Pagina 2 van 3

Re: Roesten schroeven/moeren

Geplaatst: 10 feb 2019, 19:19
door Needspeed
Slecht verchroomde bouten, van die foto.
Rvs is beter. Titanium bouten is super.

Re: Roesten schroeven/moeren

Geplaatst: 10 feb 2019, 20:07
door Golvas
SnowBeast schreef: 10 feb 2019, 18:42 Heb met schuifpasser de lengte gemeten, zou 2,3 cm moeten zijn, maar de diameter van de schroefdraad kan ik niet juist bepalen. 4,4mm ?
De lengte van een inbusbout meet je van net onder de kop tot het einde van de schroefdraad, ik vermoed dat je de kop heb mee gemeten ? 18 mm, kan dat kloppen ?

De diameter meet je eveneens met de schuifmaat ... 5 mm, kan dat kloppen ?

Morgen kan ik de bouten van mijn originele stuurpen opmeten, die is gedemonteerd.

Re: Roesten schroeven/moeren

Geplaatst: 11 feb 2019, 10:27
door Stromerfred
Ook ik heb roest in de bouten...tja wat zal ik erover zeggen:)

Re: Roesten schroeven/moeren

Geplaatst: 11 feb 2019, 11:23
door Free2be
Het is gewoon ongehoord dat dit voorkomt bij een kwaliteitsfiets.
Ik heb een RIH fiets van ruim 20jr. Als je er 1 onderdeel zou vinden dat roest vertoont, mag je hem gratis komen ophalen!

Re: Roesten schroeven/moeren

Geplaatst: 11 feb 2019, 11:47
door Stromerfred
Free2be schreef: 11 feb 2019, 11:23 Het is gewoon ongehoord dat dit voorkomt bij een kwaliteitsfiets.
Eens maar kennelijk nemen we het toch voor lief, aangezien het verder in de categorie SP wel tot de de betere fietsen behoort. Over Klever en QWIC bijvoorbeeld lees je dezelfde soort ellende. Dus tja...

Re: Roesten schroeven/moeren

Geplaatst: 11 feb 2019, 11:56
door Stromeur
Yup...

Al moet ik zeggen dat ik nog steeds geen roest heb. Mijn Stromer staat wel overal en altijd binnen.

Ik weet dat er dealers zijn die schroefjes (m.n. die vier in het frontplaatje van de stuurpen) uit eigen beweging bij een onderhoudsbeurt vervangen door betere als ze zijn gaan roesten, ook al klaagt de klant niet. Dat is dan wel weer netjes van die dealers.

Re: Roesten schroeven/moeren

Geplaatst: 11 feb 2019, 12:03
door Stromerfred
Stromeur schreef: 11 feb 2019, 11:56 Yup...

Al moet ik zeggen dat ik nog steeds geen roest heb. Mijn Stromer staat wel overal en altijd binnen.
Wou dat ik die mogelijkheid had...:(

Re: Roesten schroeven/moeren

Geplaatst: 11 feb 2019, 12:43
door SnowBeast
Golvas schreef 10 feb 2019, 20:07
De lengte van een inbusbout meet je van net onder de kop tot het einde van de schroefdraad, ik vermoed dat je de kop heb mee gemeten ? 18 mm, kan dat kloppen ?

De diameter meet je eveneens met de schuifmaat ... 5 mm, kan dat kloppen ?

Morgen kan ik de bouten van mijn originele stuurpen opmeten, die is gedemonteerd.
Had de kop erbij gemeten, dus 23 mm minus 5 voor de kop. Schroefdraad zat vaag in de buurt van 4.4 wat ik al raar vond, dus ø 5 mm zou kunnen.
Wijst op een M3 spec ?

Re: Roesten schroeven/moeren

Geplaatst: 11 feb 2019, 14:02
door FreddyH
SnowBeast schreef: 11 feb 2019, 12:43 Had de kop erbij gemeten, dus 23 mm minus 5 voor de kop. Schroefdraad zat vaag in de buurt van 4.4 wat ik al raar vond, dus ø 5 mm zou kunnen.
Wijst op een M3 spec ?
5mm is dus M5 (als het metrische draad is, wat ik wel aanneem). Je moet bij schroeven altijd de buitenmaat meten, die is dan net ietsje minder dan 5mm. De binnenmaat zal inderdaad rond de 4,4mm liggen.

Re: Roesten schroeven/moeren

Geplaatst: 11 feb 2019, 17:44
door Elsje
Kijk wel uit met roestvrij staal. Hoe roestvrijer des minder sterk. Je wil niet dat ze afbreken onder het rijden. Neem A2 en niet A4.