voorstellen / bagagedrager

Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Die van mij is door overbelading wel kapot gegaan bij de lasnaden naast de houder voor het achterlicht.
Eigenlijk zou ik wel een andere willen die meer gewicht aan kan, maar ik zou niet weten wat past :bn:
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Wiebe schreef: 20 apr 2019, 23:11 Die van mij is door overbelading wel kapot gegaan bij de lasnaden naast de houder voor het achterlicht.
Eigenlijk zou ik wel een andere willen die meer gewicht aan kan, maar ik zou niet weten wat past :bn:
Bruut dat je bent. :bb

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
heijenga
Runner-up
Runner-up
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 mei 2019, 19:59

De bagagedrager kan officieel 17 kg hebben, maar dat is volgens mij statisch. Als je door een kuil of over een hobbel gaat, dan wordt het gewicht van je bagage veel groter en heb je kans dat er iets afbreekt.

Ik ga op vakantie met mijn Stromer en dan zit er aardig wat gewicht op de bagagedrager. Heb de volgende problemen daardoor gehad:
1. gebroken bagagedragerstang;
2. afgebroken verlichting;
3. achterspatbord afgebroken schroef van framebevestiging (inderdaad, geen bout);
4. achterspatbord onder (bij de crank) losgeraakt.
Uiteraard allemaal mijn schuld, ik belast mijn raspaard als een pakezel.

Het volgende heb ik gedaan als reparatie:
1. moest helaas vervangen worden. Duur, maar leerzaam;
2. die zit met tie-wraps (geweldige uitvinding, ik heb ze altijd bij me) weer stevig aan elkaar. Ooit zoek ik iemand, die aluminum kan lassen;
3. schroef eruit gehaald, langere en dikkere schroef gezocht, die afgeknipt op de goede lengte (anders gaat je achterband stuk) en er weer in gedraaid. Wel een klus, want je hebt een punt in de schroef nodig om hem in een stuk plastic te draaien;
4. ook opgelost met tie-wrap.

Als preventie heb ik de bagagedrager opgehangen aan het zadel. Bij een watersportzaak een oogje van RVS gehaald en die in het zadel bevestigd. Ook een mastkabelspanner van RVS. Dat is een bout met een linker en rechter schroefdraad. Door hem te draaien wordt hij korter en spant - in mijn geval de bagagedrager - op. Eerst had ik er te veel spanning opgezet, vandaar probleem 3. Ik heb geen problemen met mijn zadel en ook niet meer met de bagagedrager. Doordat het RVS is, ziet het er ook wel mooi uit.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Hem niet overladen en trailer erachter hangen, was dat een te makkelijke oplossing ? :roll:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

heijenga schreef: 19 mei 2019, 20:23 De bagagedrager kan officieel 17 kg hebben, maar dat is volgens mij statisch. Als je door een kuil of over een hobbel gaat, dan wordt het gewicht van je bagage veel groter en heb je kans dat er iets afbreekt.
Daar is met het testen van deze bagagedrager rekening mee gehouden. Die 17kg moet de drager tijdens normaal gebruik op de weg gewoon kunnen hebben, daar hoort ook een hobbeltje bij. Als je ermee gaat MTB-en wordt het een ander verhaal, maar daar is de Stromer sowieso niet voor gebouwd.
heijenga schreef: 19 mei 2019, 20:23 Ik ga op vakantie met mijn Stromer en dan zit er aardig wat gewicht op de bagagedrager.
Hoeveel is "aardig wat"?

Houd er bij het overbelasten van de achterzijde van je Stromer rekening mee dat niet alleen de drager stuk kan gaan. Stromer staat b.v. een drager aan de zadelpen niet toe, dus om jouw overbelaste bagagedrager nou wel aan het zadel te laten "hangen"; je zadel en zadelpen zijn niet gemaakt voor een dergelijke belasting.

Ik vind houtje-touwtje oplossingen om iets te doen wat de fabrikant niet toestaat altijd erg tricky en ik zou ook voor een fietskar (BOB o.i.d.) kiezen. Dan loop je geen risico meer op griezelige defecten en het rijdt ook veel fijner dan een Stromer met het zwaartepunt zo ver naar achteren. (De motor zelf weegt ook al een lieve duit.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Fietsertje
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 mei 2019, 04:04

Hoi,

Ik heb de standard dragger vervangen door een Tubus Cargo drager. Veel betere kwaliteit en doordat die drager aan de zijkant meerdere stangen heeft worden de tassen veel beter ondersteund. Bijkomend voordeel is daarnaast dat deze drager iets breder is waardoor de tassen niet meer tegen de staande achtervork kunnen komen.
Neneok
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 sep 2018, 09:16
Locatie: Katlijk

Ik kwam er vandaag achter dat ook bij mij de bagage drager is afgescheurd bij de reflector. Duidelijk een vermoeiingsbreuk na 8250km. Als het reflector beugeltje 2x zo breed zou zijn, is er waarschijnlijk niks aan de hand.
Bijlagen
IMG_20190701_212356.jpg
IMG_20190701_212356.jpg (2.25 MiB) 3657 keer bekeken
IMG_20190701_212424.jpg
IMG_20190701_212424.jpg (2.24 MiB) 3657 keer bekeken
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Je fiets is van 2018 dacht ik ? ... in dat geval zou ik eens polsen naar garantie, nadien kan je nog altijd gaan lassen en verstevigen.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Probleem met de drager is dat de lasnaad te kort en kwetsbaar is voor de laterale krachten die erop komen te staan. De toch vaak ongelijke belading zorgt ervoor dat drager heen en weer wiebelt en ik denk dat onze snelheden dat nog wat versterken. Het stukje lasnaad van het dwarsstuk is gewoon te zwak om dat goed op te vangen en dit is wel het enige stukje drager wat al die kracht moet opvangen.
Imho gewoon weer een voorbeeld van bad design. Een extra schoortje zou dit volgens mij volledig hebben kunnen verhelpen.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Neneok
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 sep 2018, 09:16
Locatie: Katlijk

De analyse klopt. De lasjes zijn niet bestand tegen de wisselende belastingen. Wat mij betreft idd garantiegeval, maar dit gaat dan opnieuw gebeuren. De volgende keer laat ik er een breder en meer vloeiend gevormd dwarsplaatje inlassen.
Plaats reactie