Vochtproblemen in velg en dagrijverlichting

Snelle Jelle
Pro
Pro
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 feb 2019, 14:39
Locatie: Nieuw-Vennep

Vandaag bij mijn fietsenmaker geweest (dus niet de stromer dealer).
Wilde mijn achterwiel laten checken omdat die zwabbert.
Zijn vermoeden was dat er misschien een scheur in de binnenkant van de velg zou zitten.

Hij heeft de achterband en het velglint los gehaald. Wat opviel was dat de velg aan de binnenkant helemaal nat was. Onder de velg ontstond een heus plasje water!
Wat hij ook zag was dat alle spaaknippels geoxideerd zijn. Vergroot de kans dat bij het spannen van de spaken een spaak breekt.

Ook viel hem op dat er vocht zit in de dagrijverlichting. 3 of 4 leds aan de onderkant doen het ook al niet meer.

Even voor de duidelijkheid: mijn fiets staat thuis en op het werk altijd in de garage. Wordt alleen nat bij het heen en weer rijden.

wie herkent deze vochtproblemen, heeft ze ook gehad en wat is er aan gedaan door de dealer?
ST2 Sport 2018, 22", 983 kWh, matt zwart + Schwalbe Big Ben + Kinekt 2.1 + van Zijp 100mm spatbordverlenger + Ortlieb back-roller plus set granite black.
33 km enkel woon-werk
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Vocht in velg heb ik nog niet eerder van gehoord, maar ik vind het niet heel raar en ik kan me zo voorstellen dat daarvoor de gaatjes in de ST3 velg zijn (afvoer), waar Daniel1975 zo verbolgen over was omdat hij daardoor zijn banden niet tubeless kon maken.

Met welke bandendruk rij jij achter en hoe vaak controleer je de druk?

Wat was volgens deze FM de oorzaak van het zwabberen?

Vocht in de dagrijverlichting en kapotte ledjes: komt me allebei wel bekend voor. We zien er niet heel veel meldingen van voorbij komen, maar de keren dat we hierover hoorden is de dagrijverlichting onder garantie vervangen.

Ik zou beide issues voorleggen aan je Stromerdealer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Aarjan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 sep 2019, 15:12

Mijn dagrijverlichting zit echt vol met vocht.
Klein wonder dat ie nog werkt :lol:
Vrijdag wordt ie vervangen.
🇳🇱 🚲 Stromer ST3 XL matt black 🔋 Li-ion 983Wh 📆 sinds 27 sept. 2019 🏠 ->21km-> 🏭 extra's: Kinekt 2.1, spatbordverlenger 175mm en een 49 cent bel van de Action
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Klopt in mijn daglicht zit ook wat vocht/condens verder heb ik van nieuws af aan wat DecoPro in de spaakgaatjes gedruppeld....hoop dat de corrosie wat uitblijft en dat water, ja da's vrij logisch met het weer en de omstandigheden van de laatste weken; komt het niet via de spaakgaatjes naar binnen komt het wel door het ventielgat :mrgreen: dan moet je het al met siliconen of Polymax waterdicht afsealen.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Vocht dat via spaken en/of het ventiel je velg/buitenband binnendringt hoort gewoon niet. Normaal gesproken horen de spaaknippels de velg af te dichten; vocht onder je velglint zorgt voor corrosie en komt eigenlijk alleen voor bij (goedkope) mindere kwaliteit wielen en fietsen.
Nu ik een aantal velgen van de ST3 met barsten rondom de spaken heb gezien, heb ik serieus het idee dat:
- of de velgen kwalitatief minder geschikt zijn voor een dergelijke zware belasting van de achterwielmotor i.c.m. het gewicht, de snelheid en de impact van het rijden;
- of de combinatie van spaken/velg/achterwielmotor en het aantal spaken/de hoek, waaronder deze zijn geplaatst is niet helemaal lekker, waardoor er dus ook water bij de spaaknippel de velg in kan dringen.

