Relaunch van de Stromer ST1 in 2019!

Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Jins schreef: 16 aug 2019, 18:52
satsurfer schreef: 16 aug 2019, 10:35 Die voorvering geeft minder baancontact. Dus hoef ik niet
Wegligging Stromer beter ook.
Als voorvering minder wegligging geeft staat ze fout afgesteld, maw voorspanning en demping. Als die goed staan heb je ALTIJD meer wegligging dan zonder vering. Of dacht je dat vering op ALLE voertuigen die dat hebben nutteloos is? Het gaat van soft voor comfort tot hard voor de competitie, ook in de F1 hebben ze vering, of in de moto GP, of... en die rijden op het gladste asfalt dat je kan dromen, veeeeeel beter dan de openbare weg maar wel MET vering EN demping. Iedereen die dat niet wil erkennen is in bepaalde mate "blind". Nu is de snelheid van een SP niet zo hoog, toch ook heeft vering hier een belangrijke invloed, vooral voor de bochten (remmen in de bocht) en bij minder goed wegdek/weer. En nu kan je stijfheid aanbrengen als min punt, als het bij 300 km/h niet uitmaakt zal het bij 45 nog wel meevallen.
Dat klopt, maar toch kan het zijn dat de stromer betere en aangenamere wegligging heeft dan fiets met voorvering. Mijn vorige fiets had voorvering (luchtvering goed afgesteld op mijn gewicht) en toch rijdt de stromer comfortabeler (behalve als de weg echt barslecht licht). Dit komt volgens mij omdat de pirellis ongelofelijk goed veren, waardoor die een groot deel van demping opnemen, en vooral: dit is ook achteraan. Mijn vorige fiets dempte vooraan goed, maar achteraan met fijne bandjes schokte ik aan alle kanten. De pirelli's zijn dus eigenlijk een (weliswaar minimale) full suspension :cool2: en ik denk dat satsurfer (en ik) daarom vinden dat de baanligging beter en aangenamer is.
ST3 black 983wh
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Ook als je banden als vering ziet moet je een compromis maken tussen wegligging, comfort en rolweerstand. En laat het nu net dat zijn dat altijd 1 of meerdere slechter worden als er 1tje beter wordt. Als je vering gebruikt kan je hier al 1 of meerdere schrappen zodat het totale plaatje beter is. Nu is niet voor iedereen alles even belangrijk dus sommige kunnen al direct 1tje schrappen ook zonder vering. We kennen allemaal het verschil in kwaliteit van het wegennet tussen BE en NL, hier in BE wil ik niet zonder vering rondrijden tenzij ik enkel het jaagpad langs het Albertkanaal doe maar dat is een utopie.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bram Roose schreef: 17 aug 2019, 11:55 Dit komt volgens mij omdat de pirellis ongelofelijk goed veren, waardoor die een groot deel van demping opnemen
Maak aub onderscheid tussen vering en demping, het zijn compleet verschillende dingen :bu:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
GeertV
Pro
Pro
Berichten: 28
Lid geworden op: 05 aug 2019, 14:09

Ik ga een ST1 bestellen. Welke batterij zou ik nemen? Enkele rit is 28km en kan opladen op het werk. Is een 814 w voldoende, of zou ik direct maar de grootste nemen?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

814Wh is voldoende, ook als het kouder wordt. Maar actieradius kun je beter mee dan om verlegen zitten. En na verloop van tijd gaat de actieradius afnemen door degeneratie. Als het budgettair uit kan zou ik de grootste accu erbij nemen, die is langer bruikbaar op je ww-afstand.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Plus: als je eens een andere rit wilt doen dan je woon-werk is het ook handig om extra capaciteit te hebben, of als je eens ander werk gaat vinden dat net wat verder weg is oid.

Daarnaast gaat een 983Wh accu minder snel slijten dan een 814Wh accu. Om 2 redenen:
- Voor de accu is het beter om zo min mogelijk volledig leeg te trekken. Het beste is om steeds zo snel mogelijk weer te laden. Stel dat je op je rit 500Wh gebruikt en dan weer gaat laden. Dan is de 814Wh accu ongeveer 5/8 leeg en de 983Wh accu ongeveer 1/2 (= 4/8) leeg.
- Voor de individuele cellen is het beter om met een lagere stroom op te laden. Bij een 983Wh accu heb je waarschijnlijk een 13S6P configuratie (cellen zitten met 13 in serie om 1 blok te vormen van 48V, er zitten 6 van die blokken parallel) en bij de 814Wh accu heb je waarschijnlijk een 13S5P configuratie (zelfde dus, maar dan maar 5 blokken parallel). De totale laadstroom die je accu ingaat wordt bij de 983Wh accu dus verdeeld over 6 blokken (dus lagere stroom per blok) en bij de 814Wh accu wordt deze verdeeld over 5 blokken.

Dus als het er budgettair vanaf kan, zou ik zeker voor de 983Wh accu kiezen. Je doet langer met je batterij en je kunt na degeneratie langer je woon-werk afstand zonder problemen blijven fietsen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1121
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Ik kan ook op het werk laden, maar het is al wel eens gebeurd dat ik het vergeet. En dan is het wel zo leuk dat er nog genoeg energie in zit om de rit nog eens te maken zonder range anxiety.
Wat het prijsverschil nu ook weer?
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

FreddyH schreef: 17 aug 2019, 15:58
Bram Roose schreef: 17 aug 2019, 11:55 Dit komt volgens mij omdat de pirellis ongelofelijk goed veren, waardoor die een groot deel van demping opnemen
Maak aub onderscheid tussen vering en demping, het zijn compleet verschillende dingen :bu:
Hear hear!!
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Daniel1975 schreef: 18 aug 2019, 09:13
FreddyH schreef: 17 aug 2019, 15:58
Bram Roose schreef: 17 aug 2019, 11:55 Dit komt volgens mij omdat de pirellis ongelofelijk goed veren, waardoor die een groot deel van demping opnemen
Maak aub onderscheid tussen vering en demping, het zijn compleet verschillende dingen :bu:
Hear hear!!
Heel veel mensen maken dit onderscheid niet en spreken over wegligging tout court. Los van welke onderdelen hiervoor verantwoordelijk zijn. Maar voor de puristen laat me herfraseren: Ik denk dus dat satsurfer door die hoge mate van demping zonder vering een comfortabeler gevoel heeft met de stromer dan hij had met de fiets met vering en weinig demping.
ST3 black 983wh
Saskia
Pro
Pro
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 aug 2019, 13:10
Locatie: Groningen

Bram Roose schreef: 17 aug 2019, 11:55 Dit komt volgens mij omdat de pirellis ongelofelijk goed veren, waardoor die een groot deel van demping opnemen, en vooral: dit is ook achteraan.
Maar de Stromer ST1 heeft toch geen Pirelli banden? Ik begreep dat ook de ST1 relaunch editie geen Pirelli banden krijgt. Of vergis ik mij?
ST3 Anniversary Edition, Kinekt 2.1 zadelpen, 105 cassette, 983 Wh accu
Plaats reactie