Accu vol: Oplader LED solid green vs Omni?

Rob77
Pro
Pro
Berichten: 87
Lid geworden op: 01 mei 2018, 14:04
Locatie: Bommelerwaard

Hallo J3R,

Alle dingen die je noemt zijn vzv ik weet "normaal". Ik zie precies hetzelfde gebeuren, ook met mijn nieuwe lader. Het afslaan vd oplader bij aanzetten fiets heb ik anderen hier ook zien noemen en is ook gebruikelijk.

Wat bij mij niet klopte was de duur van druppelladen met 3 uur 30 minuten.

Heb je toevallig gecheckt hoe lang het druppelladen met accu in de fiets duurde? In mijn beleving zou het niet veel langer mogen duren dan 1 uur 40 minuten.
ST2 Sport 2018-983Wh
44km enkel w.w.
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Ik heb helaas geen tijd gemeten; het enige wat mij opviel was dat het LED groen bleef knipperen en dus druppel laden in mijn beleving en pas afsloeg toen ik de Omni activeerde. Vond dat wat vreemd; druppel laden zou in mijn optiek ook vanzelf moeten stoppen zonder de Omni te activeren(?)
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Rob77
Pro
Pro
Berichten: 87
Lid geworden op: 01 mei 2018, 14:04
Locatie: Bommelerwaard

[quote=J3R post_id=25453 time=1529087108 user_id=969]
druppel laden zou in mijn optiek ook vanzelf moeten stoppen zonder de Omni te activeren(?)
[/quote]

Het stopt uiteindelijk ook vanzelf. Het stopt alleen soms eerder als je de fiets aan zet ;)

Of het eerder stopt hangt af van hoe vol de accu is;

Als je de omni aanzet vlak na de start van druppelladen zal de lader niet afslaan.

Als je na een uur druppelladen de fiets aan zet heb je goede kans dat de lader afslaat.

Als je tot ongeveer 1 uur en 40 minuten wacht zonder de fiets aan te zetten slaat de lader vanzelf af (tenzij je lader defect is zoals de mijne. dan duurt het 3.5 uur).

Het aparte is dat de omni in alle hierboven geschreven gevallen waarschijnlijk "100%" zal laten zien. Zo klein zijn de verschillen, het gaat denk ik om "tienden van procenten", wat de omni niet kan laten zien.

Het hoe en waarom van dit alles weet ik niet precies maar werd eerder goed uitgelegd door rvaneijk. Het heeft te maken met welk element vh oplaadproces de "baas" is. De controller in de oplader of de controller in de fiets. Ik kan me voorstellen dat zodra je de fiets aan zet er hier iets verandert waardoor er ineens een andere "baas" is. En die vindt de accu vol genoeg.
Laatst gewijzigd door Rob77 op 16 jun 2018, 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
ST2 Sport 2018-983Wh
44km enkel w.w.
Plaats reactie