knorrend achterwiel

Maarten
Pro
Pro
Berichten: 49
Lid geworden op: 05 jun 2018, 13:18

Bof.
Goed 2 maanden voor het verstrijken van de garantie begint mijn achterwiel te knorren.
Dacht eerst dat het de rem was die aanliep.
Maar nee, het typische geluid van een lager (roulement zeggen we hier) die niet meer mee wil.
Vorige week fiets binnen gebracht bij fietsenmaker (de 3e ondertussen, de vorige twee doen geen stromer meer, daar sta je dan met je garantie).
Wiel is onderweg naar Zwitserland, zal makkelijk 10 tot 14 dagen wist fietsenmaker me nog mee te geven.
Fiets heeft net geen 6000 km op de teller.
(en voor er allerlei speculaties komen, ja fiets is op regelmatige interval onderhouden zowel door fietsenmaker als mezelf, nee er is nooit een hogedrukreiniger aan te pas gekomen, enkel water en veel liefde, nee fiets is niet overladen gebruikt etc)
Benieuwd wat het verdict zal zijn uit Zwitserland (hoewel ik vrees te weten wat het is), hoelang ik 'ontgriefd' zal zijn enz.

Blijft een bizar gevoel dat mijn inspanningen om de wagen niet te gebruiken nu teniet worden gedaan door een achterwiel heen en terug te sturen naar Zwitserland om er de roulementen van te vervangen.
Om aan te sluiten bij een ander lopend topic, ik twijfel er geen seconde aan om mijn garantie te verlengen.
ST1x 2018
Klever X speed 2021
Thieske4u
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jan 2020, 09:52
Locatie: Houten
Merk SP: Stromer
Km-stand: 12000

Beste Maarten,

Ik weet niet of het mogelijk is op het forum, maar kun je er een geluidsfragment van posten?
Ik heb ook een beetje een schurend geluid alsof er iets aanloopt.

mvg
Thieske4u
Maarten
Pro
Pro
Berichten: 49
Lid geworden op: 05 jun 2018, 13:18

Dag Thieske4u,
met alle plezier.
Maar mijn fiets zit bij de fietsenmaker, het wiel (hopelijk) reeds bij stromer.
groet,
Maarten
ST1x 2018
Klever X speed 2021
Gebruikersavatar
RRRRonald
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 apr 2018, 19:34
Locatie: Houtem
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 17000

Olla,

Die van mij, ST1X van juni 2018, had het zelfde euvel, mijn wiel/motor is ook onderweg naar Zwitserland. Zat bijna op de 10k km. Ik reken op een kleine 3 weken wachttijd. Ook nooit met hoge druk gereinigd. Ben er wel ziek van.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

@Thieske4u: misschien kun je zelf een geluidsfragment van je eigen wiel hier laten horen.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Maarten schreef: 13 feb 2020, 13:46 Goed 2 maanden voor het verstrijken van de garantie begint mijn achterwiel te knorren.
Inderdaad een geluk bij een ongeluk dat dit nog nét voor het verlopen van je garantie gebeurt zeg.
Maarten schreef: 13 feb 2020, 13:46 Wiel is onderweg naar Zwitserland, zal makkelijk 10 tot 14 dagen wist fietsenmaker me nog mee te geven.
Fiets heeft net geen 6000 km op de teller.
6.000km en lager aan gort is snel. Sneller in ieder geval dan dat we bij de meeste versleten lagers zien (veelal rond dezelfde km-stand als dat de accu-capaciteit onder de 75% duikt, zo rond de 20 a 25k).
Maarten schreef: 13 feb 2020, 13:46 en voor er allerlei speculaties komen, ja fiets is op regelmatige interval onderhouden zowel door fietsenmaker als mezelf, nee er is nooit een hogedrukreiniger aan te pas gekomen, enkel water en veel liefde, nee fiets is niet overladen gebruikt etc
Volgens mij wordt er op het Stromer Forum nooit gespeculeerd. We stellen alleen weleens wat "lastige" vragen ;)
Maarten schreef: 13 feb 2020, 13:46 Benieuwd wat het verdict zal zijn uit Zwitserland (hoewel ik vrees te weten wat het is), hoelang ik 'ontgriefd' zal zijn enz.
Kennelijk is er dus iets aan het veranderen aan het beleid bij Stromer bij een defect achterwiellager. Tot nu toe werd gewoon direct het complete achterwiel incl. motor vervangen door de dealer en hoefde er helemaal niks (eerst) richting CH. De dealer stuurde het oude wiel achteraf op.

Ik verwacht dat Stromer nu dus zelf de lagers gaat vervangen. Prima, qua geen krankzinnige verspilling, maar funest voor de klant die nu weken stil staat als zijn dealer niet met leen-Stromers werkt.

Of moest het wiel naar CH om te onderzoeken wat ermee aan de hand is, en of dit wel onder garantie valt?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Henry schreef: 13 feb 2020, 16:58 @Thieske4u: misschien kun je zelf een geluidsfragment van je eigen wiel hier laten horen.
Geloof me, als je het hoort dan herken je het meteen. Het is een droog, schurend en soms ook wat tikkend geluid.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Ik weet dat veel fabrikanten graag de oorzaak willen weten van een vaker voorkomende klacht om zo, hun leverancier te overtuigen dat hij/zij een bepaald onderdeel moet wijzigen/verbeteren omdat anders de samenwerking ontbonden kan worden.
Ik weet niet waar ze die motoren assembleren/maken maar
zo'n setje lagertjes van een paar knaken moet toch wel langer meegaan dan 2500 km? mijn eerste achterwiel is cpl. vervangen tussen de 2500-3000km en maakte dit geluid, was binnen een week geregeld .IMG_8061.MOV
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Diep droevig dat wiellagers zo kort meegaan bij een Stromer. Bij motorfietsen van meer dan 100 pk gaan ze 2 ton mee.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Eens. Een wiellager dat, zoals het achterwiellager van een Stromer, niet los te vervangen is, moet gewoon langer meegaan dan de hele Stromer zelf. Of het lager er nou mee stopt bij 6k of 25k, het is sowieso te kort.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie