Slijtage / onderhoud-vraag

De eerste Stromers met digitale communicatietechnologie.
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1250
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Re: Slijtage / onderhoud-vraag

Bericht door Daniel1975 » 10 nov 2018, 19:37

Volledig mee eens.
De nieuwe hype bij racefietsfabrikanten is nu om standaard een 11-28 te monteren: ondingen!
Ik heb op de 3 nu 11-12-13-14-15-16 en daarna grotere stappen.

Op de racefiets ligt standaard bij mij 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25.
Voor de alpen-trips dan een 12-32, even ombouwen.

petermu
Runner-up
Runner-up
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 mei 2018, 21:46

Re: Slijtage / onderhoud-vraag

Bericht door petermu » 11 nov 2018, 08:54

Slijtage hangt natuurlijk ook af van hoeveel je zelf op de trappers staat te duwen. De originele ketting op mijn ST1x was (goed onderhouden, volle ondersteuning gebruikend en weinig stadkilometers) na 3000 km al op volgens de kettingmeter (>1% rek). Als ik dan op dit forum lees dat er ook mensen zijn die 10.000+ km halen met dezelfde ketting...

Ik heb nu een wipperman connex sx ketting gemonteerd. Naast de superhandige connex quicklink (met de hand te openen en herbruikbaar) zou ook de levensduur aanzienlijk beter moeten zijn. Nu, na 4000km's met deze ketting, zit ik nog onder de 0.75% rek. Vooralsnog ziet het er dus prima uit. Het nadeel dat de ketting ongeveer dubbel zo duur is bij aanschaf wordt dus waarschijnlijk gecompenseerd door een dubbele levensduur.

Aanvankelijk smeerde ik mijn kettingen met olie maar sinds enige maanden gebruik ik een paraffineolie/paraffinewas mengsel. De onderhoudsfrequentie is daarmee iets lager en ook de vervuiling van de ketting/tandwielen is minder. Schoonmaken en smeren is wel iets bewerkelijker maar dat wordt weer gecompenseerd doordat minder onderhoud nodig is. (Bij droog weer ca elke 1000km). Voor aanhoudend slecht weer heb ik nog geen data. Het volgende filmpje geeft wel een aardige indruk over aanbrengen en maken van het paraffine smeermengsel.
Dit is ook niet de perfecte oplossing maar de lagere onderhoudsfrequentie en schonere aandrijflijn maakt het voor mij een prima alternatief voor olie.

Na 7000km heb ik het 13T kransje vervangen omdat de ketting niet lekker meer liep over deze krans. (Natuurlijk ook meteen de kleinere kransen meegenomen). Originele shimano kransjes zijn voor ca 4 euro per stuk verkrijgbaar bij rose bikes.
https://www.rosebikes.nl/shimano-ultegr ... iel-712508.

Groeten,

Peter

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1951
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Re: Slijtage / onderhoud-vraag

Bericht door Tomasj » 15 nov 2018, 08:31

Slijtage is ook bij mij een wezenlijk probleem. Ik haal maximaal 4000 km met dubbele ketting en wekelijks onderhoud (onvetten + Muc-off), dan begin k met de ketting door te trappen omdat het kransje 11 dan bijna op is.
Ik rijd zo goed als altijd aan 45 km/h en op het 11 - kransje, omdat het 13 kransje net te klein is om zonder klikpedalen die snelheid te bereiken (91).
De 11 is eigelijk iets te groot, de volgende keer laat ik een 11-12-13.... cassette installeren.

Na 3500-4000 km rijd ik dan nog ongeveer 1000 km met de 13 krans aan 40-42 km/h kruissnelheid.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss :
woon-werk 56 km enkel

Smitty81
Runner-up
Runner-up
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 mei 2018, 09:41

Re: Slijtage / onderhoud-vraag

Bericht door Smitty81 » 15 mar 2019, 22:41

Ik heb sinds deze week mijn eerste ketting en cassette laten vervangen.
Na 8100 km was het inmiddels wel nodig.
Heb er nu een ketting op laten zitten met quick-connect link erin zodat de ketting makkelijker te reinigen is.
Nu zoek ik wat advies omtrent de beste manier om de ketting te reinigen en opnieuw te smeren.
Heb al dingen gevonden over ultrasoon reinigen, alsmede reinigen in lampenolie.

Wat zijn jullie bevindingen / adviezen?
Zowel voor reinigen als voor opnieuw invetten.
ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - Wit - Ortlieb Travel Biker - 40 km ww

Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Berichten: 594
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Slijtage / onderhoud-vraag

Bericht door Lamkram » 16 mar 2019, 00:20

Dit deed ik met mijn STX1

viewtopic.php?f=8&t=591&p=18327&hilit=3 ... ark#p18327

Blijf ik doen met mijn ST5, best tevreden hierover.

