ST1 Step Through

Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Yep ik heb 14 dagen geleden een ST1 gekocht Een dames model, een oude mannen model, een step through zoals dat in het engels/amerikaans heet.
Ik had het echt gehad met de file en speelde al een tijdje met het idee om het eens met de fiets te proberen. Eerst enkele avonden op het www wat info verzamelen en na een bezoek aan de fiets winkel en een kleine testrit maar gelijk besloten om de knoop door te hakken.

Waarom zo'n ST1 ? omdat die in uitverkoop stond (laatste model, wordt niet meer gemaakt enz enz.)De ST1 was een prima fiets en dat is die nog steeds. Ik ben nog wel even in de verleiding geweest om een ST1x/2 te kopen maar 2800E was overtuigend genoeg. En het is ook nog eens vrij uniek, ik heb er nog geen andere gezien.

Ik gebruik hem dus zo goed als alleen voor het woon werk traject 19,1 (Stromer) Kilometers enkel. Iemand al eens gecontroleerd of er verschil op zit met een GPS?

Ik heb het mij nog geen moment beklaagd. Ik zit na een halve kilometer al op het jaagpad naast het kanaal en begin dan rustig te peddelen om steeds sneller en sneller te gaan, al gauw vliegen de kilometers tegen 42 à 43 onder de wielen door. Je moet dan toch wel stevig door trappen vind ik. Maar als ik nog iets sneller wil gaat de begrenzer bij 45 zijn ding doen en dat rijd nu eenmaal niet zo fijn, dus 43 vind ik prima. Onlangs gelezen dat je bij de duurdere modellen minder hard moet trappen? iemand ervaring? Er zitten ikweetniethoeveel versnellingen op deze fiets maar ik gebruik alleen de 4 zwaarste, op standje 3 in de stad en het drukke verkeer, en stand 4 als ik +30 kan rijden.
Hoe meer ik bij de stad kom hoe meer obstakels en andere fietsers je tegenkomt dus dan gaat de snelheid flink omlaag, en we willen wel allemaal heel op het werk aankomen...toch.
Blijkbaar is het hier niet ongebruikelijk dat een fietser niet stopt voor het rode licht :cry: Ik doe het toch maar.
Op de eerste 14 dagen toch al 3 keer een bijna accident gehad dus toch nog meer defensief gaan rijden.
Wat comfort betreft kan ik kort zijn want er is er geen. Elk putje, bultje, elke stoeprand is een aanslag op je zitvlak en rug dus zeker op het einde van de rit (kasseien) is de snelheid er goed uit en wordt je goed door elkaar geschud. Een verende zadelpen zal er toch moeten komen, en misschien een verende stuurbevestiging.
Binnenkort de fiets maar eens terug brengen voor een eerste onderhoud, Je hoort de ketting al wat ratelen tegen de derailleurs en er zit een klein beetje speling op het balhoofd dus dat moet even allemaal wat bijgesteld worden.
Voor de rest geen klachten of het wegvallen van de ondersteuning waarover ik al wel wat gelezen heb en waar toch meer mensen last van blijken te hebben dan dat goed voor Stomer is.
De eerste 400Km zitten er ondertussen naar alle tevredenheid op. Ik denk niet dat ik ooit 400Km met een zelfde fiets heb gereden maar zeker met dit mooie weer is het erg aangenaam, maar eens even afwachten als het kouder en natter wordt of ik het nog zo fijn ga vinden. al hoop ik stilletjes dat me dat niet gaat tegenhouden
Laatst gewijzigd door Tony Mb op 08 aug 2017, 20:38, 5 keer totaal gewijzigd.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Lomito

Hallo Tony, welkom hier op het forum en leuk om je verhaal te lezen... het comfortprobleem is met een verende zadelpen al een stuk te verbeteren, wil je nog meer comfort dan zul je diep in de buidel moeten tasten voor een geveerde voorvork. Zeker als je regelmatig over slechte wegen rijdt is dit echter de moeite waard. Ik behelp me met alleen de verende zadelpen en vang de klappen op de voorvork op door tijdelijk mijn gewicht van het stuur te halen als er een kuil/bult in zicht is. Niet ideaal want je kunt niet elke oneffenheid zo opvangen maar ik moet zeggen dat de fietspaden en wegen hier in de Betuwe/Veluwe doorgaans van prima kwaliteit zijn, 90% asfalt/beton zodat die geveerde voorvork ook niet echt noodzakelijk is.

Veel rijplezier met je nieuwe fiets en blijf schrijven over je ervaringen!
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Hoi Tomy Mb, welkom hier. En dank voor je uitgebreide ervaringen. Er zijn nog maar weinig ST1 rijders actief op het forum, dus leuk om dit allemaal te lezen.
Tony Mb schreef: 25 jun 2017, 01:26 Ik gebruik hem dus zo goed als alleen voor het woon werk traject 19,1 (Stromer) Kilometers enkel. Iemand al eens gecontroleerd of er verschil op zit met een GPS?
Mijn GPS geeft voor mijn woon-werk afstand exact hetzelfde aan als bv de ANWB routeplanner: 29.5km.
Tony Mb schreef: 25 jun 2017, 01:26 Onlangs gelezen dat je bij de duurdere modellen minder hard moet trappen? iemand ervaring?
In de ST1 X en de ST2 zit een sterkere motor. De ST2(S) heeft de sterkste motor van dit moment, en ik merk daarin ook echt duidelijk verschil met mijn ST1 X. Wanneer de begrenzer precies ingrijpt, wordt bepaald door de software. Heb je al wel de meest recente software op jouw fiets? Zo ja, dan zou je eens rechtstreeks een mail kunnen doen naar Stromer en vragen of ze er iets aan kunnen verbeteren. Er werkt bij support iemand die Nederlands spreekt.

Veel fietsplezier met je mooie bike!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Vandaag de 600Km overschreden :D . Vanmorgen ook de eerste rit in de regen. Of toch een halve, want na een 15 tal minuten trappen stopte het gelukkig met regenen. Ik zal toch regenkleding moeten kopen vrees ik want ondanks mijn jogging jasje was mij rug en broek nat. Zaterdag maar eens gaan shoppen :roll:

Bij regenweer erg piepende remmen, en ik was niet de enige... maar ze remde wel, gelukkig.
Maar... maar... na het remmen tot stilstand, aan de stoplichten, en het terug vertrekken weigerde de elektromotor assistentie. :twisted: :twisted: :twisted: Even de rem flink dichtknijpen was de truc om weer elektro power te krijgen. :( Heeft dit iets met vocht te maken want vanavond had ik geen enkel probleem, nog met 44Km/u over de dijk twee wielertoeristen op sleeptouw genomen.

Gisterenavond ging het ook niet helemaal goed. Ik trapte mij het apenzuur (of hoe zeggen ze dat in Nederland) en kwam nauwelijks aan de 30Km/u met maar 1 of geen pijltje op de display. Het was flink tegenwind en ik was moe van het werk dat zeggen we er voor de eerlijkheid even bij, maar het was toch niet zoals het hoorde. Ook even stoppen en af en aan schakelen bracht geen verandering. Gelukkig deze morgen bij vertrek was alles weer normaal tot ik moest stoppen, zoals ik hierboven al heb uitgelegd.
We wachten maar even af wat de toekomst brengt. Is kijken of Mr Google nog wat oplevert. (of dit forum ;) )
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik weet niet of de ST1 aan hetzelfde "euvel" lijdt als mijn ST1 X, maar ik heb hetzelfde gehad: bij het optrekken na wachten voor een rood stoplicht had ik soms ineens geen of weinig ondersteuning, en soms ging het gewoon wel goed. Het blijkt dat de Stromer de trapsensor regelmatig kalibreert, dus ook als je er niet zelf om vraagt. Als dit gebeurt tijdens het rijden, dan merk je er niks van, maar als dit gebeurt terwijl je bij een verkeerslicht staat te wachten met je voet op de trapper, dan gaat het kalibreren mis en krijg je problemen met de ondersteuning.

