Servicebeurten?

Plaats reactie
Gonzalez
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 okt 2017, 20:49

Hoi,
ik ben voornemens een ST1 aan te schaffen, maar wat ik me afvroeg: kun je deze fiets helemaal zelf onderhouden?
Of is dit niet aan te raden? Zelf ketting/tandwielen/fiets reinigen en waar nodig invetten, dat moet lukken.

Ik vraag dit omdat evt. dealers op een flinke rijafstand van mijn huis liggen. Als ik voor 'servicebeurten' een uur in de auto moet zitten is dat nou niet bepaald fijn.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het korte antwoord:

Ja: als je weet hoe je een normale MTB moet onderhouden, dan kun je ook een Stromer onderhouden. Alle Stromer-specifieke elektronica is namelijk onderhoudsarm en de rest werkt hetzelfde als bij een normale fiets met vergelijkbare onderdelen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het uitgebreide antwoord:

Bij onderhoud komt meer kijken dan de zaken die je noemt. Denk bijvoorbeeld ook aan het stellen van je derailleur, spaakspanning en indien nodig het af/na-stellen van lagers zoals die van je balhoofd. Ik deed al het onderhoud aan mijn ST1 X ook zelf.

Maar: naar aanleiding van een topic van een forumlid over zijn Babboe bakfiets, waarbij Babboe garantie weigerde op gesprongen spaken, enerzijds omdat spaken standaard van garantie waren uitgesloten, en anderzijds omdat de eigenaar niet aan zijn onderhoudsverplichting had voldaan door de bakfiets niet voor controle na de eerste 100km binnen te brengen, ben ik hier ook bij Stromer wel wat huiveriger voor geworden.

Al moet gezegd: ik moet de eerste persoon bij wie service binnen garantie geweigerd werd door Stromer nog tegen komen. Het is eerder andersom: ik heb van duidelijke niet-garantiegevallen gehoord waarbij er toch coulance is toegepast door Stromer en/of de dealer.

In de algemene garantievoorwaarden van Stromer staat o.a. dat garantie vervalt bij:

- Missing service inspections within an appropriate period (see operating instructions)
- Inappropriate maintenance/operation/upkeep (see operating instructions)

In de handleiding van de ST1 wordt geadviseerd om de Stromer 1 a 2x per jaar te laten servicen door de dealer, en om dit in ieder geval na ca. de eerste 6 maanden te laten doen.

Ik denk werkelijk niet dat de Stromer-soep zo heet wordt gegeten als die van Bakfietsboe, maar het is dus wel iets om in je achterhoofd te houden wanneer je besluit om het onderhoud volledig zelf te doen. Wees je hiervan bewust als je onverhoopt toch eens met de koppen tegen elkaar komt te staan bij een defect. Daarnaast moet je dus wel écht weten wat je doet.

Er zijn trouwens best veel dealers die jouw Stromer voor onderhoud gewoon gratis thuis bij je afhalen. Bij sommige dealers krijg je zelfs een leenstromer mee. Ik heb er daarom geen enkel probleem mee dat mijn dealer 100km bij mij vandaan zit. Met die dealer had ik meteen een klik, met de dealer hier 30km vandaan absoluut niet. Ook dat, of zelfs JUIST dat, is iets waarvan ik en vele anderen je zullen aanraden om rekening mee te houden bij je dealerkeuze: kies de dealer uit waar JIJ je goed bij voelt en die de kwaliteit en service kan leveren die jij op jouw mooie Stromer verwacht!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gonzalez
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 okt 2017, 20:49

Supersnelle reactie! Bedankt Stromeur!

Derailleur moet nog wel lukken. Spaakspanning? Lagers afstellen? Ik ben niet onhandig en heb best sleutelervaring, dus dat zou moeten lukken.

Op zich vind ik het niet vervelend om de fiets na een half jaar een checkup te geven. Met de garantiebepaling in het achterhoofd is dat dus ook geen slecht idee. Maar huiverig hoef ik wat jou betreft niet te zijn.

Maar om de fiets elk half jaar weg te brengen, zint me dus niet zo. Ik zal de beoogde dealer vragen of hij mijn fiets ook kan halen/brengen en wat daar de kosten van zouden zijn. Goede tip. Dank!

Als het allemaal zo loopt als ik gepland heb, zal ik jaarrond rijden en op jaarbasis ergens rond de 7000 km per jaar uitkomen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Die eerste check zou ik inderdaad sowieso laten uitvoeren, gewoon om even alles te laten nalopen dat na het eerste gebruik af fabriek wel eens uit het gareel wil gaan. Verder is het inderdaad gewoon sleutelwerk zoals aan alle andere fietsen.

Veel succes en plezier met shoppen!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie