Af en toe loopt de accu spontaan leeg in de stalling.

Gebruikersavatar
LS6c
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 aug 2019, 23:32

Naast het onbedoeld scooteren/stint experience (viewtopic.php?f=14&t=2918), nog iets met mijn ST2 (2018):

Af en toe loopt de accu spontaan leeg in de stalling.

Bv vandaag.
Kom aan met 67% over, 5 uur later nog maar 35%.
Gebruik de mode dat je hem via BT kan ontgrendelen, bereik op minimaal gezet. Fiets gaat pas aan als je er bijna naast staat. Nu maar helemaal uitgezet. Fiets staat niet aan de lader.

Kennelijk gaat er iets aan wat gemiddeld 60W kost?
Wat kan dat zijn?

Bijna 5000 km gereden in minder dan een jaar. Bevalt nog steeds, maar wat kinderziektes.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Een Stromer in stand-by/anti-diefstalmodus verbruikt ca. 10% van de accucapaciteit per dag. Eigenlijk gaat in stand-by alleen het scherm uit, de rest blijft gewoon draaien.

De enige manier om dit te voorkomen is inderdaad: bike volledig uit zetten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Mooi dat een Stromer in standby 10% per dag gebruikt, maar ruim 30% in 5 uur van LS6c lijkt me dan nogal extreem veel...

Er is iets dat teveel vermogen trekt, hetzij door triggers van buitenaf die de software overactief houden of door een defect.

Wat zegt je dealer hiervan?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
LS6c
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 aug 2019, 23:32

Telefonisch besproken met FM, maar hij had nog geen idee.

WiFi Modem thuis trekt 4W, dit is 15x zoveel.

Koplamp is 7,2W volgens het forum. Als fiets “aan” blijft (klaar om weg te rijden met koplamp aan) kom ik zo nog niet op 60W. En toen ik bij de fiets kwam ging hij pas aan toe ik erbij stond. Hij was niet continu aan. Motor en accu waren beide 24 a 25 graden.

Op een andere dag heb ik zelfs 40% afname in 3,5 uur gezien, 112W... De meeste dagen is het verval <2% in 9 a 10 uur.

Workaround is fiets gewoon uitzetten, maar dat een keer vergeten in combinatie met de een fiets die die dag in de leegloop mode schiet en je hebt gelijk een probleem.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

De workaround is duidelijk, maar dat moet niet meer zijn dan een tijdelijke oplossing. Zo'n stevig verbruik in standby is belachelijk veel. 60-100W is continue ongeveer 1,5 tot 2 A stroom...

Als je nog garantie hebt dan zou ik aan de dealer voorstellen om met Stromer te overleggen. Dit om te voorkomen dat ze random dingen gaan vervangen en jij de komende 2 maanden wekelijks langs moet voor het volgende random onderdeel...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
mrstrom

Ik zet mijn fiets altijd volledig uit. Maar soms verlies je dan ook 4%. De ene keer wel de andere keer niet.

Hele weekend stond mijn fiets stil, niks verloren, maandagochtend gewoon 100%.
Ik kom op het werk met nog 70% over (7.30u) en ging weg om 17.00u en 66%. Volledig uit dus, geen standby.
Ik denk zelf dat de 70% nog niet goed afgeregeld was oid. Maar dat zou toch realtime moeten zijn.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

mrstrom schreef: 03 sep 2019, 08:02 Ik zet mijn fiets altijd volledig uit.
Hier idem dito ... de auto's staan hier ook niet stationair te draaien als we er niet mee rijden. ;)
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

LS6c schreef:Kom aan met 67% over, 5 uur later nog maar 35%.... Wat kan dat zijn?....
Gevalletje energiediefstal? :ai
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

mrstrom schreef: 03 sep 2019, 08:02 Ik zet mijn fiets altijd volledig uit. Maar soms verlies je dan ook 4%. De ene keer wel de andere keer niet.
Dat is geen verlies van energie, maar een herstel in de chemie van de accu. Los daarvan is het meten van de resterende capaciteit van een Li-Ion accu best wel complex. Ofwel: dat Stromer de capaciteit in nauwkeurigheid van gehele procenten weergeeft suggereert een hogere nauwkeurigheid dan er daadwerkelijk is.
mrstrom schreef: 03 sep 2019, 08:02 Ik kom op het werk met nog 70% over (7.30u) en ging weg om 17.00u en 66%. Volledig uit dus, geen standby.
Bij aankomst was je accu warm en zojuist flink belast (tijdens belasting zakt de spanning, die later herstelt), bij vertrek (en dit weer) kamertemperatuur. Dat zou zomaar het verschil kunnen verklaren.
Die temperatuur, spanning en nog wat meer zaken gaan een mooie black box in (lees: software algoritme dat niet openbaar is) en daar komt een mooi getalletje uitrollen wat op je scherm komt te staan.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
mrstrom

FreddyH schreef: 03 sep 2019, 14:05
mrstrom schreef: 03 sep 2019, 08:02 Ik zet mijn fiets altijd volledig uit. Maar soms verlies je dan ook 4%. De ene keer wel de andere keer niet.
Dat is geen verlies van energie, maar een herstel in de chemie van de accu. Los daarvan is het meten van de resterende capaciteit van een Li-Ion accu best wel complex. Ofwel: dat Stromer de capaciteit in nauwkeurigheid van gehele procenten weergeeft suggereert een hogere nauwkeurigheid dan er daadwerkelijk is.
mrstrom schreef: 03 sep 2019, 08:02 Ik kom op het werk met nog 70% over (7.30u) en ging weg om 17.00u en 66%. Volledig uit dus, geen standby.
Bij aankomst was je accu warm en zojuist flink belast (tijdens belasting zakt de spanning, die later herstelt), bij vertrek (en dit weer) kamertemperatuur. Dat zou zomaar het verschil kunnen verklaren.
Die temperatuur, spanning en nog wat meer zaken gaan een mooie black box in (lees: software algoritme dat niet openbaar is) en daar komt een mooi getalletje uitrollen wat op je scherm komt te staan.
Dan zouden andere ook wel zoiets moeten ervaren. Misschien valt het niet iedereen op?
Plaats reactie