Mijn ST3 heeft bijvoorbeeld een behoorlijke naad in het metaal dwars over de achtervelg, kwalitatief sluit de velgconstructie dus niet mooi aan; ik heb dit ook meteen aanhangig gemaakt, want ik had dit nooit eerder gezien en ik heb aardig wat fietsen afgemonteerd. De terugkoppeling was dat dit binnen de tolerantie viel. Gezien de hoge snelheid die wij rijden i.c.m. zo nu en dan slecht wegdek, fietst dit voor mijn gevoel minder veilig, dus ik voel me genoodzaakt om het achterwiel goed in de gaten te houden. Dat wordt eigenlijk versterkt door door een aantal ST3 eigenaren met barsten in het metaal van de velg.

Het ventielgat wordt overigens automatisch afgesloten door het ventiel met het rubber aan de binnenzijde, i.c.m. het aandraaien van het ondermoertje op het ventiel; daar zal geen water doorheen komen.
Een electrische component als de dagrijverlichting waar regenwater in komt is uiteraard niet goed; blijkbaar is er ergens een lek.

Hetzelfde geldt voor constructie van de kunststof plaat op de onderbuis; deze sluit bij mij gewoon goed aan op het frame (zoals het hoort) en er is geen enkele sprake van oververhitting o.i.d. Ik moet er ook niet aan denken dat deze plaat aan beide zijden een kier zou hebben met al het regenwater en de plassen waar ik met 45 km doorheen fiets. De controller en bekabeling horen gewoon netjes afgeschermd te zijn van water; de seal en krimpkous zijn slechts preventief aangebracht na eerdere problemen (modificaties controller + krimpkous n.a.v. service bulletins van Stromer).
Zie bijvoorbeeld ook de vernieuwde constructie van de afdekkap van de toeter (en de door Van Zijp ontwikkelde afdek kap). Ook hier was het binnendringen van vocht en vuil een probleem.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Je kan best vinden dat het niet hoort maar het gebeurd gewoon en als je weet hoe het in elkaar zit begrijp je dat de verbindingen niet waterdicht zijn rij maar eens door plassen heen of spuit je fiets af het is onmogelijk de fiets dagelijks te gebruiken/reinigen en de binnenkant/kamer van de velg droog te houden of je moet naar Afrika/Zuid-Europa verhuizen :mrgreen:
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

:bc

Binnenkort mijn dagrijverlichting eens checken. Daar moet geen vocht in gaan zitten. Je kunt er immers niet vroeg genoeg bij zijn, zeker als je nog in de garantieperiode zit.

Dat van het vocht in de velg, dat verklaart het gaatje in de velg. Inderdaad niet erg, maar dan moeten er wel kwaliteitsmaterialen zijn gebruikt (velg, spaak, nippel) en niet de B-merk materialen. Gelukkig doet Stromer niet aan het toepassen van B-merk materialen, maar voor alle zekerheid bij de bandenwissel naar zomerbanden hier toch maar even wat aandacht aan besteden.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

WFVst5 schreef: 05 dec 2019, 07:15 Je kan best vinden dat het niet hoort maar het gebeurd gewoon en als je weet hoe het in elkaar zit begrijp je dat de verbindingen niet waterdicht zijn rij maar eens door plassen heen of spuit je fiets af het is onmogelijk de fiets dagelijks te gebruiken/reinigen en de binnenkant/kamer van de velg droog te houden of je moet naar Afrika/Zuid-Europa verhuizen :mrgreen:
Ik weet hoe een velg te spaken; regenwater in een velg hoort simpelweg niet. Ik (en anderen) hebben tal van fietsen afgemonteerd, spaken vervangen, banden vervangen, etc; dit soort vocht aan de binnenzijde van een velg kwam ik alleen tegen bij de goedkope chinese meuk; eigenlijk inferieure kwaliteit, ongeschikt voor een zwaardere belasting en met een beperkte levensduur.
De suggestie "vinden" dat het niet hoort of "begrijpen" dat de verbindingen niet waterdicht zijn is vooringenomen; een goed gespaakte velg (dubbelwandig of niet), laat geen regenwater door bij de spaaknippel; alleen een onjuist gespaakte velg, of een inferieure velg kunnen onjuist zijn geconstrueerd waardoor er water in de velg blijft staan. Dit is ronduit slecht i.v.m. corrosie die daar uiteindelijk mee gepaard gaat.
Los hiervan zijn er een aantal ST3 velgen gebarsten en zijn er ook een aantal ST3 velgen afgeleverd met een slecht aansluitende lasnaad in het metaal. Daarom denk ik dus dat:
- of de ST3 velgen kwalitatief minder geschikt zijn voor een dergelijke zware belasting van de achterwielmotor i.c.m. het gewicht, de snelheid en de impact van het rijden;
- of de combinatie van spaken/velg/achterwielmotor en het aantal spaken/de hoek, waaronder deze zijn geplaatst is niet helemaal lekker, waardoor er dus ook water bij de spaaknippel de velg in kan dringen.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Snelle Jelle schreef: 04 dec 2019, 19:05 wie herkent deze vochtproblemen
Voor wat betreft die velg dacht ik meteen aan de SP van thorVN (ondertussen zit er een nieuw achterwiel in zijn SP): viewtopic.php?f=24&t=2807
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

J3R schreef: 05 dec 2019, 10:42
WFVst5 schreef: 05 dec 2019, 07:15 Je kan best vinden dat het niet hoort maar het gebeurd gewoon en als je weet hoe het in elkaar zit begrijp je dat de verbindingen niet waterdicht zijn rij maar eens door plassen heen of spuit je fiets af het is onmogelijk de fiets dagelijks te gebruiken/reinigen en de binnenkant/kamer van de velg droog te houden of je moet naar Afrika/Zuid-Europa verhuizen :mrgreen:
Ik weet hoe een velg te spaken; regenwater in een velg hoort simpelweg niet. Ik (en anderen) hebben tal van fietsen afgemonteerd, spaken vervangen, banden vervangen, etc; dit soort vocht aan de binnenzijde van een velg kwam ik alleen tegen bij de goedkope chinese meuk; eigenlijk inferieure kwaliteit, ongeschikt voor een zwaardere belasting en met een beperkte levensduur.
De suggestie "vinden" dat het niet hoort of "begrijpen" dat de verbindingen niet waterdicht zijn is vooringenomen; een goed gespaakte velg (dubbelwandig of niet), laat geen regenwater door bij de spaaknippel; alleen een onjuist gespaakte velg, of een inferieure velg kunnen onjuist zijn geconstrueerd waardoor er water in de velg blijft staan. Dit is ronduit slecht i.v.m. corrosie die daar uiteindelijk mee gepaard gaat.
Los hiervan zijn er een aantal ST3 velgen gebarsten en zijn er ook een aantal ST3 velgen afgeleverd met een slecht aansluitende lasnaad in het metaal. Daarom denk ik dus dat:
- of de ST3 velgen kwalitatief minder geschikt zijn voor een dergelijke zware belasting van de achterwielmotor i.c.m. het gewicht, de snelheid en de impact van het rijden;
- of de combinatie van spaken/velg/achterwielmotor en het aantal spaken/de hoek, waaronder deze zijn geplaatst is niet helemaal lekker, waardoor er dus ook water bij de spaaknippel de velg in kan dringen.
Rij momenteel dagelijks door plassen waar 3-5 cm regenwater in staat en regelmatig dagelijks 58km plensregen....zelfs Ambrosio velgen, Dt's in mijn Gravelbike ook de gelijmde Lightweight-Meilenstein komt water in...is dus niet vooringenomen maar ervaring.....ook al is het condens als er geen waterdichte verbinding is krijg je lekkage via de spaaknippels en dus oxidatie Alu en RVS is katalytische oorlog :D
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Plaats reactie