Achterwiel St2 komt steeds los.

Quintenvdb
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 okt 2020, 14:38
Locatie: Oelegem
Merk SP: Strömer ST2 LTD
Km-stand: 12000

Dag allemaal,

Na een 5-tal bezoeken aan de FM en goed wat euro’s minder, ben ik stilaan ten einde raad. Ik twijfelde sinds geruime tijd om het probleem hier te posten, gezien de “vage” aard. Uit pure wanhoop ben ik hier alsnog…

Ik ben trotse eigenaar van een Stromer St2 LTD (2018). Ik liet enkele maanden geleden mijn versleten tandwielen vervangen door de FM. Tijdens de rit naar huis werd ik een geluid (1 x *plok*) gewaar bij het remmen. De *plok* is eveneens voelbaar doorheen het frame tot in het zadel. Initieel stond ik er niet bij stil dat dit een probleem was.

Naarmate meer kilometers te rijden, werd dit geluid en gevoel luider en harder. Het was niet enkel meer merkbaar bij remmen, maar eveneens bij vertrek uit stilstand. Na een nazicht bij de fietsenmaker werd de “torque plate” vervangen. De torque plate is het zwarte plaatje tussen je frame en je motor. De achteras zou speling hebben gehad op het punt waar deze zich vastzet in de torque plate. Het probleem leek voor 1 rit opgelost, maar niets bleek minder waar.

Na enkele ritten was het probleem opnieuw zoals voordien, dus ging ik opnieuw naar de FM. Hierop draaide hij de achteras aan op 22Nm in plaats van de voorgeschreven 20Nm. Dit loste het probleem grotendeels op. Ik werd het probleem nog steeds gewaar, maar veel zachter en enkel bij bruusk remmen.

Toen ik gisteren echter mijn winterbanden wou leggen heb ik de bout van mijn achteras overgedraaid, omdat deze onmogelijk los te krijgen was… Intussen een nieuwe achteras er in. Deze staat nu mooi op 20Nm aangedraaid. Zoals te verwachten word ik weer continu de *plok* gewaar.

Mijn vraag aan jullie: Is er iemand die dit herkent? Is er iemand die hier een meer permanente oplossing voor heeft? Zowel mijn torque plate en mijn achteras zijn gloednieuw. Waar kan het probleem in hemelsnaam liggen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Met vriendelijke groeten,
Quinten
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 633
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Zit er nog garantie op de fiets? Vermits het prob. zich heeft gesteld na je bezoek aan de fm. zou ik deze toch even op zijn verantwoordelijkheid wijzen ... Maar goed, logisch nagedacht zit je dus met een prob. dat zich in je achterwiel bevindt.... Is bij het plaatsen van de nieuwe kransjes de body geraakt en staat deze scheef.... zijn de lagers geraakt bij het plaatsen zodat er speling op zit.... Veel mogelijkheden die kunnen lijden tot dit prob. Misschien dat een filmpje het prob. beter duidt... Als je de fiets ophangt in een staander en je draait aan je wiel of je trekt even van links naar rechts ,voel je dan speling? een slag in je wiel kan ook wel voor deze verschijnsels zorgen ..... Ik denk maar mee...succes!
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Ondanks het feit dat de achteras "slechts" 2 Nm te vast werd gedraaid knakte hij over. :shock:

Nieuwe achteras, nieuwe TMM sensor, nieuwe cassette ... ik zou durven denken dat de FM weet wat ie moet doen.

Wat je - aanvullend op de tips van jovdt - nog kan (laten) checken : aanhaalmoment van achteras (werd hij "droog" gemonteerd of met een likje montagepasta ?) en TMM sensor ... ik denk ook aan de spaakspanning, montage van remblokken en remzadel ?

Ik zit twee gemeenten van jou verwijderd ... als het coronaproof kan, dan kan ik je helpen met een paar extra ogen, een montage standaard, gereedschap (o.a. momentsleutel) en montagepasta.

