Slijtage / onderhoud-vraag
Ik werk op een gelijkaardige manier als Lamkram : twee kettingen, ontvetten met remmenreiniger voor "tussentijdse smeerbeurten" (alle 250 km, T9-Boeshield) en alle 1000 km wissel ik de kettingen ... de ketting die eraf komt gaat dan in een bakje met lampenolie (ontvetten), mag na een weekje uitlekken en gaat na de poetsbeurt in een bakje met zuivere motorolie tot ze weer gemonteerd wordt.
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
- Stromerfred
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 1782
- Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
- Locatie: Haarlem
- Merk SP: ST7
- Km-stand: 4600
Golvas en Lamkram mag ik vragen hoeveel tijd jullie per week kwijt zijn onderhoud?
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)
Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)
Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
In de periodes dat ik intensief met de Stromer rij zal dat zowat een uur tot anderhalf uur per week zijn : poetsen, bandenspanning, remmen uitblazen met perslucht, ketting, algemene check.
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Ter contrast (ik doe ongeveer 5-6 weken over 1000km en poets mijn fiets bijna nooit) besteed ik eens in de paar weken (bij erg nat weer wekelijks) 15-30 minuten om:
- de ketting schoon te maken en smeren
- bandenspanning controleren en herstellen
En na de 1000km ketting wissel, waarbij ik de fiets wat verder nakijk. Dit duurt 1-1,5 uur.
- de ketting schoon te maken en smeren
- bandenspanning controleren en herstellen
En na de 1000km ketting wissel, waarbij ik de fiets wat verder nakijk. Dit duurt 1-1,5 uur.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- Lamkram
- Veteraan
- Berichten: 1056
- Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
- Locatie: Almere
- Merk SP: Stromer ST7 ARBR
- Km-stand: 55.000
Ik probeer de fiets aan het eind van de week met een meertje en een sopje schoon te maken. Wanneer de ketting erg vies is maak ik deze schoon en als het erg is dan een ketting wissel, is nl zo gedaan. Tuurlijk banden controle voor de veiligheid.Stromerfred schreef: ↑19 mar 2019, 07:21 Golvas en Lamkram mag ik vragen hoeveel tijd jullie per week kwijt zijn onderhoud?
Verder zo nu en dan even alles nalopen, de meest belangrijke bouten, spakenspanning op gevoel.
Ik denk gemiddeld een half uurtje tot drie kwartier. En ik vind het ook leuk om te doen.
Groet Mark
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km
25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
Fiets onderhoud is niet direct mijn hobby. Mijn stadfiets is zoveel mogelijk onderhoudsvrij. Maar bij Stromer is er geen andere keuze.
Als het droog is doe ik elke maand wat dry lube erop. Als het flink regent in het weekend. Kost mij ongeveer 10 minuten.
Na 6.500 is de ketting en cassette vervangen bij de onderhoudsbeurt.
Als het droog is doe ik elke maand wat dry lube erop. Als het flink regent in het weekend. Kost mij ongeveer 10 minuten.
Na 6.500 is de ketting en cassette vervangen bij de onderhoudsbeurt.
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop