System Crash - ST2

Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Als je de motor verdenkt : vraag aan je FM om tijdelijk (als test dus) een (issuevrije) motor te plaatsen en je weet meteen het resultaat.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
heijenga
Runner-up
Runner-up
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 mei 2019, 19:59

Stromeur schreef: 10 sep 2019, 00:39
heijenga schreef: 09 sep 2019, 23:53 Commentaar fm: helaas is Stromer geen EU-bedrijf, klant is geen koning.
Dat kan je FM wel zeggen, maar je hebt geen juridische overeenkomst met Stromer Zwitserland. Je hebt een juridische overeenkomst met je FM (de koop). Dit betekent dat naast fabrieksgarantie de EU wetgeving van kracht is. Wie wel of geen koning is, is niet relevant. De wet telt.
=> de fm, waar ik de fiets gekocht heb, heeft ruzie met Stromer gekregen, vlak voor mijn garantie verviel. Ze zijn nu ook geen Stromer dealer meer. Onderdelen leveren ging heel moeilijk. Hele probleem had dus via garantie afgewikkeld moeten worden, maar ja, Stromer en dealer hadden het te druk met ruzie maken.
heijenga schreef: 09 sep 2019, 23:53 Alle ellende begon overigens na een vreselijke stortbui, anderhalf jaar geleden. Daarna vibreerde de motor en uiteindelijk is de ondersteuning weg gevallen.
Welke foutmeldingen toont de display als de ondersteuning wegvalt? Welke foutmeldingen staan er in het servicemenu? Wat zegt je dealer over deze foutmeldingen? Heeft Stromer je bike al uitgelezen en wat zeggen zij erover?
=> de nieuwe display zegt alleen, dat er een foutmelding is, niet welke. Uiteraard heeft de fm de fouten uitgelezen. Na overleg met Stromer is er een nieuwe motorkabel geplaatst, maar ik had in februari 2019 ook al een nieuwe motorkabel gekregen. Na montage van deze nieuwste motorkabel heeft de fiets een dag probleemloos gereden en daarna viel ondersteuning weer 3 keer weg in rit van 24 km. Eerste keer 3 km, daarna twee keer 1 km. Maar maand geleden viel de ondersteuning 30 km weg. Zwaar fietsen!
heijenga schreef: 09 sep 2019, 23:53 - vocht in de motor, zeker als daar een printplaat in zit;
Er zit geen printplaat in de motor. Met "printplaat" bedoel je mogelijk de controller (die bij de oude ST1 nog wel in de motor zit). Als je geen oude ST1 hebt en als je niet de controller bedoelt, dan weten we waarschijnlijk allebei niet wat je wel bedoelt.
=> ik heb een ST2 van 3 jaar oud (juni 2016)
heijenga schreef: 09 sep 2019, 23:53 - kapotte temperatuursensor in de motor, waardoor oververhittingsbeveiliging aanslaat (is er een oververhittingsbeveiliging?)
Er zit inderdaad een temperatuursensor in de motor. Deze geeft een waarschuwing van dreigende oververhitting op je display, en legt de ondersteuning stil als de boel oververhit is (of als de kapotte sensor dat denkt), opnieuw met melding op de display. Een kapotte temp. sensor valt dus altijd te herleiden aan de hand van foutmeldingen.
=> dan zal dat niet het probleem zijn.

Overigens hebben we in 2,5 jaar Stromer Forum exact één op hol geslagen temperatuursensor meegemaakt, maar je weet het nooit natuurlijk.
heijenga schreef: 09 sep 2019, 23:53 - vervuilde trapsensor (trapsensor is een van de zwakke plekken van de ST2, ik laat hem 2 keer per jaar schoonmaken);
Niet van toepassing. Zie ook:

viewtopic.php?f=14&t=2918&p=67592#p67592

De ST2 heeft inderdaad enkele zwakke plekken (die in de laatste twee jaar van het bestaan van de ST2 trouwens verholpen zijn), maar de TMM sensor is er nou juist geen van.
heijenga schreef: 09 sep 2019, 23:53 - kapotte signaalkabel;
Welke kabel is dat? (Tussen welke componenten?)
=> goede vraag, ik praat de fm na. Na vervanging van de controller/omni, display en motorkabel, dacht ik dat alleen de accu en de motor tot het elektrisch systeem behoorden. Maar blijkbaar is er ook nog een signaalkabel?
heijenga
Runner-up
Runner-up
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 mei 2019, 19:59

Golvas schreef: 10 sep 2019, 09:12 Als je de motor verdenkt : vraag aan je FM om tijdelijk (als test dus) een (issuevrije) motor te plaatsen en je weet meteen het resultaat.
=> goede tip, ga ik doen. Zeer gezien de discussie over ISA en TDCM
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

heijenga schreef: 10 sep 2019, 13:56 => goede vraag, ik praat de fm na. Na vervanging van de controller/omni, display en motorkabel, dacht ik dat alleen de accu en de motor tot het elektrisch systeem behoorden. Maar blijkbaar is er ook nog een signaalkabel?
Er lopen meerdere kabelbomen door je Stromer en die geven allemaal "iets" door van a naar b (prik of signaal). De motorkabel is wel de bekendste kabel die vervangen wordt bij problemen. De connectoren aan de onderkant van de controller willen ook weleens problemen geven (vocht); in dat geval wordt de complete controller vervangen.

Zou je eens in het servicemenu willen kijken naar foutmeldingen?

- zet je fiets aan
- knijp de rechter remhendel dicht
- druk, terwijl je de remhendel dichtgeknepen houdt, op de OMNI display op MENU en blijf je vinger op de display houden
- laat na een paar seconden de rechter remhendel los terwijl je je vinger op MENU blijft houden
- na enkele seconden verschijnt vanzelf het MENU en hoef je niet meer op de OMNI display te blijven duwen
- nu zie je in het menu ook de optie SERVICE staan, dat klik je aan om in het servicemenu te geraken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

heijenga schreef: 10 sep 2019, 13:58 gezien de discussie over ISA en TDCM
Ik zag nog nooit een Stromer met een zgn. "ISA" motor, wel met een ASI controller.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

En ook die discussie is niet mega. Er zijn twee verschillende motoren, maar het is niet zo dat de ene massaal de geest geeft en de andere niet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ocra

Loopt je as ook niet helemaal soepel meer? Ik had precies dezelfde problemen totdat er echt herrie uit mijn achteras kwam en toen bleek het mijn lagers te zijn.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Golvas schreef: 10 sep 2019, 14:13 Ik zag nog nooit een Stromer met een zgn. "ISA" motor, wel met een ASI controller.
Ik wel, ik rijd op zo'n Stromer :mrgreen:
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Zo ziet de sticker van / op een TDCM motor van een ST2 - 2018 eruit ... hoe herkennen we een ISA motor ? 🤔

Afbeelding
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Wel er staat een vergelijkbaat etiket op mijn fiets, maar daarop staat ASI.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie