Weerstand

Snelle Jelle
Pro
Pro
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 feb 2019, 14:39
Locatie: Nieuw-Vennep

Afgelopen vrijdag is mijn ST2 S voor de eerste 1000 km beurt naar de FM geweest.
Nakijken, aandraaien, beeetje doorsmeren, meer is er niet gebeurd. Geen updates van het systeem of zo.

Na die beurt voelt het alsof ik steeds wordt geremd bij het rijden. Alsof ik continu weerstand krijg. Voorheen haalde ik zonder veel moeite de 45km en nu moet ik daar meer moeite voor doen.
Merk ook dat mijn gemiddelde tijd op woon-werk route langer is en dat komt niet door tegenwind, verkeer of iets anders.

Er loopt ook niets aan voor zover ik kan zien of horen.
Enig idee wat het kan zijn?
ST2 Sport 2018, 22", 983 kWh, matt zwart + Schwalbe Big Ben + Kinekt 2.1 + van Zijp 100mm spatbordverlenger + Ortlieb back-roller plus set granite black.
33 km enkel woon-werk
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Trapsensor al gekalibreerd?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Snelle Jelle
Pro
Pro
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 feb 2019, 14:39
Locatie: Nieuw-Vennep

Advies van de FM was ook kalibreren.
Heb dat gister geprobeerd. Eerst kreeg ik een foutmelding. Daarna nog een keer geprobeerd. Maar in het menu zag ik verder niet of het gelukt was.

Wat zou je normaal moeten zien als resultaat van kalibratie?

Heb wel het volgende gevonden.
Rem ondersteuning stond maximaal. Kennelijk door de FM aangepast. Heb die lager gezet. Terug naar huis ging het toen beter. Maar nog steeds deels het gevoel dat er aan me getrokken werd ipv dat ik geduwd werd.

Vanochtend weer het gevoel dat er aan me getrokken werd. Moest 'hard' werken om een beetje tempo te maken.

Vanmiddag koppel stapje gevoeliger gezet. Had ook wind mee en had weer het oude gevoel terug op de fiets!
Ben nog niet overtuigd dat het nu verholpen is maar zag ook een oudere post die herkenbaar was. Ga daar nog even tips uit halen.
ST2 Sport 2018, 22", 983 kWh, matt zwart + Schwalbe Big Ben + Kinekt 2.1 + van Zijp 100mm spatbordverlenger + Ortlieb back-roller plus set granite black.
33 km enkel woon-werk
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Snelle Jelle schreef: 28 feb 2019, 20:59 Wat zou je normaal moeten zien als resultaat van kalibratie?
Niks... (don't ask, ik snap die keus van Stromer ook niet). Wanneer je kiest voor kalibreren, dan krijg je een melding "gelieve verlichten pedalen" (don't ask.., maar het betekent dus dat je je voeten van de pedalen moet halen), je drukt op OK en dan is het gebeurd.
Snelle Jelle schreef: 28 feb 2019, 20:59Vanochtend weer het gevoel dat er aan me getrokken werd. Moest 'hard' werken om een beetje tempo te maken.

Vanmiddag koppel stapje gevoeliger gezet. Had ook wind mee en had weer het oude gevoel terug op de fiets!
Ben nog niet overtuigd dat het nu verholpen is maar zag ook een oudere post die herkenbaar was. Ga daar nog even tips uit halen.
Balen dat de dealer je instellingen heeft gewijzigd. Inderdaad maar even vogelen met de instellingen voor recup, remgevoeligheid en trapsensor. Als je met alles optimaal ingesteld nog steeds het gevoel houdt dat er iemand aan je zadel trekt voordat je in de buurt van de 45km/u op de OMNI komt: niet goed, terug naar de dealer ermee.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
vangelis
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 133
Lid geworden op: 17 dec 2017, 12:43
Locatie: Voorne Putten
Merk SP: stromer
Km-stand: 18000

Heb ook een 2S, bij mij bleek de tmm-sensor steeds vuil te zijn. ff oud t-shirt tussen sensor en cassette en hop, als vanouds!
ST2s bodyfloat shockstop spurcycle, kan nu ook tutteren! :d3:
Gebruikersavatar
Martijn Rookie
Veteraan
Veteraan
Berichten: 336
Lid geworden op: 18 dec 2018, 21:56
Locatie: Vleuten

Waar zit die sensor precies?
Stromer ST2 2018 - Commute Vleuten-Hilversum 32 KM (neem detour door Lage Vuursche)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

viewtopic.php?f=14&t=1773&p=36265&hilit ... aar#p36308

(Zoekmachine forum op "trapsensor waar".)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bas van Dijk
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:44

Je kan de callibratie wel zien in het systeem menu.

naar menu > rechter rem handle inknijpen, menu ingedrukt houden, rem loslaten,

dan kom je in speciaal 'geheim' menu, daar zie je systeem, dan naar Sensors

Daar zie je de huidige offsetwaarde van de TTM sensor en de huidig aangegeven waarde. Als die verschillen moet je de kalibratie uitvoeren, heet daar 'reset offset' dan zie je dat die huidge waarde en de offset hetzelfde worden.

Ik moet dat eigenlijk elke week doen, weet niet waarom.

Overigens moet je dit NIET staand naast de fiets doen, je kan het in bovenstaande menu controleren: als je op de fiets zit (maar geen druk op de pedalen) dan is de waarde anders, omdat het frame een beetje doorbuigt. Dit scheelt dus wel iets.
Stromer St2 2018. 5 maal per week Antwerpen<>Mechelen
https://www.strava.com/athletes/bvandijk68
Snelle Jelle
Pro
Pro
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 feb 2019, 14:39
Locatie: Nieuw-Vennep

Vandaag was het weer zover: moest heel hard werken om 42 à 43 km per uur te halen op weg naar kantoor. En dat kwam niet door tegenwind.

Op kantoor kalibratie uitgevoerd en terug naar huis ging het weer fluitend 46 à 47 per uur en dat met dezelfde wind condities.

Enig idee hoe het komt dat dit toch wel regelmatig gebeurd?
En wat is er aan te doen anders dan regelmatig kalibreren?
ST2 Sport 2018, 22", 983 kWh, matt zwart + Schwalbe Big Ben + Kinekt 2.1 + van Zijp 100mm spatbordverlenger + Ortlieb back-roller plus set granite black.
33 km enkel woon-werk
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Snelle Jelle schreef: 19 mar 2019, 22:40 Op kantoor kalibratie uitgevoerd en terug naar huis ging het weer fluitend 46 à 47 per uur en dat met dezelfde wind condities.
Heen en terug dezelfde wind? Da's toevallig ;)
Snelle Jelle schreef: 19 mar 2019, 22:40 En wat is er aan te doen anders dan regelmatig kalibreren?
Even voor de zekerheid: als je je fiets opstart, dan zorg je dat je geen druk op de pedalen uitoefent?

Zo vaak kalibreren hoort niet als er in de tussentijd niks bijzonders is gebeurd (geen FW update gehad, accu niet uitgenomen, geen storing in de OMNI gehad etc.). Ik denk dat het mij in een jaar een keer of drie is gebeurd dat ik onverwacht moest kalibreren.

Ik zou de dealer raadplegen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie