rammelend geluid in voorwiel ST2

Plaats reactie
muzikant
Pro
Pro
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 jun 2017, 18:55

bij het nemen van een wat oneffen weg of verhoging,hoor ik iets rammelen in het voorwiel en bij het licht omhoog tillen en laten naar beneden vallen van het voorwiel hoor ik het ook,
volgens mij komt het door de schijfremmen waar een bewegend deeltje op zit dat zich opspant bij het aantrekken van de remmen,is dit normaal en kan er iets aan gedaan worden om dit te verhelpen?
eerlijk gezegd stoort het me wel een beetje.
dank bij voorbaat,
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Brrrr, mysterieuze rammeltjes in de fiets. Daar word ik altijd helemaal gek van (hoezo OCD? :bu: )

Als het geluid inderdaad bij de rem-pads vandaan komt, dan zou ik als eerste eens controleren of dit schroefje nog wel goed vast zit:

Magura.jpg
Magura.jpg (45.94 KiB) 4266 keer bekeken

Gebruik hierbij een momentsleutel (zo eentje bijvoorbeeld), met een T25 bitje. Draai aan tot 2,5Nm.

Als dit het probleem niet wegneemt, zou ik vervolgens alle schroefjes bij je voorwiel en in je cockpit nalopen volgens dezelfde procedure (juiste bitje, juiste aandraaimoment). Misschien is er inderdaad gewoon wat los getrild, kan gebeuren. Om die reden zal een Stromer dealer bij je eerste check/onderhoudsbeurt ook altijd alle schroefjes even nalopen.
Controleer ook of je geen speling in je balhoofd of je wiel-as hebt.

Succes!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Tja, dat heb ik ook en dat zijn de remblokjes die verend ingeklemd zijn. Bij hoge snelheid en zeker in combinatie met tegenwind gaan ze resoneren en lijkt het geluid alsof ik een motortje in het voorwiel heb. Als ik de voorrem inknijp is het geluid direct weg om dan 1 seconde na het loslaten van de rem weer terug te zijn.
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1121
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Als je de rem inknijpt en de fiets dan laat "vallen" hoor je het dan ook :?:
De remblokjes mogen natuurlijk niet vast in de klauw zitten, maar een soort van bladveertje zou dit rammelen moeten voorkomen. (althans bij een auto). Al zie ik die veer op de tekening niet. Ik zal er morgen eens naar kijken op mijn fiets.
Zijn je remblokjes nog voldoende dik?heb je dit altijd al gehoord of pas recent?
Die bewegende deeltjes zullen je remblokjes zijn...
Ps de remmen worden niet aangetrokken maar aangeduwd (hydraulisch)
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
muzikant
Pro
Pro
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 jun 2017, 18:55

bedankt voor jullie reacties tot nu toe,
wanneer ik de rem toeknijp en de fiets laat vallen het het rammelen er niet,zoals U aangeeft staat dit deeltje dat beweegt wanneer ik met mijn vinger er langs ga niet op de foto,
het zit op cilinder nummer 4 van de foto,
mijn fiets is nog geen maand oud met juist 500 km op de teller
muzikant
Pro
Pro
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 jun 2017, 18:55

Bij de dealer heb ik gezien dat de verschillende types van stromer ook andere schijfremmen hebben,de st2 Magura next e/m4,De st2s waarschijnlijk M5 en daar beweegt dat middenstukje niet,zoals aangegeven zou een bladveerje het waarschijnlijk kunnen helpen,
Plaats reactie