.
Ik zal mijn verhaaltje doorzetten naar de fabrikant van de sensor.
Ik denk dat de software van de controller hier ook een rol in speelt. Bv een bug waardoor op onjuiste momenten (bv tijdens gebruik) de offset opnieuw wordt ingesteld. Als ik die bv op 1,200 Volt heb gereset (de actuele onbelaste sensorspanning van dat moment), dan blijkt deze, als het probleem weer optreedt, bv op 1,21 Volt te staan.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Dit is geen correcte info.
TS heeft het over een ST1x, het juiste aanhaalmoment = 20Nm, geen 25 !
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
-
- Expert
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
- Locatie: Zoetermeer
- Merk SP: ST1X E-bike
- Km-stand: 18000
Klopt, staat ook op 20 Nm, conform de aanduiding op de boutkop. Dat is trouwens bij een droge schroefdraad. Zodra er een fractie smeermiddel op zit, kan de boutspanning veel hoger zijn.
Ik ben altijd dankbaar voor hulp en wilde iemand die mij helpt niet corrigeren.
Ik ben altijd dankbaar voor hulp en wilde iemand die mij helpt niet corrigeren.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Dat begrijp ik, maar er zijn nog mensen die meelezen op dit forum en hier informatie komen halen ... als je dit niet corrigeert draait vroeg of laat zo'n meelezer zijn achteras te vast.
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22816
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
De TMM sensorwaarden zijn normaal. Dat voltage en offset iets uit elkaar lopen is ook normaal.
Probeer de gevoeligheid van de trapsensor eens te verhogen.
Probeer de gevoeligheid van de trapsensor eens te verhogen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Max Cady
- Expert
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 21 feb 2020, 20:04
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST1LE
- Km-stand: 9600
Excuses, bericht iets aangepast. Bedankt voor je correctie.
St1 DarkGrey (2020) 938wh (WW 2 x 28km) – Brooks C17 Cambium Copper – Ergon GP1 – Wellgo B233 – Pirelli Cycle-e – Ortlieb Atrack Core – Lazer Anverz NTA