Advies accu bij lease nieuwe ST1

Tompie
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2020, 20:28

Hoi,
Nieuw op dit forum alwaar ik graag info zou inwinnen over welke accu te nemen bij aankoop die ik overweeg van nieuwe ST1.

Bedoeling is dat m'n vrouw met mij (op klassieke racefiets) puur recreatief fietsritten tot 70 max 90km meerijden kan aan gemiddelde van 28 max 29km/h. Maw zal zelden/nooit >30km/h.

Standaard accu van 500 lijkt me te klein, twijfel bijgevolg tussen upgrade naar 618 of is dit nog onvoldoende en moet ik 814 overwegen?

Alle tips welkom

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik vermoed dat je aan een 618Wh accu genoeg hebt, maar: actieradius hangt van meer af dan alleen de snelheid: wind, helling, gewicht van de berijder, ondersteuningsstand, gevoeligheid trapsensor, bandendruk, kwaliteit wegdek etc. zijn van grote invloed op de actieradius. Daarnaast kun je beter teveel actieradius hebben dan te weinig: na verloop van tijd (waarschijnlijk enkele jaren) gaat je accu degenereren en als je een grotere accu hebt, dan kun je hem langer blijven gebruiken voor jouw toepassing.

Ik denk dat je het beste zelf eens kunt testen. Een goeie Stromer dealer geeft je rustig een demo mee voor een dag of langer. Ga testen hoe jij je Stromer het liefst instelt en kijk dan eens hoe ver je ermee komt onder een beetje gemiddelde omstandigheden.

Hou er rekening mee dat een Stromer dermate lekker rijdt, dat er een moment kán komen dat je wel harder wil gaan rijden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Ik zou lekker voor de grootste capaciteit gaan vooral omdat de accu in de loop der jaren wat minder kan worden zonder dat je daar last van hebt plezier gaat boven ergernis. Als je twee of zelfs drie ritjes kunt maken zonder laadmoment komt dit ook nog eens de levensduur ten goede......win<>win.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Kost wel een boel; pakweg 1100 euro meerprijs vanaf de 500Wh accu, tegenover 300 extra voor de 618Wh upgrade. Dat heeft niet iedereen op de plank liggen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Een paar punten ter overweging:
De capaciteit van een accu kun je achteraf niet uitbreiden door er extra batterijen in te laten plaatsen.
De actieradius hangt van een aantal factoren af, ook die je niet onder controle hebt, waardoor die "per rit" kan verschillen.
De capaciteit van een accu neemt af doordat je er gebruik van maakt.
Er komt een moment in de tijd dat je niet meer op volle ondersteuning de (enkele) rit kunt maken. Je zult dan de ondersteuning gedurende de volgende ritten (bij gelijke afstand) iets moeten terugschroeven.
Vooralsnog is het niet mogelijk om een nieuwe Stromer accu te laten reviseren, bij de accu's van de hele oude Stromers kan dit wel.
Witte ST3 van maart 2019
Tompie
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2020, 20:28

Wow, wat een prima eerste ervaring hier op jullie forum, hartelijk dank voor het snelle goede advies allen!

@WFVST2 je zou gaan voor de grootste vanuit comfort en ook degradatie over jaren wat belangrijk vind.

Bedoel je dan de 814 om? Of bedoel je de nog groter ( blauwe dacht ik) 9xxx die het wel extreem duurder maakt?

Thx!
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Oei... zeg nooit ST2 tegen een ST5. :D

Even een correctie op de post van WFVst5
WFVst5 schreef: 12 jan 2020, 00:28...Als je twee of zelfs drie ritjes kunt maken zonder laadmoment komt dit ook nog eens de levensduur ten goede......win<>win.
Het gaat bij de levensduur om het aantal volledige laadcycli, waarbij 2 halve ladingen gelijk is aan 1 hele lading en 4 kwartladingen ook gelijk is aan 1 hele lading. Daar komt nog eens bij dat een accu langer meegaat als je in het bereik 20-80% blijft (volgens meneer Tesla, als ik dit hier goed begrepen heb).
Witte ST3 van maart 2019
Tompie
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2020, 20:28

Auch... hopelijk wil dhr. WfvST5 me na deze zware beginnersblunder nog van antwoord dienen!!! 😉
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Een als "los" onderdeel verkochte 814Wh batterij kost officieel € 1650 en voor een 983Wh batterij is de prijs vastgesteld op € 1990 ... maar, aangezien je tegenwoordig de 983Wh al kan kopen aan € 1649 moet er zeker ruimte zijn om te onderhandelen over de prijs.

Upgrade naar een 983Wh aan de prijs van de upgrade naar een 814Wh denk ik dan bijvoorbeeld.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Die 1649 hebben we toch alleen gezien bij een accudokter/niet officiële Stromer dealer?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie