Nog de moeite voor een ST1

Senbrox
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mei 2018, 08:32

Hallo iedereen, mijn naam is Senbrox en ben woonachtig te Antwerpen.

Sinds enkele weken speel ik met het idee voor een speedpedelec te kopen. Nu heb ik nog een winkel gevonden in Retie waar de ST1 in voorraad staar aan de actieprijs van 3600euro met 600accu. St1 is in Belgie nog quasi onvindbaar. Iemand wel adressen?

Eerst zat ik naar de st1x te kijken maar ik vind 5000euro toch een grote gok. Ik wil geen impulsaankoopdoen. Langs de andere kant moet in misschien toch die 1500euro slikken want de st1x is veel nieuwer? Bij fiets! langsgeweest en daar raden ze me uiteraard de st1x aan, deze heeft wel een levertermijn van 2 maanden!! Dit is wel erg balen want wil de komende tijd al men trajecten doen.

Woon werkverkeer zal het grootste gebruik innemen met 20km enkele rit.
Ook nog aan de giant e+ 45 gedacht maar eens ik begin te lezen over stromer..

Welk zijn goede adressen in antwerpse?
St1 nog de moeite? Gaat om stockmodel dat er wss al hele tijd staat.
Is de st1 ooit als 22” uitgebracht?
Met mijn lengte van 190cm 100% een 22” gaan of kan een 20” (waarvan er nog op stock staan hier en daar) ook goed? Ik ga uiteraard nog wel testrijden.
danny.power
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 apr 2018, 15:38

Ja zekers heb er onlangs 2 gekocht voor mij en mijn vrouw. rij 22 km enkel naar het werk met wat tegenwind heb ik nog wat over heen en terug. Omdat ik 2 ineens wilde kopen was de ST1 de beste keuze prijs. Als we samen rijden toch trips van 80 km dan wel tussen de 32 a 38 km/u.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

ST1 is max in 20" verkrijgbaar, dus ik zou eerst kijken wat het beste bij jouw lengte past. 20 km enkele reis gaat met alle fietsen die je noemt prima.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Senbrox
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mei 2018, 08:32

danny.power schreef: 05 mei 2018, 10:11 Ja zekers heb er onlangs 2 gekocht voor mij en mijn vrouw. rij 22 km enkel naar het werk met wat tegenwind heb ik nog wat over heen en terug. Omdat ik 2 ineens wilde kopen was de ST1 de beste keuze prijs. Als we samen rijden toch trips van 80 km dan wel tussen de 32 a 38 km/u.
Dank, is dit met dezelfde batterij? Is 40km/h op rechte stukken redelijk goed te halen of moet je dan echt als een bezetene trappen
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

In hoeverre die 40km/h goed te halen is is nogal afhankelijk van je kracht en conditie, hoe groot je bent en wat voor weer het is. Onder normale omstandigheden is 40 erg goed te doen met een ST1, 45 is wat harder aan je conditie werken :bp:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Senbrox schreef: 05 mei 2018, 09:03 Sinds enkele weken speel ik met het idee voor een speedpedelec te kopen. Nu heb ik nog een winkel gevonden in Retie waar de ST1 in voorraad staar aan de actieprijs van 3600euro met 600accu. St1 is in Belgie nog quasi onvindbaar. Iemand wel adressen?
In Nederland weet ik ze nog wel te staan, maar ze zullen steeds lastiger te vinden worden, want vanwege de actieprijzen zijn er waanzinnig veel van verkocht.
Senbrox schreef: 05 mei 2018, 09:03 Eerst zat ik naar de st1x te kijken maar ik vind 5000euro toch een grote gok. Ik wil geen impulsaankoopdoen. Langs de andere kant moet in misschien toch die 1500euro slikken want de st1x is veel nieuwer?
De ST1 en de ST1 X zijn allebei van Stromer, maar het zijn verder twee verschillende fietsen. Het rijgedrag verschilt, want de frames en geometrie zijn anders. Verder heeft de ST1 X een krachtigere motor en de accu is uit te breiden tot 983Wh. Voor de ST1 is 630Wh de max (dat is waar de ST1 X mee begint). Ook de afmontage -remmen, versnellingen, zadel, wielen, verlichting, wel/geen toeter etc.- verschilt tussen beide modellen, en die verschillen zijn met het 2018 model van de ST1 X vanwege de nieuwe typegoedkeuring per 1-1-2018 alleen maar groter geworden.

Wel heeft de ST1 een carbon voorvork, die van de ST1 X is van aluminium. Omdat de Stromer geen geveerde voorvork heeft, is carbon ietsje comfortabeler.

Voor wat betreft de actieradius: 20km enkel, dus 40km totaal, haal je met gemak met de ST1 X met 630Wh accu, hou je nog over ook. Met de ST1 met 630Wh accu zul je nét wel, net niet op één acculading retour kunnen onder gunstige omstandigheden. Zodra wind, vorst, totaalgewicht van berijder + bepakking, degeneratie van de accu etc. gaan tegenwerken, dan zul je de accu voor de terugreis moeten bijladen.

Dat hoeft geen probleem te zijn, ik had dat ook met mijn ST1 X 30km enkel/60km retour, en hetzelfde nu met mijn ST2 S, dus ik nam de lader mee naar mijn werk, en uiteindelijk heb ik daar een tweede lader neergelegd. Maar 40km op de ST1 met 630Wh accu geeft je núl marge. Dit kun je compenseren door op een lager ondersteuningsniveau te rijden. Als dat geen probleem is voor je, dan is er feitelijk geen probleem.

Over de snelheid: met de ST1 kom je met goed meewerken wel over de 40km/u; met de ST1 X haal je redelijk eenvoudig 45km/u.

Oh ja, en op papier is de ST1 X 2018 veiliger dan de ST1. Dat is te danken aan de typegoedkeuring, die per 1-1-2018 verder is aangescherpt: de ST1 X heeft een krachtigere koplamp, remlicht en toeter. Ik denk dat dit uitstekende maatregelen zijn, maar de werkelijke veiligheid die zit grotendeels in het gedrag van de berijder. ST1, ST1 X, ST5... Stella: alles staat of valt met de berijder, en persoonlijk zou ik de ST1 er niet om laten staan want het is een superleuke, en financieel zeer aantrekkelijke Stromer.

Samenvattend: de ST1 X zit sportiever dan de ST1, de ST1 X kan sneller en verder dan de ST1 en is duurder afgemonteerd dan de ST1. Als je de prijs van de duurdere onderdelen op de ST1 X 2018 bij elkaar optelt, dan maakt-ie het verschil in prijs met de ST1 meer dan waar. Of jij er 1.500 euro extra aan uit wil geven, dan kun je alleen zelf bepalen.
Senbrox schreef: 05 mei 2018, 09:03Welk zijn goede adressen in antwerpse?
De dealer waar je nu langs bent geweest staat niet overal heel goed aangeschreven, al lijken de ervaringen per vestiging te wisselen. Als jij een goed gevoel hebt bij de mensen die je gesproken hebt, dan is het natuurlijk helemaal prima. Het gaat erom dat jij met jouw Stromer dealer door één deur kan en dat er onderling vertrouwen is.

In omgeving Antwerpen is er één dealer die in gebruikerservaringen met kop en schouders boven de rest uit steekt, en dat is Velodome. Ik zou daar zeker eens langs gaan. Kan zijn dat ze geen ST1 meer hebben staan, maar ze kennen alle Stromer modellen erg goed en zullen je van eerlijk advies voorzien. zelfs als je je Stromer uiteindelijk niet bij hen aanschaft.
Senbrox schreef: 05 mei 2018, 09:03 St1 nog de moeite? Gaat om stockmodel dat er wss al hele tijd staat.
Wanneer je genoegen neemt met een lagere actieradius en een iets lagere snelheid in ruil voor een scherpe prijs: absoluut! Voor wat de ST1 nu kost zou je bijna gek zijn om hem te laten staan, en het is echt een superleuke en kwalitatief goeie Stromer.

Dat deze ST1 er al een tijdje staat bij die dealer maakt niks uit, alleen de conditie van de accu is van belang. Vraag na hoeveel garantie je hierop krijgt. Laat hem als het even kan nameten zodat je zeker weet dat de capaciteit in de loop van de tijd niet teveel is afgenomen, want dat zou één van je grootste kostenposten zijn als je die snel moet vervangen. (Zeker wanneer je plan bent om 40km op één acculading te doen, marge heb je dan niet.) Voor wat een nieuwe 630Wh ST1 accu kost zit je al bijna aan het verschilbedrag met de ST1 X 2018.

Heel veel succes met het maken van je keus!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Als St1 rijder kan ik alleen maar beamen wat Sylvia hierboven schrijft. 40 km in de winter met volle bak ondersteuning gaat net wel of net niet, dat gaat echt over details in de omstandigheden. Nu het weer wat aangenamer is, is dit echt geen probleem. Snel is ie genoeg, er komen enkel Stxen, 2tjes en essen je voorbij.
Ik rij er nu bijna een jaar naar volle tevredenheid op...
Maar vroeg of laat komt er een upgrade, tja je wilt altijd meer...

Nu ik nog maar weinig lees over storingen op de 2018 modellen zou ik toch voor de “x” gaan... net dat beetje meer dus.
En als je in Antwerpen zelf woont moet je toch eens bij Velodome langs gaan al zullen er best nog andere goede verdelers te vinden zijn. De fietsenwinkel waar jij over spreekt daar zijn de meningen verdeeld over, zal van het filiaal afhangen, maar voor mij zal het bij één keer blijven.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
danny.power
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 apr 2018, 15:38

Senbrox schreef: 05 mei 2018, 11:59
danny.power schreef: 05 mei 2018, 10:11 Ja zekers heb er onlangs 2 gekocht voor mij en mijn vrouw. rij 22 km enkel naar het werk met wat tegenwind heb ik nog wat over heen en terug. Omdat ik 2 ineens wilde kopen was de ST1 de beste keuze prijs. Als we samen rijden toch trips van 80 km dan wel tussen de 32 a 38 km/u.
Dank, is dit met dezelfde batterij? Is 40km/h op rechte stukken redelijk goed te halen of moet je dan echt als een bezetene trappen
Wind mee is 40 km/u gemakkelijk haalbaar tot 42 a 43 eindelijk. Bij lichte tegenwind 34 a 37. Als het wat harder waait staat de teller maar op 30 wat aanvaardbaar is voor mij. Met de batterij minder dan 40 % gaat het iets minder snel. Op stand 2 en 3 rij ik sneller dan op stand 4. Staat hier ook nog ergens beschreven dacht ik. Alle bij met een 630 Wh batterij. Maar mocht ik maar 1 gekocht hebben was ik voor de st1 x gegaan. Zeker de beste koop dat ik de laatste jaren gedaan heb :cool2:
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Met volle bak ondersteuning haal ik momenteel met de St1X maximaal 40 km met de 814 accu.
Met 630 zou ik zelf dus echt niet verder dan zeg 30 km komen. Nou vraagt de St1 door het kleinere vermogen wel iets minder, dus iets meer actieradius.
De 814 heb ik op mijn woonwerk rit a 32 km al geregeld tot onder de 10 % gehad.
Nou ben ik ook 100 kg en 2 meter, dus vang ik zwz een bak extra wind.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

De snelheden die men haalt met een ST1 verschillen nog wel van elkaar. Dat zal voor een groot deel een menselijke factor zijn. Hoeveel kracht kun je leveren en en hoeveel ben je bereid te leveren.

Ik rij per retourtje woon-werk (22 m/44km) een gemiddelde van bijna 38. Daarbij moet ik door een erg druk stuk heen (amsterdam centrum) wat het gemiddelde enorm drukt.
Je snapt wel dat ik op de doorgaande stukken dan ruim boven de 40 rij.
Alleen bij serieuze tegewind en klimmetjes zak ik net onder de 40.
Maar dit gaat niet vanzelf. Hier moet ik wel voor werken.

Verder sluit ik me helemaal bij Sylvia aan
Laatst gewijzigd door LNY op 06 mei 2018, 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
ST3 cool white - sport - 983Wh
Plaats reactie