Airbag vest en elleboogbescherming?

Met zo'n fraaie Stromer wil je er natuurlijk zelf ook een beetje leuk op staan.
Daniel1975
Veteraan | Forum Supporter

Re: Schade ST5 na zwaar ongeval

Bericht door Daniel1975 » 18 nov 2018, 11:49

VFooR schreef:
18 nov 2018, 09:55
Een kind zonder een helm op z'n fiets en fluojasje op weg naar school wordt niet meer aanvaard nu...gelukkig! 15j terug reed er zo niemand rond.
Ik heb een kind van bijna 3 en vraag mij af hoe ik haar straks naar school ga laten fietsen. Helmen en vestjes zijn puur ter compensatie van de ikke-ikke-ikke cultuur op de weg.
Alles en iedereen moet tegenwoordig maar beschermd worden, op het absurde af. Om vervolgens debielen te horen zeggen ‘met mijn winterbanden kan ik gewoon 120 rijden bij gladheid’.
Ik zou willen dat iedereen eens een beetje na zou denken, dat gaat veel meer schelen dan welke veiligheidsvoorziening dan ook #dream-on
Ik ben als kind uit bomen gevallen, ontelbaar maal mijn knieeen en handpalmen open gehaald, etc. Het is niet anders, hoop dat ze net zo wordt qua ontdekken en proberen. Zelf na leren denken en vooraf risico’s in leren schatten ipv opgevangen worden door kniebeschermers en handschoenen.

Edit: tomasj was mij net voor terwijl ik dit tikte

FreddyH
Contacteer:

Bericht door FreddyH » 18 nov 2018, 12:27

Mijn kinderen fietsen zonder harnas en helm. Mijn oudste heeft tijdens het leren fietsen wel een helm gedragen, maar sindsdien nooit meer. `ik zie hier op de lagere school ook niemand met helm op fietsen.

Hiermee wil ik niet suggereren dat een helm onzin is, maar het fatsoenlijk leren inschatten van risico's is ook belangrijk...

25 jaar geleden woonde ik in Engeland. Daar zag ik dagelijks iemand fietsen die zo ongeveer een harnas aan had: helm, elleboogbeschermers, handschoenen, kniebeschermers en scheenbeschermers. Die persoon ging vervolgens zo ongeveer stilstaand door bochten heen (ik gok uit pure angst om te vallen). Door het gebrek aan snelheid was hij zo instabiel dat ... je raadt het al: hij regelmatig viel. Naar mijn mening ben je dan aan de verkeerde kant oplossingen aan het zoeken: symptoombestrijding dus.
I intend to live forever, or die trying.
(Groucho Marx)

Daniel1975

Bericht door Daniel1975 » 18 nov 2018, 12:34

FreddyH schreef:
18 nov 2018, 12:27
Hiermee wil ik niet suggereren dat een helm onzin is, maar het fatsoenlijk leren inschatten van risico's is ook belangrijk...
Mijn hele verhaal in een notendop :ay

VFooR
Runner-up
Runner-up

Bericht door VFooR » 18 nov 2018, 13:15

Het wordt hier bijna een pleidooi voor de afschaffing van bescherming? :D

Ik versta zeker het idee dat de infrastructuur ook moet aangepakt worden... absoluut.

Btw 60-70% van de motorongelukken ligt niet aan het toedoen van de bestuurder. Inschatting is één, defensief rijden twee...maar jammer genoeg heb je ook de externe factoren nog waar je geen vat op hebt. Graag hier ook het % aan externe factoren drastisch verlagen. Zeker!... Maar toch hier nog effe met extra bescherming.

FreddyH
Contacteer:

Bericht door FreddyH » 18 nov 2018, 14:07

VFooR schreef:
18 nov 2018, 13:15
Het wordt hier bijna een pleidooi voor de afschaffing van bescherming? :D
Bij gewone fietsen met snelheden van 15-20km/h wel wat mij betreft. Op mijn SP is er geen haar op mijn hoofd die eraan denkt zonder helm te fietsen.
I intend to live forever, or die trying.
(Groucho Marx)

Daniel1975

Re: Airbag vest en elleboogbescherming?

Bericht door Daniel1975 » 18 nov 2018, 14:44

Helemaal mee eens! :bi

buco
Expert
Expert

Bericht door buco » 18 nov 2018, 16:23

FreddyH schreef:
18 nov 2018, 09:29
En dan bij het afstappen vergeten het systeem netjes uit te zetten: sta je daar als Michelin mannetje in de fietsenstalling.

Of erger: vergeten aan te koppelen bij vertrek...
Ik heb er nooit zelf zo eentje aan gehad maar ik denk dat de kracht die nodig is om het ding af te laten gaan 30kg (300N) of meer is. Dat doe je niet per ongeluk.

Tony Mb

Bericht door Tony Mb » 18 nov 2018, 23:59

Persoonlijk zie ik het me nog niet aandoen op de fiets. Een helm en handschoenen zullen moeten volstaan.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 11000Km... and counting

VFooR
Runner-up
Runner-up

Bericht door VFooR » 05 jan 2019, 18:55

Steentje
Runner-up
Runner-up

Bericht door Steentje » 07 jan 2019, 18:32

https://www.decathlon.be/nl/p/beschermv ... 40&c=ZWART

Is er iemand die met deze bescherming rijdt? Gezien naar aanleiding van de vorige post op dit forum.
Na zware val zelf vier ribben en zware breuk aan sleutelbeen opgelopen. Denk er zelf aan om me beter te beschermen.

Plaats reactie