Geen (merkbaar) verschil tussen mode 1-4

stromer52
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 mar 2018, 10:25
Locatie: Lochristi
Merk SP: Stromer ST 1 2016
Km-stand: 20.000

WillemvdK schreef: 20 aug 2020, 21:54 Ik heb gisteren mijn (tweedehands) ST1 opgehaald. Mijn eerste SP en ik ben er onwijs blij mee. Ik heb zojuist voor het eerst een wat groter rondje gefietst (bij de koop alleen een kort blokje om) en er valt me iets geks op. Mogelijk is dit normaal, typisch SP, maar mogelijk is er ook iets mis?

Ik merk namelijk geen enkel verschil tussen de standen trapondersteuning. Zowel in 1 als in 4 moet ik me de pleuris trappen om de 45 te halen (ik haal het overigens wel maar het voelt als sprinten; en ik ben geoefend fietser). Kruissnelheid bij relaxed trappen hangt zo rond de 35. Ongeacht de stand.

Is dit normaal? Zo niet, wat kan er aan de hand zijn?

Hey, volgens mij is dit min of meer normaal. Hèèl veel verschil zit er niet op tussen standje 1 en 4. Daarom rij ik het meest op standje 1.

Stromer52
Taxi driver
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 mei 2020, 11:34
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST3

Als er niet veel verschil in ondersteuning zit tussen stand 1 en 4 (en je krachtsensor staat op 90) dan zal er ook weinig verschil moeten zijn in de actieradius.

Bij mij is dit in stand 4 ongeveer 35 km (ik rij dan rond de 40 km/uur) en in stand 1 meer dan 90 km.

Nogmaals, 40 km in stand 4 moet makkelijk te halen zijn, mits je geen harde wind tegen hebt. Wanneer je dit haalt in stand 1 ben je een hele goede fietser!
Stromer ST1 2016 + Stromer ST1 LE ( † 22 mei 2020)
Stromer ST3 (2020), Wren geveerde voorvork, Kinekt 2.1 verende zadelpen, Spurcycle, Ortlieb Classics.
WillemvdK
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 aug 2020, 20:50

Dank voor de reacties. Ik heb de fiets even laten nakijken door de lokale Stromer FM en die vond niets vreemds. Ik had al toegegeven dat ik 0 referentie heb, dus dat het daar ook aan kon liggen. En dat bleek. Volgens de zeer ervaren monteur fietste mijn ST1 als elk ander. Gelukkig!

De fout lag denk ik vooral in het "terugschakelen". Wat ik deed toen ik de standen wilde uitproberen was met 40km/u+ terugschakelen naar stand 1 en dan kijken wat er gebeurd. En dan merk je dus weinig verschil. Maar als je dus vanuit stilstand wegrijdt merk je wel degelijk verschil. Niet groot, ik had groter verwacht, maar het is er zeker. Ik haal met "lekker doortrappen" de 35/36 per uur op vlakke weg in stand 1 en dik over de 40 (42-44) in stand 4. Dat is kennelijk het verschil dan :)

Dus: OPGELOST! :cool2:
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Het gaat niet om de max snelheid die je kunt halen in een stand, maar hoe lang je die snelheid kan blijven rijden.
Ik heb op een oude roestige moederfiets zonder ondersteuning ook eens mijn vrouw op mijn ST3 ingehaald (heuvel af). Maar na een minuut lag ik languit in het gras naar adem te happen.

In stand 4 kun je heel lang boven de 40 rijden. In stand 1 hou je het niet lang vol boven de 35
ST3 cool white - sport - 983Wh
WillemvdK
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 aug 2020, 20:50

LNY schreef: 01 sep 2020, 18:39 Het gaat niet om de max snelheid die je kunt halen in een stand, maar hoe lang je die snelheid kan blijven rijden.
Ik heb op een oude roestige moederfiets zonder ondersteuning ook eens mijn vrouw op mijn ST3 ingehaald (heuvel af). Maar na een minuut lag ik languit in het gras naar adem te happen.

In stand 4 kun je heel lang boven de 40 rijden. In stand 1 hou je het niet lang vol boven de 35
Uiteraard. Ik probeer de standen ook te vergelijken door met gelijke inspanning te fietsen. Ik haal op mijn racefiets in sprint ook de 45 zonder ondersteuning. Maar niet langer dan een seconde of 10 ;)
Plaats reactie