Welke fietskleding gebruiken jullie tijdens het Stromeren??

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Robot Santa schreef: 17 sep 2019, 08:11 Geheel waar, maar de synthetische materialen van shirts kunnen na hun levensduur nog niet goed gerecycled worden. Ook komen er bij het wassen kleine deeltjes van kleding die riolerings verwerkings installaties niet goed...
Klopt, maar katoen is nou ook niet perse goed voor het milieu. Door de enorme vraag wordt het enorm veel chemisch bespoten (met enorme gevolgen voor insecten en bio diversiteit) en katoen plantages verbruiken enorme hoeveelheden water.

Lees dit maar eens https://decorrespondent.nl/2359/een-ned ... 9-5c8b5cc6
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Dus dan maar Merino wollen onderkleding. Zit heerlijk en hopelijk zijn ze lief geweest voor de schapen
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Robot Santa
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
Locatie: Nijmegen

FreddyH schreef: 17 sep 2019, 09:29
Robot Santa schreef: 17 sep 2019, 08:11 Geheel waar, maar de synthetische materialen van shirts kunnen na hun levensduur nog niet goed gerecycled worden. Ook komen er bij het wassen kleine deeltjes van kleding die riolerings verwerkings installaties niet goed...
Klopt, maar katoen is nou ook niet perse goed voor het milieu. Door de enorme vraag wordt het enorm veel chemisch bespoten (met enorme gevolgen voor insecten en bio diversiteit) en katoen plantages verbruiken enorme hoeveelheden water.

Lees dit maar eens https://decorrespondent.nl/2359/een-ned ... 9-5c8b5cc6
Prachtig artikel, maar als je er wat verder leest als het begin dan zie je dat het watergebruik niet zo simpel te meten is. De landen die katoen produceren zijn niet geheel toevallig ook landen die veel regenval hebben. Behalve de USA, die veel van hun katoen produceren in ene gebied wat niet zo heel ver van een woestijn is.

In mijn specifieke geval gebruik ik zoveel mogelijk shirts die zo ver versleten zijn dat ik ze toch niet meer voor andere dingen kan gebruiken, zoals doordat er gaten in zitten. In een Velomobiel ziet toch niemand dat.

Overigens: een beetje naast de kwestie, maar "chemische" bestrijdingsmiddelen zijn niet gevaarlijk voor de insecten en biodiversiteit, mits ze volgens de instructies gebruikt worden. Sterker nog: de alternatieven, biologische bestrijdingsmiddelen, zijn vaak schadelijker voor de omgeving (zie:https://risk-monger.com/2016/04/13/the- ... c-farming/) en de lagere opbrengsten per hectare zorgen voor meer CO2 productie en water gebruik.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Robot Santa schreef: 17 sep 2019, 10:20 Overigens: een beetje naast de kwestie, maar "chemische" bestrijdingsmiddelen zijn niet gevaarlijk voor de insecten en biodiversiteit, mits ze volgens de instructies gebruikt worden. Sterker nog: de alternatieven, biologische bestrijdingsmiddelen, zijn vaak schadelijker voor de omgeving (zie:https://risk-monger.com/2016/04/13/the- ... c-farming/) en de lagere opbrengsten per hectare zorgen voor meer CO2 productie en water gebruik.
Wat een ongelofelijke hoeveelheid bullshit en leugens staan er in dat artikel zeg. Daarmee vergeleken verbleken de Brexit-leugens van Johnson&co in het niets.
Alsof methyl-bromide nog zoveel gebruikt wordt; het is in bijna heel de wereld al jaren verboden om maar even wat te noemen.
Het gemene van dit artikel is dat er stukjes waar zijn en die afgewisseld worden met enorme onwaarheden.
En ja, op dit gebied weet ik HEEL goed waar ik het over heb.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

En om het artikel nog even verder af te fikken:
Borium wordt inderdaad als meststof gebruikt, een microspore. Borium is essentieel voor veel planten in miniscule hoeveelheden. Zodra een plant een overmaat krijgt gaat deze direct schade laten zien. Bruine bladpunten, vlekken, etc. Een tuinder zal nooit teveel geven want dat werkt negatief.

Pyrethrines staan al lange tijd ter discussie en mogen zeker niet gebruikt worden in een biologische teelt.

Waterstofperoxide wordt NIET gespoten. Het wordt gebruikt om algengroei in regenleidingen tegen te gaan en om schimmels en virussen in het water te vernietigen. Zodra H2O2 met iets organisch in aanraking komt valt het uiteen. Bij het uiteinde van de gietleiding meet je nog hooguit enkele PPM en vaak helemaal niets. En die paar PPM valt direct uit elkaar zodra het de plant of aarde raakt.
Dat het schadelijk is voor allerlei organismen klopt, maar die organismen zullen er nooit mee in aanraking komen.

Methyl bromide: begin jaren ‘90 in NL en delen van de EU verboden, sinds 2005 mondiaal. Dus hoezo gebruikt bij biologische of organic telers??

Bah bah bah!
En het trieste is nog dat dit soort leugenachtige groeperingen nog gehoor en volgers krijgen ook.
Robot Santa
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
Locatie: Nijmegen

Daniel1975 schreef: 17 sep 2019, 17:19
Robot Santa schreef: 17 sep 2019, 10:20 Overigens: een beetje naast de kwestie, maar "chemische" bestrijdingsmiddelen zijn niet gevaarlijk voor de insecten en biodiversiteit, mits ze volgens de instructies gebruikt worden. Sterker nog: de alternatieven, biologische bestrijdingsmiddelen, zijn vaak schadelijker voor de omgeving (zie:https://risk-monger.com/2016/04/13/the- ... c-farming/) en de lagere opbrengsten per hectare zorgen voor meer CO2 productie en water gebruik.
Wat een ongelofelijke hoeveelheid bullshit en leugens staan er in dat artikel zeg. Daarmee vergeleken verbleken de Brexit-leugens van Johnson&co in het niets.
Alsof methyl-bromide nog zoveel gebruikt wordt; het is in bijna heel de wereld al jaren verboden om maar even wat te noemen.
Het gemene van dit artikel is dat er stukjes waar zijn en die afgewisseld worden met enorme onwaarheden.
En ja, op dit gebied weet ik HEEL goed waar ik het over heb.
Het is gewoon onverstandig om angstig te doen over "chemische" bestrijdingsmiddelen terwijl "biologische" bestrijdingsmiddelen vaak gevaarlijker zijn en er grotere hoeveelheden van nodig zijn (anders had de conventionele landbouw het wel gebruikt). Als u heel goed weet waar u het over heeft dan weet u dat ook.
Daniel1975 schreef: 17 sep 2019, 17:50 Pyrethrines staan al lange tijd ter discussie en mogen zeker niet gebruikt worden in een biologische teelt.
Wel waar: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20201054 en https://kiallafoods.com.au/products/organic-pesticides/
Bah bah bah!
En het trieste is nog dat dit soort leugenachtige groeperingen nog gehoor en volgers krijgen ook.
Nog altijd minder erg als de leugens van de organische industrie. Zij brengen zelfs onderzoek na onderzoek uit waarbij ze pesticiden in het bloed meten bij het overgaan naar organisch eten, waar bij ze vergeten om de organische pesticiden te meten. En het verschrikkelijk slechte glyphosaat onderzoek waarbij ze witte ratten hebben gebruikt (van nature een sterk verhooge kans op tumoren), vergeten zijn om een controle groep te gebruiken (want dat zou dat probleem onthullen) en vervolgens ook nog eens duizenden keren zo hoge concentraties van glyphosaat gebruikten als toegestaan op groenten die de boerderij verlaten (ik vermoed dat ze er gewoon zeker van wilden zijn dat ze de resultaten behaalden die ze zochten).
Leugens zitten er aan beide kanten, maar de organische industrie leeft er van.

