Accuduur

Snelle Jelle
Pro
Pro
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 feb 2019, 14:39
Locatie: Nieuw-Vennep

Ik rij sinds begin januari 34 km enkele reis naar den Haag.
Nu hebben we koude dagen gehad en dagen met stevige wind.
Ik rij altijd in stand 3 en houd van lekker doorrijden.
Als ik op kantoor aankom heb ik ergens tussen 5(!) en 35% accu capaciteit over. Gelukkig kan hij op kantoor weer aan de lader.

Obv de mooie verkoopinfo had ik verwacht langer met een volle accu te kunnen doen. Of is dit normaal?
Hoor graag jullie ervaringen.
ST2 Sport 2018, 22", 983 kWh, matt zwart + Schwalbe Big Ben + Kinekt 2.1 + van Zijp 100mm spatbordverlenger + Ortlieb back-roller plus set granite black.
33 km enkel woon-werk
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Welke accu heb je?

Ik denk dat je dit wel een boeiend topic gaat vinden:

viewtopic.php?f=8&t=86

Scroll evt. meteen richting het einde voor de langste/meest recente tabellen. Let wel: de meeste gegevens zijn van het rijden bij hogere temperaturen, en de ST2 2018 heeft een hoger verbruik dan de ST2 2017. Je zult zien dat jouw actieradius fors gaat toenemen zodra de temperatuur stijgt. (Wat ook helpt is altijd starten met een accu die op comfortabele kamertemperatuur is, een graad of 20.)

PS: Die verkoopinfo is gebaseerd op de meest ideale (en in de praktijk dus niet-bestaande) omstandigheden: perfecte bandendruk, perfect wegdek, nul komma nul wind, een berijder die niks weegt en die ook geen rijwind vangt, geen fietstassen, ideale temperatuur, optimaal getweakte instellingen etc.

Erg jammer dat Stromer meedoet aan het op deze manier opleuken van de actieradius, maar ik vrees dat ze wel moeten want alle SP fabrikanten doen het. Een goeie Stromer dealer zal je bij verkoop een eerlijk verhaal geven over de actieradius die jij op jouw route, met jouw bouw etc. mag verwachten. Een Stromer dealer die strak de specs van de fabrikant aanhoudt, daar stap ik naar buiten om nooit meer terug te komen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Ik schat in de 814 ..
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
André
Rookie
Rookie
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 jan 2019, 13:17

bij mij precies hetzelfde hoor, ik heb de grootste 1kw accu en het varieert met het verbruik, maar de 35 km (enkele reis die ik moet rijden) heb ik altijd nog gehaald. In januari j.l. met windkracht 8 vol op de kop op mijn werk gekomen door te spelen met de ondersteuning op stand 3 en 2. Als je wat langer rijdt zul je merken wat je zo ongeveer nog over houdt als je een poosje op standje 2 hebt gefietst. Komende weken gaan we vast en zeker de actieradius vergroten :cool2:
BozZke
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 mar 2018, 12:57
Locatie: Malderen
Merk SP: Stromer st2
Km-stand: 86000

Snelle Jelle schreef: 11 feb 2019, 21:49 Als ik op kantoor aankom heb ik ergens tussen 5(!) en 35% accu capaciteit over.
Ik fiets ook een 35km heen en terug, bij afhankelijk van de tegenwind en koude heb ik 20 a 30 % over. Vind jouw verschillen nogal groot... Is de fiets nog garantie, dan zou ik bij de FM de batterij eens laten testen ? Voor zover de FM dat kan.
Gebruikersavatar
harmroest
Expert
Expert
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 mar 2018, 06:17
Locatie: Eemnes

Heel herkenbaar, hier 36 km enkel op een 1kwh accu met de koude zit ik rond de 25 a 35% in de zomer rond de 50%!
🇳🇱 Stromer ST2 20inch model 2017 April 2019 13000+Km 🔋 Li-ion ±1kWh 🚲
Johnny Markt
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 jan 2019, 14:03
Locatie: Hallum

Ik rij sinds 15 februari 2019 op een ST2 MY2018 met een 983 wh accu. Tot nu toe (14 maart 2019) heeft mijn ST2 zo'n 1300 km gereden.

's Avonds/ 's nachts ligt mijn accu binnen in de woonkamer bij 19 graden te laden ook de ST2 staat in de nacht in de verwarmde woonkamer zodat de accu, de motor en het accuvak bij vertrek warm zijn. Vlak voor vertrek doe ik er ook nog een neopreen accuvak-jasje omheen. Ik merk echter niet noemenswaardig verschil met toen ik dat accuvak-jasje nog niet gebruikte. Maar toch: alles om de maximale capaciteit van de accu te benutten. Want die heb ik met de huidige temperaturen en stevige tegenwind echt nodig.

Ik rijd 's ochtends om 06:00 uur van huis naar mijn werk en dan is het deze afgelopen maand meestal een paar graden boven nul. Mijn rit is 44,7 km lang en ik doe daar ongeveer 70 minuten over op maximale ondersteuning (standje 3) en met stevige inspanning van mijzelf op blad 13. Ik rij dan ongeveer 45 km/u (+/- 1 km in 90 seconden) waar dat kan.
Ongeveer om 07:10 uur kom ik op mijn werk aan en heb dan nog rond de 10% accucapaciteit over. Soms rond de 25% bij "warm" weer/ wind mee, maar soms nog slechts 1% of 2% bij koud weer/harde wind tegen. 1 keer reed ik de accu een paar honderd meter voor mijn werk leeg. Maar dat was bij 5 bft volle rit tegenwind.

Volgens de berekening van dit draadje (viewtopic.php?f=8&t=86) kom ik met de gegevens uit mijn Omni uit op het volgende verbruik en bijbehorende actieradius:
ST2 --- 983 Wh --- 16,7 Wh/km -- 38,7 km/uur -- 646,29 Watt -- 52,97 km -- (feb 2019, 1.149 km, 44,7 km enkel)

Wat vinden de experts op dit forum van die 16,7 Wh/km? :bh:


---
🇾🇪 ST2 MY 2018 black, 983 Wh, 11-28, CCPC (3,5 bar), Kinekt 2.1, black Spurcycle, en alles van Jroen( :ay )
:hy: Hallum-Drachten (44,7 km)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik ben geen expert, maar vind die 16,7 Wh/km heel knap, zeker omdat je de afstand met de topsnelheid overbrugd.. :cool2:
Wil je veel minder batterij-vermogen verbruiken per gereden km, dan moet je een aantal drastische maatregelen nemen die dit verbruik positief beïnvloeden. Op dit forum zijn die maatregelen al langsgekomen en er zijn hier forumleden (ze behoren wel tot de echte minderheid) die keer op keer bewijzen dat je meer dan 200km op één 983Wh accu kunt rijden.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Die 200km is dan echter met zo'n 25 km/h gemiddelde snelheid.

16,7 Wh/km is helemaal niet vreemd met een gemiddelde snelheid van dik 38 km/h, kou en wind tegen. In de zomer zul je gemakkelijker tientallen procenten overhouden, maar in de winter moet je wat voorzichtiger zijn.

Wind (tegen), kou en regen zijn belangrijke factoren in energieverbruik. Waarbij opgemerkt dat je met extreme kou niet meer energie gaat verbruiken, maar dat de accu zijn energie niet gemakkelijk/volledig vrij kan geven. Dus met -10 zal de accu op een gegeven moment niet meer thuis geven, terwijl deze nog helemaal niet leeg is.

In normale omstandigheden gaan die 45 km geen probleem voor je zijn, maar in de toekomst (komende winter is je accu bijvoorbeeld niet meer 100%) zul je wellicht wat met je koppelsensor of eventueel met een slim aangepaste stand 2 moeten gaan spelen.

Met mijn fiets (Bulls Green Mover E45) verbruik ik met extreem weer soms wel ± 25 Wh/km, die dikke 16 Wh/km is peanuts :mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
mrstrom

Ik vind die 16.7 Wh/km ook niet gek.

Ik rij meestal voluit ook, doe 31-33minuten over 20km. En verbruik varieert dan van 33% tot 45%. Ik gunstig geval, maar wel haalbaar. Dus 60km is mogelijk. Dat is dan 980 Wh/60km = 16.3 Wh/km
Plaats reactie