Hoe diep zit die achteras (foto in gemonteerde toestand van de linkerkant) ? ... is de borgring nog aanwezig ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dus na het vervangen van de cassette (complete cassette vervangen, of alleen losse kransjes?) door de FM ontstond dit probleem? Dan moet de FM het ook oplossen.

Is deze FM een erkend Stromer dealer? Is de cassette vervangen voor de originele cassette die Stromer aanbiedt, of voor iets anders? Zit dat allemaal wel goed vastgedraaid? Zit de remklauw wel goed vast? En je remschijven?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Quintenvdb
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 okt 2020, 14:38
Locatie: Oelegem
Merk SP: Strömer ST2 LTD
Km-stand: 12000

jovdt schreef: 31 okt 2020, 18:05 Zit er nog garantie op de fiets? Vermits het prob. zich heeft gesteld na je bezoek aan de fm. zou ik deze toch even op zijn verantwoordelijkheid wijzen ... Maar goed, logisch nagedacht zit je dus met een prob. dat zich in je achterwiel bevindt.... Is bij het plaatsen van de nieuwe kransjes de body geraakt en staat deze scheef.... zijn de lagers geraakt bij het plaatsen zodat er speling op zit.... Veel mogelijkheden die kunnen lijden tot dit prob. Misschien dat een filmpje het prob. beter duidt... Als je de fiets ophangt in een staander en je draait aan je wiel of je trekt even van links naar rechts ,voel je dan speling? een slag in je wiel kan ook wel voor deze verschijnsels zorgen ..... Ik denk maar mee...succes!
Bedankt voor je reactie! Een filmpje maken gaat weinig opleveren, gezien het symptoom enkel uit te lokken is bij vertrek en vertragen óp de fiets. Bij het ophangen van de fiets is er op geen enkele manier speling voelbaar. Er zit eveneens geen speling op het remzadel. Ik keek mijn wiel na op slag, maar kon ook hier niets vaststellen...
Quintenvdb
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 okt 2020, 14:38
Locatie: Oelegem
Merk SP: Strömer ST2 LTD
Km-stand: 12000

Golvas schreef: 31 okt 2020, 18:32 Ondanks het feit dat de achteras "slechts" 2 Nm te vast werd gedraaid knakte hij over. :shock:

Nieuwe achteras, nieuwe TMM sensor, nieuwe cassette ... ik zou durven denken dat de FM weet wat ie moet doen.

Wat je - aanvullend op de tips van jovdt - nog kan (laten) checken : aanhaalmoment van achteras (werd hij "droog" gemonteerd of met een likje montagepasta ?) en TMM sensor ... ik denk ook aan de spaakspanning, montage van remblokken en remzadel ?

Ik zit twee gemeenten van jou verwijderd ... als het coronaproof kan, dan kan ik je helpen met een paar extra ogen, een montage standaard, gereedschap (o.a. momentsleutel) en montagepasta.

Hoe diep zit die achteras (foto in gemonteerde toestand van de linkerkant) ? ... is de borgring nog aanwezig ?
Hej Golvas! Dat was inderdaad ook mijn reactie. Gezien ik een momentsleutel gebruikte bij het aandraaien, ben ik zeker van die 2Nm. De bout verbrijzelde gewoonweg langs de binnenkant...

De achteras werd gemonteerd met het nodige likje montagepasta. Ik probeer één van de dagen een foto van de gemonteerde as te nemen en toe te voegen. Ben mijn weg nog wat aan het zoeken in de functionaliteiten van het forum :geek:

De borgring, daar zeg je iets interessant. Waar zit deze juist? Heb je hier toevallig een afbeelding van?

Onder meer normale omstandigheden zou ik je hulp hier terplekke zeker inroepen, maar omwille van de vele hoog risicocontacten in mijn beroep ga ik dat aanbod moeten afslaan.
Quintenvdb
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 okt 2020, 14:38
Locatie: Oelegem
Merk SP: Strömer ST2 LTD
Km-stand: 12000

Stromeur schreef: 31 okt 2020, 19:26 Dus na het vervangen van de cassette (complete cassette vervangen, of alleen losse kransjes?) door de FM ontstond dit probleem? Dan moet de FM het ook oplossen.

