scooteren/autonoom rijden

Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Wat ik mij afvraag als bij de ST5 en ST3 de waarde tussen de 0.5 en 1.5 moet zijn of we niet op 1 moeten mikken?

Ik heb bij mijn ST5 de achteras inmiddels op 25Nm gezet en de waardes gingen naar circa 0.95

Ik krijg het gevoel dat we het achterwiel niet op moment moeten zetten, maar dusdanig dat hij in mijn geval bijvoorbeeld tussen de 0.95 en 1.05 aangeeft :!:
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Gert Jan Timmers schreef: 25 jul 2020, 22:14 Mijn TMM waarden in het service menu zijn:
voltage 1,274 V
offset 1,248 V
adjust 1,248 V
Toen mijn ST2 probleemloos reed zat de sensorwaarde net boven 1,5 V ... momenteel draait de sensorwaarde rond de 1,185 V.
Stromeur schreef: 25 jul 2020, 22:23 Uiteindelijk zijn er meestal vier dingen die dit probleem oplossen: kalibreren, aandraaimoment achterwiel-as controleren (al speelt dit vooral bij nieuwere Stromers met de nieuwe generatie TMM-sensor, niet bij de ST2), TMM sensor beter positioneren, TMM sensor vervangen.
We hebben het altijd over het aanhaalmoment van de achteras maar eigenlijk hebben we het nooit over de aanhaalmomenten van de sensor zelf.

Ik probeer de aanhaalmomenten van de TMM sensor (SP 1018A, gebruikt op ST1x, ST2 en ST2s) te achterhalen, maar daar is helaas weinig info over terug te vinden.

Mijn ST2 staat op dit moment op mijn andere verblijfplaats, maar volgens mij staat die sensor vast met 4 schroeven (2 x M5 en 2 x M6 ?) ... aan één van die M5 schroeven zit tevens de onderste bevestiging van de bagagedrager : voor deze schroef vind ik in de handleiding een aanhaalmoment van 7 Nm ... voor de M6 schroeven vind ik in de handleiding helaas geen aanhaalmoment terug.

Volgens de info die ik op het Zwitserse Stromerforum kan terugvinden zou dit mogelijk 10 Nm kunnen zijn ... dit lijkt me een realistische waarde maar ik heb graag zekerheid hierover.

Ik wil graag : achteras lossen, aanhaalmomenten bevestiging TMM opnieuw uitvoeren, achteras opnieuw vastzetten, reset offset en dan de sensorwaarden voor en na vergelijken.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Ena1968
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 jul 2019, 14:28

Er moet toch wel 1 van de betere dealers in België en/of Nederland weten op welk moment die TMM-sensor moet staan.
Opzij, opzij, opzij, we hebben ongelooflijk veel haast. :cool2:
Gert Jan Timmers
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jul 2020, 10:48

Deze forumdiscussie ben ik begonnen omdat mijn ST2 spontaan begon te rijden als ik 'm aan de hand uit de garage meevoerde en tijdens het rijden de snelheid vasthield na stoppen met trappen ("scooteren").
Ik meldde reeds dat mijn FM het aandraaimoment van de achteras heeft gecontroleerd en de TMM sensor had gerepositioneerd, doch dit was helaas niet afdoende, hij bleef onvoorspelbaar, af en toe scooteren.
Gisteren is mijn TMM sensor onder garantie vervangen en ik ben benieuwd of het probleem nu is opgelost. Ik zal dat zeker hier laten weten.
Mijn FM liet mij mijn oude TMM sensor zien en opvallend was dat de afdeksticker behoorlijk opgerubbeld was. Mogelijk dat dit de oorzaak is van het niet goed functioneren van de TMM sensor en het scooteren. Een nieuwe sticker was dus wellicht ook een oplossing geweest, maar die heeft mijn FM momenteel "in bestelling". Ik heb geen flauw idee hoe die sticker bij mijn ST2 zo heeft kunnen loslaten/vervormen/opstropen. Ik ben nl. niet aan het achterwiel geweest. Misschien dat iemand van dit forum dat uit eigen ervaring ook kent en tips heeft om dat te voorkomen.
Enfin, ik zal laten weten of dit de oplossing is en ik hoop dat "een misvormde sticker" het ontbrekende puzzelstukje is in het scooteren van mijn ST2.
ST2 sport 20'' zwart- 983 wh- woon-werk enkel 26 km.
"alles stromert..."
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Volgens de fabrikant van de TMM sensor heeft die sticker geen technische functie, dus de opgekrulde sticker zou niet de oorzaak mogen zijn.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Het standpunt van IDbike (de fabrikant van de TMM sensor) : viewtopic.php?p=80167#p80167
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gert Jan Timmers
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jul 2020, 10:48

FreddyH schreef: 18 aug 2020, 17:14 Volgens de fabrikant van de TMM sensor heeft die sticker geen technische functie, dus de opgekrulde sticker zou niet de oorzaak mogen zijn.
Nuttige informatie dit, ik begrijp 't. Het is wel zo dat de opgerubbelde rand van de sticker echt dik was en dat zou wellicht hetzelfde effect kunnen hebben als een dikke laag vuil of misschien zelfs toch de meting door de sensor beïnvloeden? Kortom, de sticker heeft geen technische functie, maar de vraag is of een misvormde sticker op de sensor de technische functie kan verstoren.
't zal blijken. Ik laat hier weten of het scooteren is opgelost.
ST2 sport 20'' zwart- 983 wh- woon-werk enkel 26 km.
"alles stromert..."
knakkie30
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 aug 2020, 10:58

Hetzelfde probleem gehad met een scooterende ST3. In het begin sporadisch maar na verloop van tijd deed het probleem zich steeds vaker voor. Twee weken geleden heeft mijn dealer de TTM sensor vervangen vanwege afwijkende waarden. Tot nu toe heeft het probleem zich nog niet weer voorgedaan en rijd de fiets weer als vanouds
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Gert Jan Timmers schreef: 18 aug 2020, 18:36 Nuttige informatie dit, ik begrijp 't. Het is wel zo dat de opgerubbelde rand van de sticker echt dik was en dat zou wellicht hetzelfde effect kunnen hebben als een dikke laag vuil of misschien zelfs toch de meting door de sensor beïnvloeden? Kortom, de sticker heeft geen technische functie, maar de vraag is of een misvormde sticker op de sensor de technische functie kan verstoren.
Zie de link die Golvas postte: het antwoord op jouw eerste vraag is: inderdaad hetzelfde effect, namelijk geen. Het antwoord op jouw tweede vraag: nee.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gert Jan Timmers
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jul 2020, 10:48

Dank FreddieH en Galvas voor delen van jullie inzichten. Gezien jullie berichten en antwoorden denk ik dat de TMM sensor gewoon kaduk was en vergeet ik het hele verhaal van de FM en de sticker. Het 'voltage' van mijn TMM sensor was extreem variabel. Ik hoop dat vervanging van de sensor net als bij Knakkie30 de oplossing is. Ik zal dat alhier laten weten.
ST2 sport 20'' zwart- 983 wh- woon-werk enkel 26 km.
"alles stromert..."
Plaats reactie