Relaunch van de Stromer ST1 in 2019!

Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Stromeur schreef: 23 jul 2019, 21:18 Het openen van het accu-vak gebeurt op dezelfde manier als bij de ST3 en de ST5: met een knop en automatische ontgrendeling via BT. .
:bu: :bu: :bu:
Hebben ze daar nog niet genoeg commentaar op gehad? Of bewaren ze De Oplossing voor de nieuwe ST4? Ik mag het hopen.....
Drivetrain is 9-speed Microshift,
Ook de achterderrie?
Verder is 9sp meer dan genoeg, zou ik ook best op mijn 3 willen hebben. Meer cassette keuze, dikkere ketting en tandwielen. Ik ben voor!
De banden, Stromer Custom by Vee Tire,
Deze snap ik echt niet. Elk model stromer een andere band. Dat is toch gewoon niet logisch om te doen? De totale bandenvolumes zijn erg laag, dus dit is toch gewoon water naar de zee dragen? Gooi op alle Stromers dezelfde band, hooguit een aparte voor het topmodel, en houd het simpel. Enkel en alleen al qua voorraadbeheer de veel meer logische keuze.
De maximale belastbaarheid van de bagagedrager is 22,5kg. Nice!
:ay
Er komt een geveerde voorvork voor de ST1, maar deze is nog niet leverbaar. Er gaat een catalogusafbeelding rond van een ST1 met de geveerde voorvork die sinds kort leverbaar is voor de ST3/ST5, maar dat schijnt 'm niet te worden. Wat het wel wordt, wanneer en wat het gaat kosten is nog niet bekend.
Zie mijn verhaal bij de banden; oplage is erg laag, waarom ook hier klooien met verschillende vorken? Gebruik 1 vork voor alle 27.5" modellen, maar je leven als fabrikant zoveel gemakkelijker.

Stromer maakt mooie fietsen, maar soms voelt het een beetje zoals bij Tesla: die hebben qua drivetrain de boel zeer goed voor elkaar, alleen van auto's bouwen en interieurdesign hebben ze geen kaas gegeten.
Denk dat dit model een hele mooie instapper is waar zeer zeker een markt voor is.
Maar qua bedrijfsefficientie zou ik wel eens willen zien of dit niet handiger had gekund.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Daniel, waarmee zou Stromer dan het verschil moeten maken tussen de verschillende modellen? Wat jij aanhaalt voor de banden, kun je ook loslaten op de remmen, het zadel en zelfs op de motor als je de boel softwarematig goed weet dicht te zetten.
Witte ST3 van maart 2019
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Henry schreef: 24 jul 2019, 08:43 Daniel, waarmee zou Stromer dan het verschil moeten maken tussen de verschillende modellen? Wat jij aanhaalt voor de banden, kun je ook loslaten op de remmen, het zadel en zelfs op de motor als je de boel softwarematig goed weet dicht te zetten.
Inderdaad, en is toch zo gek nog niet? Is exact wat Tesla doet met de kleinste batterij in de goedkoopste auto: je krijgt exact dezelfde batterij als de duurdere versie, maar die wordt softwarematig toegeknepen.
Ik weet niet of het nu nog zo is, maar vroeger was de BMW 3 reeks 1.8 exact dezelfde motor als de 2.0, gewoon gedowntuned.
Kost hen een pak minder aan R&D en marges bij toeleveranciers bij grote oplages dan voor elke fiets werkelijk andere onderdelen te bestellen.

Weet nu niet of dit opgaat voor stromer omdat hun aantallen nog heel klein zijn, maar als ze echt groot worden zou dat mogelijk de beste strategie zijn.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Van wat ik begreep is de motor van de ST1 inderdaad gedowntuned.

Verschil in banden e.d. zal inderdaad zijn om onderscheid tussen de diverse modellen te creëren (en mogelijk zelfs om de prijs van een nieuwe set Pirelli's kunstmatig hoog te houden). Ik zou me er niet druk om maken op de ST1. Lekker de fabrieksbandjes op rijden en als het zover is zelf de beste band voor de eigen toepassing uitkiezen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Daniel1975 schreef: 24 jul 2019, 08:17 Ook de achterderrie?
Volgens mij wel, maar niet 100% zeker.
Daniel1975 schreef: 24 jul 2019, 08:17 Verder is 9sp meer dan genoeg, zou ik ook best op mijn 3 willen hebben. Meer cassette keuze, dikkere ketting en tandwielen. Ik ben voor!
Helemaal mee eens. Ik gebruik zelf maar een stuk of 5 kransjes, dat is het wel.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Henry schreef: 24 jul 2019, 08:43 Daniel, waarmee zou Stromer dan het verschil moeten maken tussen de verschillende modellen? Wat jij aanhaalt voor de banden, kun je ook loslaten op de remmen, het zadel en zelfs op de motor als je de boel softwarematig goed weet dicht te zetten.
Nee, niet helemaal.
Remmen en zadel zijn gewoon bulkartikelen die hooguit een ander logootje krijgen, of zelfs dat niet.
Banden zijn voor zo ver ik kan traceren niet gebruikt voor andere fietsen dus echt voor Stromer gemaakt. Er vanuit gaande dat deze banden ook goed zijn zoals Jos al aangeeft, mag je je echt afvragen wat dit toevoegd aan de ST3 band.
Voorraadbeheer is een van de meest onderschatte items van bedrijfsvoering. Standarisatie met wellicht iets duurdere materialen levert onderaan de streep meer op dan een complex en uitgebreid voorraadbeheer.

Motoren downtunen is logisch: dan gebruik je één volledig identiek unit die je met software naar je wensen aanpast. Gebeurt nog steeds volop in de autoindustrie. Bij de Mazda 2 GT-M die wij erbij hebben gekocht werd het zelfs door de dealer aangeboden om de software aan te passen (+30pk).
Dus ja, dat is wel logisch want heeft enorme impact op je productiekosten en voorraadbeheer; je gebruikt voor alles dezelfde basisunit.

Maak mij er ook niet druk om dat op de ST1 beknibbelt is ofzo, maar meer over de bedrijfsvoering van Stromer. Zoveel winst draaien ze niet, volgens mij is dat met dit soort keuzes nog aardig te beinvloeden. Ik ben in dagelijks leven altijd bezig met batchgroottes, productieaantallen, uitzonderingen, voorraad, scrap, etc. Ik weet dus heel goed wat de invloed is hiervan op je bedrijfsresultaat op 31-12.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Stromeur schreef: 24 jul 2019, 08:59 Helemaal mee eens. Ik gebruik zelf maar een stuk of 5 kransjes, dat is het wel.
Ik de 12-13-14-14-16 voor dagelijks gebruik en een paar van de grotere tandwielen als ik langzaam rij, door dorp etc. Ik vind het erg onhandig om met 52x16 langzaam te rijden, ondanks het vermogen in je achterwiel.
Een 11-12-13-14-15-16-19-24-30 zou bijv perfect zijn. Gebruik je in praktijk de grootste en kleinste tandwielen vrijwel nooit en loopt de ketting mooi recht.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Daniel1975 schreef: 24 jul 2019, 09:29 Bij de Mazda 2 GT-M die wij erbij hebben gekocht werd het zelfs door de dealer aangeboden om de software aan te passen (+30pk).
Mooie waggie. Die had ik dus ook, tot aan de kettingbotsing een maandje geleden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Een blauwe met wit leer :mrgreen:
Andere optie was een Audi A1 s-line, maar daar was ik na 5 min al van genezen. Wat een irritante stuiterbak is dat in vergelijking tot die 2.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Daniel1975 schreef: 24 jul 2019, 10:30 Een blauwe met wit leer :mrgreen:
:cool2:

Ik heb na het ongeluk een 2 Sport Selected aangeschaft. Geen budget voor een nieuwe GT-M helaas, al is deze met z'n zwarte velgen wel een lekkere aso-bak. Die +30pk ga ik mooi ook eens om jengelen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie