Stromer ST1 of ST1 S

Plaats reactie
Luk witvrouwen
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 apr 2018, 19:55

Goedenavond,

In rij normaal met een koersfiets maar wil mij een Stromer St1 of St1 s aanschaffen. Ik heb al gelezen dat het S model sportiever rijdt en uitgerust is met het schlumpfsysteem. Volgens de verkoper is dit slijtvaster en vergt minder onderhoud. Is dit waar, zijn er grote verschillen qua rijstijl?

Mvg
Luk
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Hey Luk,

Het klopt dat de de ST1 S een wat sportievere zit heeft. Het frame van de ST1 en de ST1 S is hetzelfde, maar op de ST1 S zit een vlak stuur, en op de ST1 een low rise stuur. Je zit dus net wat meer voorover op de ST1 S. (Maar zo'n stuur zou je ook op de ST1 kunnen (laten) monteren en vice versa, als je dat zou willen.)

Persoonlijk vind ik de Schlumpf drive helemaal briljant. Je schakelt door met je enkel/hiel/voet tegen de crank te tikken. Dat is even wennen, maar van wat ik van de eigenaren van zo'n Schlumpf Drive heb begrepen went dit heel snel. Zoals je al begrijpt heb ik helaas geen Schlumpf op mijn Stromer, maar ik zou er absoluut geen nee tegen zeggen.

Het voordeel van de Schlumpf is dat je een shifter minder aan je stuur hebt, en dus ook minder bekabeling richting dat stuur, dat je er zowat geen onderhoud aan hebt (eens of twee keer per jaar een drupje speciaal daarvoor bestemde olie in het systeem is voldoende), en je hebt geen gemier met een aflopende ketting aan de voorkant en ander afstel-gedoe.

Ga er gewoon eens op rijden en kijk of het iets voor je is. Het zal wel even wennen zijn, maar ik zie persoonlijk alleen maar voordelen in dit systeem.

Plus: dat groen is toch onwijs mooi?! Valt lekker op en je komt ze niet vaak tegen.

[Topic verplaatst naar het juiste forum en dubbel topic verwijderd. Zo houden we alles een beetje bij elkaar ;) ]
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Luk witvrouwen
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 apr 2018, 19:55

De onderhoud vriendelijkheid en zo weinig mogelijk problemen met de keting is voor mij belangrijkste. In die optiek zo ik voor de St1 s gaan. Maar het schakelen met de hiel als je 40 rijdt lijkt mij niet zo praktisch.😀 Dat zal wel komen doordat ik mijn versnellingen aan het stuur heb bij mijn race fiets. Het zal wel een gewoonte zijn. Toch bedankt.
Liesbeth
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 sep 2017, 21:55

Hier een Schlumpf drive gebruiker. Het is een prima systeem en erg makkelijk in gebruik. Het is ook niet zo dat je de hele tijd links en rechts met je hiel aan het trappen bent. Ik gebruik de Schlumpf drive vooral als ik onverwachts moet stoppen of bijna stil sta, even een tikje met je hiel en je hebt een lekker klein verzet om in weg te fietsen. Overigens is met 40 km/uur een tikje met je hiel ook geen probleem, aangezien je dan vaak op een groot verzet rijdt en je dus een rustige beweging maakt. Het enige onderhoud is wat speciale olie er in na 5.000 km, lekker makkelijk dus.
Rijd 3-4 keer per week woon-werk op St1, 32 km enkele reis
RoRo
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 mei 2017, 08:07

Zelf zweer ik bij de SPD klikpedalen. Kan je die dan nog gebruiken bij een Schlumpf drive of loop je het risico dat je bij schakelen uit de pedaaltjes klikt ?
ST1 sinds april 2016, 400 km per maand
Liesbeth
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 sep 2017, 21:55

Dat weet ik niet, want die gebruik ik zelf niet. Als ik jou was zou ik een testrit maken, dan kun je zelf ervaren hoe het werkt en inschatten hoe het met je pedalen gaat.
Succes met de afweging!
Rijd 3-4 keer per week woon-werk op St1, 32 km enkele reis
Plaats reactie