Speed Pedelec Winterkleding

jochimvd
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 sep 2017, 19:24

Hallo,

Voor het woon-werkverkeer doe ik dagelijk 2 x 25km met de ST2. De bedoeling is om dat ook 's winters te doen. Maar daar heb ik nog geen geschikte kleding voor.

Voor 's zomers heb ik fetskleding (regenjas, regenbroek, overschoenen, ...) van Endura waar ik tevreden van ben. Ik heb niet de mogelijkheid om mij om te kleden op het werk, dus liefst kleding die over de normale kledij kan:
* winterbroek
* handschoenen + onderhandschoenen
* ...

Iemand goede of slechte ervaringen met bepaalde kledingstukken voor 's winters?

mvg,
Jochim
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedenavond Jochim,

ten eerste natuurlijk van harte welkom op dit forum. En genieter ze van/met je St2.

Kleding.... da's net zo persoonlijk als zadel, helm en handgrepen. Zonder gekheid: wat de ene persoon heerlijk vindt zitten zal de volgende persoon tot waanzin drijven.

Zelf ben ik grote voorstander van het laagjes systeem. Iedere laag biedt meer meer bescherming.
In de zomer fiets ik met meer reguliere fietsbroeken met vorige week ben ik over gestapt op de mindere-maanden-kleding.
Dan ga ik standaard uit van een oude afritsbroek (lekker loszittend). Heb ze van Fjallraven en Tenson.
Is het frisser dan gaat er een lange onderbroek onder (Odlo en Icebreaker als het heel koud wordt)
Is er neerslag dan gaat er een regenbroek overheen (Bergmann). Wordt meestal ook weer gelijk te warm dus dan geen lange onderbroek)
Als de sneeuwvlokken of hagel om de oren gieren ga ik voor de sneeuwbroek.
En als het geen regen is maar waterhoos grijp ik naar de neopreen gecoate "regenpak". Dan zweet ik aan de binnenzijde net zo erg maar da's beter dan dat ik te veel afkoel door de regen.

Zelfde verhaal bij handschoenen. Geheel afhankelijk van de omstandigheden kies ik mijn paartjes (meervoed) voor de dag. De ochtendrit vanochtend was 10 graden dus een windstopper (North Face maar echt ieder merk heeft ze) en op de terugweg in 20 graden met gewone open halve wielerhandschoentjes. Daarnaast heb ik nog hier neopreen handschoenen, oude motorhandschoenen, wollen handschoenliners (icebreaker; een aanrader), regen-overwanten..........

Het mag duidelijk zijn dat ik nogal wat kleding heb hangen maar ik maak dan ook blij gebruik van spullen van militaire dienst die prima voldoen. En ik weet gewoon dat ik na 1 uur 3 kwartier enkele reis altijd onder de douche moet......gewoon omdat ik altijd vol-gas ga.

Sorry, geen eenduidig antwoord want je randvoorwaarden waren beknopt:
- heb je fietstassen/ruimte of moet je alles opgepropt in de rugzak doen;
- zweet je snel ?;
etc

Groetsels, Reinout
jochimvd
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 sep 2017, 19:24

Alvast bedankt voor de reactie:

* Ik ben geen zweter
* Ik rij met twee vaude aqua back's achteraan maar die ene zit al vol met een fjallraven kanken rugzak, in de andere zit mijn kettingslot, oplader, laptop, regenbroek en overschoenen. In beide is nog een beetje plaats voor wat extra kledij
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22826
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De regen en kou komen er weer aan. Voor wie het interessant vindt:

Bever heeft op dit moment Sale, en 20% extra korting op de Sale. In de lijst kom ik naast jassen, wind- en regenjacks en base-layers ook spullen tegen zoals overschoenen en handschoenen van o.a. Vaude en Gore, allemaal tegen zeer aantrekkelijke prijzen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
jick
Pro
Pro
Berichten: 67
Lid geworden op: 06 sep 2018, 16:08
Locatie: Kapelle (met een K), Zeeland

