Einde 3G netwerk

RoofBurner
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 apr 2018, 08:59
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 37123

Iemand hier die weet of de Omni van de Stromer (ST2) compatibel is met het 4G (eventueel 5G) netwerk?
Ik lees dat m'n van het 3G netwerk vanaf wil (tegen 2022) en ik zie nergens (https://www.stromerbike.com/en_IT/e-bikes/st2.html) dat er 4G ondersteuning is.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

3G is backward compatible met 2G en die is weer backward compatible met 1G. 1G blijft wel gewoon in de lucht, er zijn namelijk héél veel apparaten die niet simpelweg een update krijgen (zoals Stromer fietsen, maar ook allerlei snoepautomaten en zo).
Ofwel: als 3G niet meer operationeel is, valt je fiets gewoon terug op een wat tragere standaard. Aangezien dat bij de eerste OMNI prima werkt zie ik daar geen probleem ontstaan.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
RoofBurner
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 apr 2018, 08:59
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 37123

OK... Geruststellend... Maar dus geen 4G compatibiliteit?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Nee, dan hadden ze het wel als 4G geadverteerd. 4G is immers ook perfect backward compatible met 3G voor de plekken waar nog geen 4G bereik is.
Upgrade van 3G naar 4G is een hardware upgrade, niet een software trucje.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Klopt. Ik heb deze vraag een paar maanden terug bij de technische man van Stromer gesteld en hij bevestigde dat de OMNI/OMNI C niet 4G Ready is. Wat de status van dit verhaal is bij Stromer CH was hem niet bekend.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
s-EVE
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 51
Lid geworden op: 05 nov 2018, 20:11
Locatie: Midden NL
Merk SP: ST2

'Slimme' electriciteitsmeters gebruiken ook gewoon 2G ... ik geloof er weinig van dat de maatschappijen er naar uitkijken om al die dingen (weer) te vervangen :)
ST2-Wit, standaard, SP-houder, Ortlieb Office, Cratoni Commuter :ba Geen extra toeters, wel een extra bel!
Commute: ~35km midden NL - ruwweg Vianen <-> Geldermalsen - FM: Die uit de Betuwe
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

s-EVE schreef: 06 dec 2018, 10:06 'Slimme' electriciteitsmeters gebruiken ook gewoon 2G ... ik geloof er weinig van dat de maatschappijen er naar uitkijken om al die dingen (weer) te vervangen :)
Dat is inderdaad 1 van de vele voorbeelden. Er staan miljoenen aparaten in alleen al NL die af en toe eens een berichtje versturen aan het thuisfront. Die gaan echt niet allemaal vervangen worden door 5G, compleet nutteloos (die snelheid hebben ze niet nodig), gebruikt teveel energie en véél te duur.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Klaas
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 75
Lid geworden op: 31 mar 2018, 16:24
Locatie: Flevoland
Merk SP: Stomer St3 Pinion LE

De vraag is dan of de Stromer-verbinding wel met 2G blijft functioneren?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Klaas schreef: 06 dec 2018, 11:43 De vraag is dan of de Stromer-verbinding wel met 2G blijft functioneren?
Nee hoor, 1G of 2G blijft nog heel lang ondersteund. Er zijn simpelweg teveel apparaten die daarvan gebruik maken. 3G faseert op een gegeven moment uit, da's iets wat eigenlijk alleen voor smartphones en tablets interessant is (of liever: was). 4G is nu hot, straks komt 5G en dan zijn alle tablets en telefoons die nog op 3G werken rijp voor de sloop. Tegen de tijd dat 6G komt wordt waarschijnlijk 4G de nek omgedraaid.

Ofwel: de Stromer verbinding blijft gewoon werken. Alleen gaat de OMNI-C tegen die tijd terug naar ongeveer de communicatiesnelheid van de OMNI.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lotte
Expert
Expert
Berichten: 275
Lid geworden op: 21 sep 2018, 20:37
Locatie: ieper West - Vlaanderen Belgie

Vraagje,als smarthphone leek zou ik dus niet een nieuwe 4g telefoon moeten gaan kopen om de omni te kunnen gebruiken,als mijn nieuwe ST3 wordt geleverd??
Ik heb nu nog een oude smartphone waar bijna niks meer ondersteund is,heb ik ook niet nodig,want ik ken er de nougabollen van.
Ik spreek nog liever tegen de persoon die naast me zit ipv hem een bericht te sturen.
Wat zou ik nodig hebben dan??suggesties??
ik wil de app kunnen bedienen,bellen bericht sturen, :mrgreen: wekker,en weten hoe laat het is,en o ja,Géén 600 euro over de balk gooien,koop liever iets voor de fiets,of mezelf
ST3 cool White
Plaats reactie