Ervaringen met de ST1

Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1121
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Inderdaad boven de 40 mag je echt wel goed doortrappen op de ST1, Je ziet de ST1x-en en ST2-s ook tragen trappen en toch gaan ze sneller gaan ;) Heb ook het idee dat die niet bij 44,7Km/u er mee stoppen.
Maar geen probleem hoor, dan is het toch nog een beetje fysieke inspanning.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
RoRo
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 mei 2017, 08:07

Ervaring over snelheid verschil versus inspanning deel ik niet. Fiets regelmatig op met een collega die een ST2s heeft.
Kan zijn doordat ik een ST1 heb met 40Nm motor maar denk toch dat het niet daar aan ligt.

Het koppel bepaalt de acceleratie en niet de topsnelheid, zeker niet als de snelheid is begrensd.
Naar mijn mening is eerder het voltage van de accu bepalend voor de snelheid, deze is bij ST1 36V en bij de ST2 48V.
ST1 sinds april 2016, 400 km per maand
Lomito

RoRo schreef: 17 aug 2017, 13:18Het koppel bepaalt de acceleratie en niet de topsnelheid, zeker niet als de snelheid is begrensd. Naar mijn mening is eerder het voltage van de accu bepalend voor de snelheid, deze is bij ST1 36V en bij de ST2 48V.
Om een hogere snelheid te bereiken heb je een acceleratie nodig en naarmate de snelheid hoger wordt is ook de (lucht- en rol)weerstand hoger en zal er meer koppel nodig zijn om de gewenste versnelling mogelijk te maken. Met een hoger koppel wordt je dus naar een hogere snelheid gebracht.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

RoRo schreef: 17 aug 2017, 13:18 Het koppel bepaalt de acceleratie en niet de topsnelheid, zeker niet als de snelheid is begrensd.
Naar mijn mening is eerder het voltage van de accu bepalend voor de snelheid, deze is bij ST1 36V en bij de ST2 48V.
Volgens mij heb je gelijk.

Koppel zorgt voor acceleratie. Hoe hoger het koppel, hoe "sneller/makkelijker" je fiets optrekt. Een hoog koppel is fijn in een bergachtige omgeving of als je een relatief hoog lichaamsgewicht hebt. Ik heb met mijn 55kg in een vlak Nederland een veel minder hoog koppel nodig, dan een beetje kerel van boven de 100kg.

Het lagere koppel van de motor van de ST1 zorgt dus niet voor een lagere topsnelheid dan de ST2 S, maar zorgt ervoor dat je zelf meer inspanning moet leveren om die topsnelheid te halen. En wat Lomito zegt klopt natuurlijk ook: hoe harder je rijdt tijdens het versnellen, hoe hoger de luchtweerstand etc. dus hoe meer je dat koppel nodig hebt om verder te versnellen. Maar als je die topsnelheid eenmaal rijdt, doet koppel er feitelijk niet zo heel veel meer toe.

De spanning (Volt) en de stroomsterkte (Ampère) van de accu bepalen het (opgenomen) vermogen van de motor (Watt): Volt x Ampère = Watt.

De paarse ST1 accu zorgt voor een vermogen van 36V x 11,5A = 414 Watt, en de gouden ST1 accu doet 36V x 14,5A = 522 Watt. De gouden accu van de ST2 S zorgt voor een vermogen van 48V x 20,5A = 984Watt.
Dat scheelt dus nogal een pak, en dat zie je met name terug in de veel hogere actieradius van de ST2 S.

Zowel de ST1 als de ST2 S kunnen een topsnelheid van 45km/u halen. Kennelijk heeft Stromer de ST1 op een andere manier begrensd dan de ST2 S, dit zal ongetwijfeld ook wat met marketing te maken hebben, want het vlaggenschip-model moet natuurlijk wel het hardst van alle modellen kunnen, en daarnaast met het feit dat je op de ST2 S minder snel actieradiusstress hebt: oké hij gaat wat harder, maar ik kom nog steeds lekker ver.