Dank voor de tip, ik ga vanavond maar eens even shoppen...
ST1X 2018 ><>
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Inderdaad, niks zo persoonlijk als (winter- of regen-)kleding. Maar een paar algemene richtlijnen zijn er wel te geven:
- bezuinig niet op goede, prettig zittende kleding;
- alles wat nat wordt, koelt snel af. Daarom zijn. Waterdichte handschoenen en overschoenen belangrijk. Ik heb daarnaast voor erge kou ook nog neopreen overschoenen, maar alleen als het niet nat is, die zijn nat echt vreselijk.
- als het niet zo koud is, is waterdicht minder belangrijk dan ventilerend.
- ik heb een half-dons-waterdicht-ademende winterjas. Volumineus, maar comfortabel en ik zweet er veel minder in dan in dunnere windstoppers en hardshells.
<edit>
Ik vergeet de Buff te noemen, voor mij precies warm genoeg onder de helm tot -5 graden.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Nu dat het langzamerhand lekker koud wordt, dit topic nog eens boven spitten.

Tot begin vorige week (6-8 °C) droeg ik een lange fietsbroek (Castelli), een baselayer (Craft of Helly Hanssen), met daarboven een dun fleesje van Odgo en nog een wielertruitje erover.
Dubbele handschoenen van Assos, een Buff rond de hals en wollen sokken in goede wandelschoenen (Lowa)

Indien het kouder is voeg ik het volgende toe
- beenverwarmers over mijn fietsbroek (de fietsbroek is zonder windstopper)
- onderbroek onder de fietsbroek (geen ijsballen hier)
- een windstoppend fietstruitje (geen zware winterjas), wel een mid-season windstoppend vestje
- onder de helm, als muts een tweede buff

Ik heb in de fietstas steeds een fietsbroek (Vaude Luminum) en regenjas (Vaude Luminum) met windstoppende eigenschappen als back-up scenario.

Van al deze dingen zijn er twee kledingstukken die ik écht iedereen die in de koude wilt fietsen kan aanraden:
1. De Odlo fleece, zoiets als dit https://www.odlo.com/be/nl/tussenlaag-m ... 0&start=18, is zeer warm, uitzonderlijk goed ademend en werkt ook al een beetje als windstopper
2. De Assos handschoenen, maar die staan niet meer in de Assos-cataloog. Het betreft hier een binnenhandschoen en buitenhandschoen, heb al meerder keren > 2 ur gefietst bij temperaturen net onder 't vriespunt en nooit koude gehad.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Bedankt voor de praktijktips. Wat handschoenen betreft: zijn het deze van assos?
https://www.futurumshop.nl/assos-campio ... gKcqvD_BwE

Ik draag zelf vaak lange thermische onderkleding, gewoon van decathlon. En dan gewone kleren daarover.
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Ik heb laatst nog een aardig product gevonden waar ik erg blij mee ben:

Dexshell sokken. http://www.dexshell.com/products/socks/ ... hin-socks/

Deze zijn water en winddicht. Ik doe ze bij koud weer (<8 graden) over een paar andere sokken aan.

Bij vorst doe ik ook nog de regenhoezen van Gore bikeware aan, als derde laag.

Geen koude voeten op deze manier dus. De neopreen overschoen kan wat mij betreft in de kast blijven.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

rvaneijk schreef: 18 nov 2018, 21:09 Ik heb laatst nog een aardig product gevonden waar ik erg blij mee ben:

Dexshell sokken. http://www.dexshell.com/products/socks/ ... hin-socks/

Deze zijn water en winddicht. Ik doe ze bij koud weer (<8 graden) over een paar andere sokken aan.
Bij mij volstaan de wollen sokken + goede winterschoenen

allesstroomt schreef: 18 nov 2018, 20:42 Bedankt voor de praktijktips. Wat handschoenen betreft: zijn het deze van assos?
https://www.futurumshop.nl/assos-campio ... gKcqvD_BwE

Ik draag zelf vaak lange thermische onderkleding, gewoon van decathlon. En dan gewone kleren daarover.
Neen, ze zijn niet meer te koop (en het zijn 2 sets, dus 4 hanschoenen)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie