Ervaringen met de ST1

Lomito

Afgelopen winter heb ik een weekend rondgereden op een lichtblauwe ST1 Limited Edition. Midden in de nacht nog een ritje gemaakt over strandpark Slijk-Ewijk en ongenadig hard op m'n bek gegaan over een stukje bevroren sneeuw. Zes weken kon ik niet op m'n rechter zij slapen door de pijnlijke schouder. Sindsdien hopeloos verliefd/verslaafd op Stromer... :oops: :lol:

(kon die nul niet langer aanzien)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lomito schreef: 18 jun 2017, 21:24 (kon die nul niet langer aanzien)
Maar gelukkig hebben wij onze huis-Stromer-blogger, die ook over de ST1 een goed verhaal heeft. :mrgreen:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Ik had die ST1 meegekregen als leenfiets tijdens een reparatie aan de e-bike van mijn dochter. De volgende morgen na de val ben ik bij daglicht gaan kijken naar de schade aan de fiets, dat leek aanvankelijk mee te vallen met alleen een schaafplekje op het handvat maar bij nadere inspectie bleek de reflector van het achterlicht verdwenen en nog erger: door de klap was de accudeur ontzet zodat deze niet meer geopend kon worden.

Uiteindelijk viel het allemaal weer mee, de reflector heb ik dezelfde morgen teruggevonden op de plek waar ook mijn ego nog in de sneeuw lag en op maandag heeft Jos het slot van de accudeur teruggebogen. Ik heb aangeboden de kosten te vergoeden maar daar wilden de heren niet van weten...

Enkele weken geleden maakte ik kennis met een plaatsgenoot die al 2-3 jaar op een Stromer ST1 rijdt. Misschien wil hij deze topic verrijken met zijn ervaringen.
froghn
Pro
Pro
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 jul 2017, 08:08
Locatie: Deurningen

Hallo,

ook ik heb meer dan 1,5 jaar ervaring met een ST1. Weliswaar de 25Km uitvoering maar het blijft een Stromer. Nou staat op de motor gewoon 500W, maar is hij volgens de dealer als 25Km/h begrensd. 30-33Km is best haalbaar zonder al te veel inspanning. Ik fiets 40Km per dag zomer en winter en bij uitzondering heb ik een auto nodig voor woon/werk. De Stromer heeft dan ook bijna 12000Km op de teller.

Ik heb op een Koga gefiets, ook duur. Een Kalkhoff met een motor die inhoud bij schakelen en een Trek. Ik heb voor de aankoop het woon/werk ritje een paar maal op een ST1 45Km en een ST2 mogen doen. De tijdbesparing is minder dan 5 minuten, ik moet 4x door een bebouwde kom heen en dat houdt op. Met 40Km op het fietspad naar het werk is het risico te hoog, zeker omdat er scholieren op het fietspad fietsen (bijna omvallen) en bij voorkeur met oortjedopjes in. Ook baasjes die links op het fietspad lopen en met de aangelijnde hond die rechts loopt. Ook in donker. (pfftft menig noodstop gehad)

Enige aanpassingen i.v.m. met mijn beperkingen;

Stuurpen verhoogd en verstelbaar.
Zadelpen van Canecreek, de Thudbuster-L (zeer angenaam).
Ergon GP3 handvatten.
Spurcycle bel.
Brooks zadel. (maar die is al 30000km oud)
Banden Almotion van Schwalbe. (een must, de originele zijn niet betrouwbaar in de regen)
Verder Garmin voor de navigatie en gezondheid. (sinds kort met Varia Radar)
Fietstassen van Ortlieb, maar die had ik al.

Eigenlijk geen echte problemen gehad, computer-display vervangen binnen een paar dagen (garantie)
de nodige remblokken, maar dat doe ik zelf, ik wil Swisstop. (die piepen niet, maar slijten achter binnen 3000Km)

Verder 1x de motor bij 8000Km, motor deed het prima maar de coating bladderde af op sommige plekken.(garantie)

Eigenlijk ben ik zeer teveren met de Stromer, zeker als ik dat vergelijk met fietsen met middenmotor. prijstechnisch valt het best wel mee, beetje met de fietsmaker onderhandelen kom je een heel eind. (in 2015 althans, moet 2 maand wachten)

Wat ik nog zou willen is een Bodyfloat zadel maar de prijs houd mij tegen.
Laatst gewijzigd door froghn op 04 jul 2017, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
ST1x 814Wh sand, bodyfloat, marathon GT tour Ergon gp3 en 40km per dag.
Lomito

froghn schreef: 04 jul 2017, 14:20Wat ik nog zou willen is een Bodyfloat zadel maar de prijs houd mij tegen.
Wordt aan gewerkt... http://www.stromerforum.nl/viewtopic.php?f=9&t=107
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1121
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

De Bodyfloat is een aanrader, je zou willen dat je die al 11500Km eerder had aangeschaft.. :lol:
Waarom heb je Ergon GP1 handvatten geplaatst?
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
froghn
Pro
Pro
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 jul 2017, 08:08
Locatie: Deurningen

Tony Mb schreef: 04 jul 2017, 18:01 De Bodyfloat is een aanrader, je zou willen dat je die al 11500Km eerder had aangeschaft.. :lol:
Waarom heb je Ergon GP1 handvatten geplaatst?
Beter steun voor de handpalm en je kunt je houding wat aanpassen zo nu en dan.
Moet zeggen dat de Canecreek ook best 'dempt', beter dan de Suntour op de 'gewone' fiets.
die kraakt piept en heeft speling.
ST1x 814Wh sand, bodyfloat, marathon GT tour Ergon gp3 en 40km per dag.
froghn
Pro
Pro
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 jul 2017, 08:08
Locatie: Deurningen

Heb mijn relaas wat aangepast, ik heb GP3 met barend op mijn Stromer, sorry... :oops:
ST1x 814Wh sand, bodyfloat, marathon GT tour Ergon gp3 en 40km per dag.
netvista
Pro
Pro
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 jul 2017, 20:54

Inmiddels ben ik ruim een jaar in het bezit van een ST1-T en heb inmiddels een kleine 5000 km op de klok staan.

Voor de aanschaf heb ik uiteraard een proefrit gemaakt en ik was vanaf de 1e meters eigenlijk al verkocht. Fantastische fiets en ook na een jaar bezit is die mening niet veranderd.

Wel heb ik bij de aanschaf direct een geveerde voorvork genomen en een canecreek thudbuster ST zadelpen omdat me bij de proefrit al direct opviel dat de polsen en rug met de fietspaden hier behoorlijke klappen te verduren kregen bij dit soort snelheden.

Eigenlijk heb ik in het afgelopen jaar 0 problemen gehad met de ST1 . 1 x een losgetrilde aansluiting bij de torque sensor, maar dit was met 5 minuten weer verholpen.

Het benodigde onderhoud is behalve 1 x per 2 weken de ketting smeren te verwaarlozen. Kortom , na een jaar gebruik 0 problemen en niks dan lof over de stromer.

2 weken geleden heb ik met mijn vader ( 80 ! ) een st2 en een ST2-s gehuurd en zijn we een paar dagen richting het noorden gegaan en weer terug en ik moet wel zeggen.... dit is echt een wereld van verschil met de ST1. De ST2 heeft een stuk sterkere motor en een aanzienlijk betere accu. Waar je met de ST1 boven de 40 toch wel behoorlijk aan de bak moet om boven de 40 te blijven , doe je dit op een ST2 met 2 vingers in je neus. Echt waanzinnig!

Kortom, niks dan lof over de ST1, maar mijn volgende fiets gaat toch echt een ST2 worden :-)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mooi om te lezen dat je zo tevreden bent met je ST1!

Je zou ook de ST1 X kunnen proberen. De motor van de ST1X is sterker dan die van de ST1 en net iets zwakker dan die van de ST2, maar de prijs van de ST1 X is flink lager. Maar als het in je budget past: de ST2 is zijn geld zeker waard. Ik bezit een ST1 X en ben er ontzettend blij mee, maar laatst deed ik een proefrit op de ST2 S: whoepie!!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie