Ik ben na ruim 7000 km een aantal versleten onderdelen van mijn lowspeed ST1X aan het vervangen (cassette, ketting, voorblad, trapas) en checkte ook de rondloop van het achterwiel. Geen speling, slingering of zware punten, maar wel een geluid dat mij doet denken aan drooglopende lagers. Ik zeg niet dat dit het is, maar zo klinkt het wel. Ik heb gezocht op topics die over de motor zelf gaan, maar heb niks kunnen vinden. Maar misschien heb ik niet goed gezocht...
Concrete vraag: Weet iemand hoe de achtermotor in elkaar zit? Is daar bv een exploded view van? Zit er bv een (planetaire) tandwieloverbrenging in? Dat was bij mijn vorige fiets met naafmotor in het voorwiel wel het geval en die zijn niet helemaal geruisloos.
Motorlagers
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22831
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
De achterwielmotoren van een Stromer hebben geperste lagers die niet vervangen kunnen worden. Na 7k km zouden die nog dik in orde moeten zijn. Meldingen op het forum over defecte lagers (ST1 X en "oude" ST2) komen helaas voor, maar dan pas na 25 a 30k km. Tenzij er sprake is van een fabrieksfout.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Expert
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
- Locatie: Zoetermeer
- Merk SP: ST1X E-bike
- Km-stand: 18000
OK, dan is ce kans klein dat het rotte lagers zijn en ga ik er maar van uit dat het wel het normale geluid zal zijn.
De garantie is in juni afgelopen en ik vond het aanbod van € 269 voor garantieverlenging buitensporig, zeker omdat bijna alles valt in de categorie “slijtdelen”.
Mocht er in de toekomst meer herrie of speling ontstaan, dan vervang ik de lagers wel. Dat ze zijn ingeperst is geen probleem, ik heb zat lagertrekkers en een hydraulische pers. Zijn waarschijnlijk gewoon lagers van een bekende producent.
De garantie is in juni afgelopen en ik vond het aanbod van € 269 voor garantieverlenging buitensporig, zeker omdat bijna alles valt in de categorie “slijtdelen”.
Mocht er in de toekomst meer herrie of speling ontstaan, dan vervang ik de lagers wel. Dat ze zijn ingeperst is geen probleem, ik heb zat lagertrekkers en een hydraulische pers. Zijn waarschijnlijk gewoon lagers van een bekende producent.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
- Peerke1960
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 1590
- Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
- Locatie: Nijmegen
- Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
- Km-stand: 10001
En een verzekering via je fm? Hier is op het forum al veel over geschreven. Kosten zijn aanzienlijk minder. Zie cargarantie. Bij mijn fm voor 249 euries voor 3 jaar
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
-
- Pro
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 22:40
- Locatie: Hier
- Merk SP: ST2
- Km-stand: Veel
Kijk hier eens, is wel van eerste ST1 maar zal wel enige gelijkenis vertonen.
https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?t=63809
https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?t=63809
Je hebt de geluidsproductie van het achterwiel van beide SP's vergeleken ?
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Das niet waar. Onder slijtdelen vallen remblokken&schijven, ketting/kettingwielen en banden. Zelfs trapslager/balhoofdlager dat na 2K versleten is kun je claimen de te verwachten levensduur is 12-15K.Lexveen schreef: ↑18 okt 2020, 07:55 OK, dan is ce kans klein dat het rotte lagers zijn en ga ik er maar van uit dat het wel het normale geluid zal zijn.
De garantie is in juni afgelopen en ik vond het aanbod van € 269 voor garantieverlenging buitensporig, zeker omdat bijna alles valt in de categorie “slijtdelen”.
Mocht er in de toekomst meer herrie of speling ontstaan, dan vervang ik de lagers wel. Dat ze zijn ingeperst is geen probleem, ik heb zat lagertrekkers en een hydraulische pers. Zijn waarschijnlijk gewoon lagers van een bekende producent.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe
-
- Veteraan
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
- Locatie: Gouda
- Merk SP: Klever N Rogue
- Km-stand: 7000
Mocht jij in staat zijn op correcte wijze achterwiellagers te kunnen vervangen van een Stromer, dan zou hier best wel eens een business modelletje in kunnen zitten voor je.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.