Relaunch van de Stromer ST1 in 2019!

Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Welnee; gewoon een ST4 obv de 3 met verbeterde accubak, bouwlamp, verlaagde stuurpen-optie en mooie lichtblauwe LTD kleur ;)
Ice.S04
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 aug 2019, 22:00

Vandaag ben ik naar de FM gegaan voor informatie over SP's en meer bepaald de ST1X. Dit moet mijn eerste SP worden die ik voornamelijk zal gebruiken voor woon-werk van ongeveer 18km enkel.

Ik had nog niets vernomen over de ST1 Relaunch, maar de FM stelde mij deze meteen voor, omdat de ST1X uit productie zou gaan. Het frame van de ST1 vind ik persoonlijk minder mooi, maar de iets rechtere zithouding spreekt me wel aan.


De ST1 is goedkoper, dus ik vermoedde dat ik dan ook zou moeten inboeten op bepaalde zaken. De FM ontkende dat en zei me dat alles wat op de ST1X zat, ook op de nieuwe ST1 zal zitten.
Ik heb er een kort ritje op gedaan en er was niets wat me op het eerste zicht opviel in de negatieve zin, maar ik kan dan ook niet echt vergelijken.

Maar gezien de prijs lijkt het mij wel heel onwaarschijnlijk dat je even veel fiets krijgt en in dit topic noemen sommigen het wel een downgrade tov de ST1X.

Dus, zou iemand mij kunnen verduidelijken wat er dan net een downgrade is?
ST3 814 Wh
Woon-Werk 18km enkel
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

De fiets is niet connected
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ice.S04 schreef: 03 aug 2019, 22:33 Ik had nog niets vernomen over de ST1 Relaunch, maar de FM stelde mij deze meteen voor, omdat de ST1X uit productie zou gaan.
... wat betekent dat de ST1 X dit najaar stevig zal worden afgeprijsd. En dat maakt de keus nog lastiger.
Ice.S04 schreef: 03 aug 2019, 22:33 De ST1 is goedkoper, dus ik vermoedde dat ik dan ook zou moeten inboeten op bepaalde zaken. De FM ontkende dat en zei
me dat alles wat op de ST1X zat, ook op de nieuwe ST1 zal zitten.
Op papier heeft de ST1 X een iets sterkere motor, maar in de praktijk voel ik - als ex ST1 X eigenaar en vandaag de nieuwe ST1 getest - nul verschil. Remmen op de ST1 zijn iets beter, schakelen op de ST1 X gaat weer een tikkie soepeler.

Het enige wat de ST1 "minder" heeft dan de ST1 S is geen GPS/GPRS (wel Bluetooth) en standaard een 492Wh accu i.p.v. 618Wh accu. (Tenzij je voor de ST1 Launch Edition kiest, die heeft ook een 618Wh accu.) Van beide modellen zijn de accu's trouwens te upgraden tegen meerprijs.
Ice.S04 schreef: 03 aug 2019, 22:33 Ik heb er een kort ritje op gedaan en er was niets wat me op het eerste zicht opviel in de negatieve zin, maar ik kan dan ook niet echt vergelijken.
Ik heb vandaag een lang ritje op de ST1 gedaan, en mij viel dus ook niks op in negatieve zin.
Ice.S04 schreef: 03 aug 2019, 22:33 Maar gezien de prijs lijkt het mij wel heel onwaarschijnlijk dat je even veel fiets krijgt en in dit topic noemen sommigen het wel een downgrade tov de ST1X.

Dus, zou iemand mij kunnen verduidelijken wat er dan net een downgrade is?
Simpel: de ST1 is geen downgrade, behalve op de hierboven genoemde twee punten.

Verder zijn het twee totaal verschillende bikes: de ST1 X heeft een meer sportieve zit dan de ST1, en is wendbaarder (of zo je wilt onrustiger) dan de ST1 omdat-ie kleinere wielen heeft.

Ik zou zeggen: beide modelllen wat langer testen (geen rondje om de kerk, maar liefst een paar dagen meenemen) en hierna lekker kiezen wat voor jou het lekkerste zit en op de weg ligt. Ik vind de ST1 X trouwens ook mooier dan de nieuwe ST1, maar rijcomfort is belangrijker en qua afmontage ontloopt het elkaar echt nauwelijks.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als je meer wilt weten over de nieuwe ST1, ik heb er net een uitgebreide review over geschreven:

viewtopic.php?f=13&t=2835
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Ice.S04
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 aug 2019, 22:00

Bedankt voor de reacties.
Het lijkt me dat ik mijn vraag net iets te vroeg gesteld heb, aangezien er sindsdien 2 reviews op het forum verschenen zijn. :ay

Misschien toch nog kort een vraag: is het gebrek aan gps/GPRS connectiviteit een nadeel? Of is dat eerder een gimmick?
ST3 814 Wh
Woon-Werk 18km enkel
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wat je vooral gaat missen is de mogelijkheid om je Stromer te traceren, bijvoorbeeld als hij gestolen is (moet-ie wel aan staan en bereik hebben) en te blokkeren, zodat de dief er niks meer mee kan.

Ook geeft de OMNI C de mogelijkheid om je bike op afstand te laten uitlezen en eventueel softwarematig te laten herstellen door b.v. Stromer Zwitserland, terwijl je bike gewoon thuis staat. Of deze mogelijkheid ook op de OMNI van de nieuwe ST1 zit, is mij nog niet duidelijk. De ene dealer zegt dat het wel kan (via de OMNI BT app op je telefoon), de andere dealer zegt van niet.

De GPS/GPRS heeft geen navigatie of mogelijkheid om routes na te kijken of te bepalen, dus daar ga je niks aan missen. Kun je beter een Garmin o.i.d. voor aanschaffen of je telefoon gebruiken. Dat doet elke Stromer eigenaar die iets met routes doet, ongeacht het model.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Samtruwant
Pro
Pro
Berichten: 55
Lid geworden op: 27 jul 2019, 21:09
Locatie: Diksmuide

Is er eigenlijk een verschil tussen de Launch editie en andere kleuren ?

Buiten dat de Launch alleen in geel verkrijgbaar is en in sport, zijn er nog andere verschillen? Ik kan er niet onmiddellijk vinden en prijs is ook hetzelfde.

Want ik zit te denken,:als ik de mijne deze week zou bestellen dan is de Launch al in september beschikbaar en is het voor de andere nog wachten tot oktober / november op z'n vroegst. Het geel vind ik wel iets hebben, dus zou me zeker niet storen. Als al het ander exact hetzelfde is, zie ik niet in waarom ik langer zou wachten....Of is september optimistisch gerekend?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Buiten hetgeen je zelf noemt heeft de Launch Editie standaard de 6xx Wh accu (ik meen 614 Wh, maar weet het niet zeker). De rest krijgt standaard een 5xx Wh accu en zijn daarmee 300 Euro goedkoper (meerprijs van de 6xx accu is 300 Euro dus feitelijk zijn ze even duur).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
GeertV
Pro
Pro
Berichten: 28
Lid geworden op: 05 aug 2019, 14:09

Ik ben nog aan het twijfelen tussen een RD11 van Qwic of een nieuwe ST1. Het lijkt me geen gemakkelijke keuze, ik denk dat de beide fietsen met elkaar vergeleken kunnen worden. Iemand tips?
Plaats reactie