Is deze FM een erkend Stromer dealer? Is de cassette vervangen voor de originele cassette die Stromer aanbiedt, of voor iets anders? Zit dat allemaal wel goed vastgedraaid? Zit de remklauw wel goed vast? En je remschijven?
Dag Stromeur. De complete cassette werd vervangen door een erkende Stromer dealer. Het probleem ligt hem bij het feit dat ik mijn Stromer tweedehands kocht. De dealer waarbij de initiële aankoop gebeurde is te ver voor mij. De dealer die de cassette verving geeft prioriteit aan zijn eigen klanten. Sinds de start van corona geraak ik er gewoonweg niet binnen...

De cassette is het correcte type en staat goed vast. Remkleuw en remschijven zijn nagekeken.

Golvas had het in zijn antwoord hierboven over een borgring. Heb jij hier toevallig meer info over? Ik heb mijn FM hier nog niet over horen spreken. Het zou wel ongelofelijk lullig zijn als men deze vergat terug te plaatsen na het vervangen van mijn cassette...
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Quintenvdb schreef: 01 nov 2020, 16:34 De borgring, daar zeg je iets interessant. Waar zit deze juist? Heb je hier toevallig een afbeelding van?
Die borgring ("rondel") zie je enkel zitten wanneer de achteras gedemonteerd is ... hij zit dus tussen de kop van de achteras en de linkerkant aan de buitenkant van het frame in het gat waar de kop van de achteras in past, maar hij kan uit die opening vallen wanneer de achteras eruit is en dan zit de achteras dieper ... ben je mee ?

Afbeelding

Ik zou me dus in eerste instantie richten op de aanwezigheid van die borgring (desnoods effe je achteras demonteren, wiel op zijn plaats houden met een spanbandje), dan kan je ook meteen de achteras grondig(er) invetten (zie dit topic) ... wat is het resultaat ?
Quintenvdb schreef: 01 nov 2020, 16:34 Onder meer normale omstandigheden zou ik je hulp hier terplekke zeker inroepen, maar omwille van de vele hoog risicocontacten in mijn beroep ga ik dat aanbod moeten afslaan.
Geen probleem ! .. alle begrip en respect daarvoor. :ay
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Quintenvdb schreef: 01 nov 2020, 16:39 De dealer die de cassette verving geeft prioriteit aan zijn eigen klanten. Sinds de start van corona geraak ik er gewoonweg niet binnen...
Toch is dit de dealer waar je moet zijn, omdat het euvel immers ontstaan na werkzaamheden die deze dealer heeft verricht en niet bij de dealer van aanschaf. Deze dealer heeft eraan verdiend. Als die nu COVID inzet om z'n eigen fout niet recht te zetten, dan zou ik er niet meer heen gaan voor onderhoud.

Hopelijk kom je eruit met de tips van het forum!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 633
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Als alles goed zit zoals je aangeeft en het probleem zich enkel voordoet bij belasting zit het probleem hem in de boutverbinding zoals Golvas reeds aangaf. Je as loopt door je wiel en wordt bevestigd achter je cassette in je frame ....ofwel is de draad beschadigd wat verklaart dat je de as stukdraaide ofwel is die verbinding los van het frame... Ga straks eens kijken hoe die verbinding juist in elkaar zit want nog nooit een probleem vastgesteld ondanks verschillende bandenwissels.... Wanneer de as met geweld op haar plaats wordt gebracht resulteert dit natuurlijk in schade aan de bevestigingspunten... Het terugplaatsen van het achterwiel is een klus die niet altijd even gemakkelijk verloopt, gewicht, schijfrem ,ketting, cassette en dan nog de motorkabel.....mogelijkheden genoeg om daar ergens de bal mis te slaan en de draad en of :ay borging te forceren . Zoals reeds gezegd gebruik een spanband dan ben je reeds van het gewicht verlost en kan je de rest rustig in de juiste positie zetten en vastmaken zoals het hoort.
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Plaats reactie