Het probleem is bekend bij Stromer en ze werken aan een oplossing. In de tussentijd is het dus beter om, als je een tijdje stil staat, je voet niet op één van de pedalen te laten rusten. Bij mij heeft dit het probleem weggenomen. Misschien dat jij dit ook eens kunt proberen?

Piepende remmen bij nat weer: zeer herkenbaar! Als mijn remblokjes versleten zijn ga ik op zoek naar een alternatief.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Zaterdag een Bodyfloat gekocht en deze vanmiddag op het werk geïnstalleerd.
Wat een verschil zeg. Dat ding is zijn geld meer dan waard, echt comfort op een Stomer. Kleine oneffenheden worden weggefilterd, op de wat grotere putjes of richels voel je de veren hun werk doen. Bij echt grote grote oneffenheden gaat de veer ten einde en voel je wel een klap. Misschien nog wat fijn afstellen om dit nog te verbeteren.
IMG_5332.JPG
IMG_5332.JPG (2.1 MiB) 6500 keer bekeken
Trouwens geen problemen meer gehad. We zullen zien als het weer eens regent.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tony Mb schreef: 03 jul 2017, 18:43 Misschien nog wat fijn afstellen om dit nog te verbeteren.
Ik heb momenteel een Bodyfloat voor een review op dit forum te leen gekregen van mijn dealer. Inmiddels heb ik er 250km mee gereden en ik vind 'm ook geweldig! Fine-tunen kun je doen door op de Bodyfloat site wat gegevens in te vullen (je gewicht en je fietshouding). N.a.v. het advies dat de site geeft kun je evt. nog de veren verwisselen voor andere. Daarnaast kun je tunen met de stelknop achterop. De instelmogelijkheden van de Bodyfloat zijn echt legio en voor ieder wat wils.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Mijn dealer zag dat ik de suntour had gemonteerd en gaf aan dat Stromer dat eigenlijk niet ondersteunt. Helemaal niet als ie zoals in jouw geval "klapt", dan komt er teveel kracht op het frame. Ik zou dus wel zorgen dat ie binnen de marges gaat veren.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Klopt, bij het plaatsen van elke geveerde zadelpen vervalt officieel de garantie van Stromer op het frame. Het is vooral van belang om de zadelpen binnen de op de zadelpen aangegeven marges in het frame te plaatsen (zeker niet te hoog).

Bij dat klappen raak je inderdaad het eindpunt van de veerweg; als het goed is wordt de klap verzacht door een elastomeertje dat er ook nog zit. Omdat ik nog steeds aan het vogelen ben met mijn leen-exemplaar voelde ik 'm vandaag ook een paar keer net aanraken.

Als je echt harde klappen voelt, dan zou ik zeker het advies van NickV opvolgen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Dat klappen valt best mee hoor, ik zocht op een gegeven moment ook de putten op om eens te kijken wat het dan doet. :mrgreen:
Volgens mijn gewicht moet ik de zwarte veren hebben dus dat zou goed moeten zijn. Ik kan nog wat bijregelen door de veer wat harder op te spannen. Beetje proef ondervindelijk bijstellen.
Wat de garantie betreft zou er een probleem kunnen zijn met bepaalde zadelpennen die te ver uit het frame zouden steken en waardoor er te grote krachten op de eerste las onder de zadelpen komen, deze las zou dan kunnen beginnen scheuren. Ook weer iets waar ik dus geen probleem mee ga krijgen... met mijn 1,68m :roll:
Volgens de verkoper is deze zadelpen de enigste die door Stromer goedgekeurd is. Niet dat mij dat mijn keuze bepaald heeft, ik vind het gewoon een erg goed concept en het ziet er robust uit.
Een echte aanrader als je het mij vraagt.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Plaats reactie