Het hoort niet dat de ondersteuning van de ST1 al voor de 45km/u stopt of echt raar gaat doen. Het kan wel zijn dat de ondersteuning wat minder wordt zo tegen de 45km/u, dat heb ik op mijn ST1 X ook tussen de 42 en 46km/u. De wet schrijft nu eenmaal voor: geen ondersteuning bij een snelheid boven de 45km/u, en de oplossing van geleidelijk afbouwen van de ondersteuning is beter dan dat de ondersteuning bij 45km/u ineens bruusk wordt afgekapt. Dat was eerder het geval bij de ST1 en ik heb daar veel mensen over horen klagen, terecht lijkt me want dat rijdt vreselijk irritant.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
satbird
Pro
Pro
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 jul 2017, 09:30
Locatie: Lingewaard

Als aanvulling zou ook nog het piek vermogen meegenomen moeten worden dat is ook van invloed op je acceleratie.

bijv: ST2 gegevens.

Motor Nominal Output:
500 watts
Motor Peak Output:
750 watts SYNO drive gearless direct drive rear hub motor weighs 11 pounds (5kg) offers 42 Newton meters of torque.

De 814 W of 983 W accu heeft daar zeker invloed op een lager vermogen accu zal dat piek vermogen niet kunnen leveren.
+Stromer- ST2s my "Grey Venge". :cool2:
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Bij hogere snelheden speelt de luchtweerstand een steeds grotere rol (en daarnaast zijn er ook nog andere factoren die een rol spelen). Zie ook het artikel als E-Bike efficiency. Dit zie je het duidelijkst terug in de snel teruglopende actieradius.

Daarnaast bestaat nogal wat onduidelijkheid over koppel en vermogen en wat beter is. Hier een link naar een artikel wat een en ander duidelijk uitlegt (Welliswaar in een auto-voorbeeld, maar dat maakt niet uit. De begrippen gelden ook voor een fiets). Het verhaal van Stromeur over het koppel klopt trouwens wel.

Dat de fiets begrenst is op een maximum snelheid is denk ik ook een feit. De software in de Stromer in combinatie met de controler die in je fiets zit zorgt hiervoor. Stromeur zou dit binnenkort op de Eurobike 2017 kunnen checken.

De info achter deze link is ook interessant (en volledig gericht op e-bike motoren), inclusief de artikelen onderaan bij "Related Posts".
Witte ST3 van maart 2019
netvista
Pro
Pro
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 jul 2017, 20:54

Het is inderdaad zo dat bij snelheden boven de 45 de begrenser van de st1 er behoorlijk hard in komt. Alsof je vol in de ankers gaat zo lijkt het. En dat is behoorlijk irritant. Mocht je harder willen en kunnen is er gelukkig een relatief eenvoudige oplossing.... de boost mode. Deze dient er oorspronkelijk voor om zonder te trappen toch nog een vaartje van 20 km/h te kunnen rijden. Deze max van 20 km/h is echter op te hogen naar hogere snelheden. Wanneer je dat doet en in standje 4 de + knop ingedrukt houd, gaat simpelweg de begrenzing er af en is met een beetje mee trappen en wat wind in de rug 50-55 km/h zonder al te veel inspanning haalbaar :-)
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1121
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Misschien wil ik dit helemaal niet weten :o
Dus in stand 4 de plusknop ingedrukt houden en trappen...
Toch maar eens proberen... ;)
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Wat misschien dan aardig is, is om het elektrisch verbruik dan te noteren. Ik ben benieuwd naar dit getal.
Witte ST3 van maart 2019
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

.....ik ga zo even de St1x op om te kijken/voelen/ondergaan of die max -ondersteuning + boost ook een 50-km effect gaat opleveren......

Erg ondeugend.....

Reinout
Plaats reactie