Maar ik denk niet dat dit de juiste plek is om dit uitgebreid te bespreken. Als u hierover nog wat zegt zal ik dat uitgebreid lezen en overpeinzen maar er verder niet op reageren om het topic verder niet te vervuilen.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Tuurlijk zitten leugens aan beide kanten, dat maakt mij zo boos.
Ik ben sales manager bij een van de grootste jonge planten bedrijven (sierteelt) in de EU.
Wij hebben 17 verschillende certificaten op het gebied van maatschappelijk ondernemen, milieu en andere kwaliteitssystemen (kan ik linken als iemand dat wil). We doen ons stinkende best, maar links en rechts wordt je ingehaald door leugens. Mooiste voorbeeld was een onafhankelijke steekproef die wij dit voorkaar kregen. Paar weken later kwam de uitslag dat het niet klopte. En waarom?? Ze dachten dat de lab-test mislukt was, want ze vonden geen residue..... ipv een complimentje een argwaan-hertest. We hebben er hard om gelachen.

Het Ncbi artikel is uit 2010..... enig idee wat er sindsdien veranderd is?
Het andere artikel staat niet heel veel in.
Sowiso staat de pyrethroiden op de Neo-nix lijst: zwaar onder druk en door veel hele grote speler (retail) niet meer gewenst.
Waar ik het wel mee eens ben is dat er te angstig wordt gedaan over chemie en te makkelijk over bio.
Terwijl aan de andere kant de consument (of de retail) geen enkel beestje in hun bos bloemen wil. Ook geen biologische bestrijder....

Wat mij steekt is de suggestieve toon en het mixen van feiten met grote onwaarheden. Door de feiten lijkt het een betrouwbaar stuk, maar is verre van dat.
Peulders
Pro
Pro
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 aug 2019, 18:42

Bram Roose schreef: 17 sep 2019, 08:57
Daniel1975 schreef: 17 sep 2019, 08:43
Ga maar eens 3 uur op een racefietszadel zitten: dan ren je huilend naar de winkel voor een goede fietsbroek ;) De kwaliteitsververschillen van de zeem zijn enorm.
€220 is natuurlijk gewoon onnodig duur, maar ik geef zonder twijfel €140 uit voor bijv een Assos of Castelli broek.
En dan speelt uiteraard pasvorm de beslissende rol.
Btwin is trouwens goede prijs/prestatie, net als veel Decathlon spul.
Ik ga al jaren regelmatig 3u op het racefietszadel zitten. Pijn aan de poep (vooral de volgende dag) is een noodzakelijk kwaad dacht ik. Toch maar eens proberen dan, die duurdere broeken dan. Danku voor de tip.
Op dat vlak zijn de fietsbroeken met het blauwe zeem van de Decathlon zeer goed. Maar het blijft ietsje goedkoper en dat merk je snel aan de afwerking, stevigheid van de naden,...
Wekelijks een rit van 5u (naast de 2u per dag ww) en nog geen enkele keer een zere kont.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Vrijdagavond (1 november, feestdag ...) om 22u49 (samen met nog wat andere spullen) een reserve extra warme merino baselayer besteld, zaterdagochtend om 10u20 (!!!) stond PostNL er al mee aan de deur ... je zou van minder een warm gevoel krijgen ... :lol:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Ik gebruik al > 20 jaar Brynje, ooit gekregen van Noorse brandweercollegae om in de bunker waar ze niet alleen schoon hout stoken of shoarma branders gebruiken maar ook autobanden en computerschermen (realistisch oefencentrum) te overleven....als zweet op je lijf blijft "staan" gaat het koken en je brandt er dan uit.

Deze kleding wordt al decennia gebruikt door de Scandinavische hulpdiensten, militairen ook tijdens het duikwerk onder de gewone beertjes blijft je lijf, ook bij grote inspanning gortdroog en dus comfortabel.
Door condensatie (onder water in droogpak) ga je toch na een bepaalde tijd klam/koud voelen dit geeft extra stress met Brynje langebroek&shirt met lange mouwen blijf je jezelf "fijn" voelen omdat in je comfortzone blijft. Op de fiets is dit ook zo het kan nog zo koud zijn of uren regenen je lijf blijft warm ik probeer wel eens Merino als ik dan stil ga staan of afstap heb ik altijd een rillinkje oid.
Ik heb ook Craft en professionele Odlo (in gebruik geweest bij bekende wielerploeg) in de lade liggen maar als de Brynjes gewassen zijn hebben zij mijn voorkeur.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Plaats reactie