Groet Mark
:d3: GO-FAST ST5 (L), 25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere :d3:

Smitty81
Runner-up
Runner-up
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 mei 2018, 09:41

Re: Slijtage / onderhoud-vraag

Bericht door Smitty81 » 17 mar 2019, 17:51

Thanks,

Maar ik kom er niet helemaal uit wat voor spullen je gebruikt voor
1. Het reinigen
2. Het smeren

Begrijp dat je 3 kettingen gebruikt? Ik zou graag met 1 ketting werken.
Zo eens per 1000 km ofzo schoonmaken.

Specifiek:
1. Welke methode en welk middel werkt het beste om de ketting te reinigen?
Ik zou graag de ketting weken in een bakje met schoonmaakmiddel lijkt me zo. Wat is hiervoor een goed middel?
2. Welke methode en welk middel om de ketting weer te smeren?
Wederom denk ik aan een bakje met smeermiddel erin en de ketting hier een tijdje in laten liggen. Wat is hiervoor een goed middel?

Thanks voor de hulp!

Arjan
ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - Wit - Ortlieb Travel Biker - 40 km ww

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 7666
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Harlingen

Re: Slijtage / onderhoud-vraag

Bericht door Stromeur » 17 mar 2019, 18:00

Zoveel hoofden, zoveel zinnen als het om middelengebruik gaat ;)

Ik denk dat onderstaand topic je voldoende leesvoer gaat bieden:

viewtopic.php?f=8&t=174&hilit=ketting+reinigen
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Stromerfred
Expert
Expert
Berichten: 162
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem

Re: Slijtage / onderhoud-vraag

Bericht door Stromerfred » 17 mar 2019, 19:11

Ik heb nu 2500km gereden en Ben bang dat sommige kransjes idd al versleten zijn. Komt door mijzelf, ik ontvet gewoon te weinig....
Stromer ST1x oranje 2017, verende voorvork, bodyfloat, spurcycle, blinkers
Stromer ST2 zwart 2018, verende voorvork en bodyfloat

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis

Smitty81
Runner-up
Runner-up
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 mei 2018, 09:41

Re: Slijtage / onderhoud-vraag

Bericht door Smitty81 » 18 mar 2019, 19:29

Stromeur schreef:
17 mar 2019, 18:00
Zoveel hoofden, zoveel zinnen als het om middelengebruik gaat ;)

Ik denk dat onderstaand topic je voldoende leesvoer gaat bieden:

viewtopic.php?f=8&t=174&hilit=ketting+reinigen
Thanks! Erg verhelderend.
ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - Wit - Ortlieb Travel Biker - 40 km ww

Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Berichten: 594
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Slijtage / onderhoud-vraag

Bericht door Lamkram » 18 mar 2019, 20:06

Smitty81 schreef:
17 mar 2019, 17:51
Thanks,

Maar ik kom er niet helemaal uit wat voor spullen je gebruikt voor
1. Het reinigen
2. Het smeren

Begrijp dat je 3 kettingen gebruikt? Ik zou graag met 1 ketting werken.
Zo eens per 1000 km ofzo schoonmaken.

Specifiek:
1. Welke methode en welk middel werkt het beste om de ketting te reinigen?
Ik zou graag de ketting weken in een bakje met schoonmaakmiddel lijkt me zo. Wat is hiervoor een goed middel?
2. Welke methode en welk middel om de ketting weer te smeren?
Wederom denk ik aan een bakje met smeermiddel erin en de ketting hier een tijdje in laten liggen. Wat is hiervoor een goed middel?

Thanks voor de hulp!

Arjan
Arjan,

Sorry voor de late reactie. Ik gebruik 3 kettingen maar volgens mij voldoen 2 ook omdat je na het reinigen van je ketting deze goed droog dienst te krijgen. Ik heb geen perslucht aggregaat dus ik laat de ketting aan de lucht drogen. Om dan wel weer direct te kunnen fietsen heb ik die andere ketting dus al klaar liggen.

Ik maak mijn ketting eerst schoon met een ontvetter. Ik gebruik die van de Wibra Dasty. Niet iedereen vind dat geweldig maar ja, ik doe het dus wel en het bevalt goed. Daarna grondig wassen met zeep en warm water en dus goed laten drogen. Na het drogen gaat de ketting in een bakje met de motorolie die ik heb staan, in dit geval. minerale olie. De andere ketting heb ik daar dus uitgehaald en laat ik uitlekken. Monteren op de fiets en elke schakel voorzien van een druppel Boeshield T9.

Nu ik een nieuwe fiets heb met 120 schakels zal ik dus 1 extra ketting gaan aanschaffen.

Ik maak de ketting ook zo om de 1000 km schoon en eerder wanneer er veel zand e.d. op zit.

Groet Mark
Laatst gewijzigd door Lamkram op 18 mar 2019, 20:25, 2 keer totaal gewijzigd.
:d3: GO-FAST ST5 (L), 25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere :d3:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast