Senbrox schreef: ↑05 mei 2018, 09:03
Sinds enkele weken speel ik met het idee voor een speedpedelec te kopen. Nu heb ik nog een winkel gevonden in Retie waar de ST1 in voorraad staar aan de actieprijs van 3600euro met 600accu. St1 is in Belgie nog quasi onvindbaar. Iemand wel adressen?
In Nederland weet ik ze nog wel te staan, maar ze zullen steeds lastiger te vinden worden, want vanwege de actieprijzen zijn er waanzinnig veel van verkocht.
Senbrox schreef: ↑05 mei 2018, 09:03
Eerst zat ik naar de st1x te kijken maar ik vind 5000euro toch een grote gok. Ik wil geen impulsaankoopdoen. Langs de andere kant moet in misschien toch die 1500euro slikken want de st1x is veel nieuwer?
De ST1 en de ST1 X zijn allebei van Stromer, maar het zijn verder twee verschillende fietsen. Het rijgedrag verschilt, want de frames en geometrie zijn anders. Verder heeft de ST1 X een krachtigere motor en de accu is uit te breiden tot 983Wh. Voor de ST1 is 630Wh de max (dat is waar de ST1 X mee begint). Ook de afmontage -remmen, versnellingen, zadel, wielen, verlichting, wel/geen toeter etc.- verschilt tussen beide modellen, en die verschillen zijn met het 2018 model van de ST1 X vanwege de nieuwe typegoedkeuring per 1-1-2018 alleen maar groter geworden.
Wel heeft de ST1 een carbon voorvork, die van de ST1 X is van aluminium. Omdat de Stromer geen geveerde voorvork heeft, is carbon ietsje comfortabeler.
Voor wat betreft de actieradius: 20km enkel, dus 40km totaal, haal je met gemak met de ST1 X met 630Wh accu, hou je nog over ook. Met de ST1 met 630Wh accu zul je nét wel, net niet op één acculading retour kunnen onder gunstige omstandigheden. Zodra wind, vorst, totaalgewicht van berijder + bepakking, degeneratie van de accu etc. gaan tegenwerken, dan zul je de accu voor de terugreis moeten bijladen.
Dat hoeft geen probleem te zijn, ik had dat ook met mijn ST1 X 30km enkel/60km retour, en hetzelfde nu met mijn ST2 S, dus ik nam de lader mee naar mijn werk, en uiteindelijk heb ik daar een tweede lader neergelegd. Maar 40km op de ST1 met 630Wh accu geeft je núl marge. Dit kun je compenseren door op een lager ondersteuningsniveau te rijden. Als dat geen probleem is voor je, dan is er feitelijk geen probleem.
Over de snelheid: met de ST1 kom je met goed meewerken wel over de 40km/u; met de ST1 X haal je redelijk eenvoudig 45km/u.
Oh ja, en op papier is de ST1 X 2018 veiliger dan de ST1. Dat is te danken aan de typegoedkeuring, die per 1-1-2018 verder is aangescherpt: de ST1 X heeft een krachtigere koplamp, remlicht en toeter. Ik denk dat dit uitstekende maatregelen zijn, maar de werkelijke veiligheid die zit grotendeels in het gedrag van de berijder. ST1, ST1 X, ST5... Stella: alles staat of valt met de berijder, en persoonlijk zou ik de ST1 er niet om laten staan want het is een superleuke, en financieel zeer aantrekkelijke Stromer.
Samenvattend: de ST1 X zit sportiever dan de ST1, de ST1 X kan sneller en verder dan de ST1 en is duurder afgemonteerd dan de ST1. Als je de prijs van de duurdere onderdelen op de ST1 X 2018 bij elkaar optelt, dan maakt-ie het verschil in prijs met de ST1 meer dan waar. Of jij er 1.500 euro extra aan uit wil geven, dan kun je alleen zelf bepalen.
Senbrox schreef: ↑05 mei 2018, 09:03Welk zijn goede adressen in antwerpse?
De dealer waar je nu langs bent geweest staat niet overal heel goed aangeschreven, al lijken de ervaringen per vestiging te wisselen. Als jij een goed gevoel hebt bij de mensen die je gesproken hebt, dan is het natuurlijk helemaal prima. Het gaat erom dat jij met jouw Stromer dealer door één deur kan en dat er onderling vertrouwen is.
In omgeving Antwerpen is er één dealer die in gebruikerservaringen met kop en schouders boven de rest uit steekt, en dat is Velodome. Ik zou daar zeker eens langs gaan. Kan zijn dat ze geen ST1 meer hebben staan, maar ze kennen alle Stromer modellen erg goed en zullen je van eerlijk advies voorzien. zelfs als je je Stromer uiteindelijk niet bij hen aanschaft.
Senbrox schreef: ↑05 mei 2018, 09:03
St1 nog de moeite? Gaat om stockmodel dat er wss al hele tijd staat.
Wanneer je genoegen neemt met een lagere actieradius en een iets lagere snelheid in ruil voor een scherpe prijs: absoluut! Voor wat de ST1 nu kost zou je bijna gek zijn om hem te laten staan, en het is echt een superleuke en kwalitatief goeie Stromer.
Dat deze ST1 er al een tijdje staat bij die dealer maakt niks uit, alleen de conditie van de accu is van belang. Vraag na hoeveel garantie je hierop krijgt. Laat hem als het even kan nameten zodat je zeker weet dat de capaciteit in de loop van de tijd niet teveel is afgenomen, want dat zou één van je grootste kostenposten zijn als je die snel moet vervangen. (Zeker wanneer je plan bent om 40km op één acculading te doen, marge heb je dan niet.) Voor wat een nieuwe 630Wh ST1 accu kost zit je al bijna aan het verschilbedrag met de ST1 X 2018.
Heel veel succes met het maken van je keus!