Speed Pedelec Winterkleding

Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ik zou persoonlijk liever goede fietskleding kopen. Lijkt mij vele malen comfortabeler om mee te fietsen.
Lotte
Expert
Expert
Berichten: 275
Lid geworden op: 21 sep 2018, 20:37
Locatie: ieper West - Vlaanderen Belgie

@Daniel1975
ok,maar sommigen zitten liever casual gekleed op de fiets dan in rennerstenue.
Niet iedereen heeft de kans om zich om te kleden of op te frissen op het werk.
Persoonlijk zou ik liever met mijn lijf in een met kevlar versterkte broek zitten bij een valpartij dan in z'on spandexbroekje.
Ik vind fietskledij zelfs helemaal niet veilig,zie maar eens bij de renners als die een valpartij maken,leuk al die kleurtjes in beeld,maar veilig????Wij met de speedbike moeten een goedgekeurde speed pedelec helm dragen,die renners die in afdalingen snelheden halen van 70kmh+ mogen in principe een helmke van den Aldi van 15€ op hun hoofd zetten :o
comfortabel fietsen hangt ook af van de afstand die je moet afleggen.
Ik bedoel natuurlijk ook niet dat je moet gaan zitten op je stromer in een volwaardig lederen race pak met knie sliders,zo gek moet het ook nu weer niet worden.
Een fiets thermojas of een motorthermojas??wat maakt het uit,de bedoeling is om het warm te hebben bij koude temperaturen.
In de motorkledij bestaat er ook zomerkledij weet je,en waarom zou een lichte regenbroek niet kunnen dienen voor beide??
Niemand verplicht hé om dergelijke kledij aan te schaffen,maar als ik wil gaan fietsen in mijn jeans,waarom dan niet in een veilige.Sommigen kopen wel een skibroek om te fietsen in de winter.Ieder zijn eigen keus,maar dit is nog een extra keus erbij :idea:
ST3 cool White
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik vind het helemaal geen gekke keus, die casual motorkleding, zeker niet omdat het je extra bescherming biedt bij een schuiver en in de winter zweet je je toch niet helemaal kapot. Zelf ga ik bij voorkeur street/outdoor gekleed op de Stromer. Niet het toppunt van aerodynamica, maar dat interesseert me niet zoveel. Als onderkleding gebruik ik dan weer wel veel uit de wielersport. Verder shop ik graag MTB kleding.

Dank voor deze winkeltip. Ik ga er eens in rondkijken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Fietskledij heeft het groot voordeel om comfortabel te zitten tijdens het fietsen, en indien je goede fietskledij koopt, heb je van gezweet ook niet zoveel last. Dus ik houd het toch bij fietskledij.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
vangelis
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 133
Lid geworden op: 17 dec 2017, 12:43
Locatie: Voorne Putten
Merk SP: stromer
Km-stand: 18000

Heb op de Stromer een gewone fietsbriek met zeemleren kruis. Daaroverheen een ruimzittende Rogelli overbroek. Boven lichaam in laagjes, t-shirt, polo, fietsjas en regenjekkie, AGU-go, bij slecht weer. Houd me goed warm, maar zweet nauwelijks. Handjes met lederen BBB bij koud en vochtig weer, Vaude bij gewoon weer. AGU mtb schoen voor warme en droge voetjes.
Ziet er niet zo flitsend uit, maar hé, ik rij comfortabel!
ST2s bodyfloat shockstop spurcycle, kan nu ook tutteren! :d3:
Lotte
Expert
Expert
Berichten: 275
Lid geworden op: 21 sep 2018, 20:37
Locatie: ieper West - Vlaanderen Belgie

Motorkledij is dan ook op zijn beurt vervaardigd om goed te zitten en op de juiste plaatsen ventilatie.
Met niet goed zittende motorkledij hou je het heus géén honderden kms uit.
Bij ontwerpen van dergelijke kledij gaan ze serieus niet over één nacht ijs.
Heb ondertussen reeds méér dan 500.000 gereden,en weet welk degelijk wat goed zit en wat niet.
Voor de stromer staat,en zit Mtb kledij ook wel leuk,heb hiervan ook diverse stukken.
In fel gekleurde rennerstenue op een stromer vind ik maar niks,precies of er kermis is in het dorp.
Ieder zijn eigen keus dus ;)
ST3 cool White
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Lotte schreef: 02 dec 2018, 18:13?Wij met de speedbike moeten een goedgekeurde speed pedelec helm dragen,die renners die in afdalingen snelheden halen van 70kmh+ mogen in principe een helmke van den Aldi van 15€ op hun hoofd zetten :o
De mensen die dat doen zijn niet wijs.

Je kunt het ook omdraaien: ik kan en mag met een goede helm (giro aeon in mijn geval) met 70+ de berg af en ben gewoon verzekerd etc. Mag alleen die tophelm niet gebruiken op mijn Stromer....
maar goed, mijn mening is inmiddels wel bekend, ook als het gaat om valbeschermende kleding (onzin). Ik zie veel meer nut erin om dat geld te investeren in een fietsbeheersings/vaardigheids training.
Lotte
Expert
Expert
Berichten: 275
Lid geworden op: 21 sep 2018, 20:37
Locatie: ieper West - Vlaanderen Belgie

cursus voor vaardigheid met de motor is zeker aan te raden.
Maar voor een fiets???die vaardigheidstraining heb ik vroeger al gehad toen mijn pa mijn steunwieltjes van mijn fietsje heeft gehaald.

Je moet natuurlijk wel weten waar en wanneer je snel gaat rijden.Om op je speed pedelec aan 45kmh te gaan sjeezen tussen de gewone fietsers,hoef je géén vaardigheidscursus te gaan volgen ,eerder een mentaliteitscursus.
Maar snap wat je bedoelt.
Iemand die zich nog nooit eerder op twee wielen heeft voortbewogen aan 45 kmh kan idd misschien wel wat goede raad gebruiken.
Sommigen in hun ijzeren koekendoos trouwens ook.
ST3 cool White
Gebruikersavatar
s-EVE
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 51
Lid geworden op: 05 nov 2018, 20:11
Locatie: Midden NL
Merk SP: ST2

Ik ben al een tijdje aan het rondgraven naar 'veilige' kleding (na realisatie op de stink-tweewieler dat ik daar keurig ingepakt in leder zat en naast me (32 graden zomer) een brommertje reed op z'n slippers. Dat heb ik nooit gedaan, maar korte broek zo vaak vroeger op mijn eigen brommer ... dat zet je aan het denken.

Met 45 een schuiver maken (zomer of winter) is ook geen pretje en die kevlar 'spijker'-motorbroeken zien er best prima uit en zitten ook nog lekker (relatief koel in de zomer en met een voering of thermo-ondergoed prima in de winter. Ik loste het op de loaner nu op met meer laagjes, niet helemaal standvast bij een schuiver, maar meer dan niets (en laagjes vind ik prettiger dan 1 dik stuk kleding).

Qua opmerking van Lotte, ik kom te weinig SPs tegen om er iets van te zeggen, maar bochtentraining is iets wat ik op de fiets nog brommer geleerd heb - wel met VRO met de motor en dat is iets wat ik wel degelijk tijdens het SPen meeneem, hoe ik mezelf zichtbaar in een bocht maak (en zorg dat ik in een bocht zicht heb). Dat zal niet helpen bij spontaan overstekende konijnen of aanhangers zoals anderen al gebeurd is, maar zorgt zeker voor een stukje veiligheid. Daarnaast heb je ook nog het 'plek op de rijbaan', hoewel het inderdaad weinig prettig voelt om de motorpositie met een SP te nemen.

Ik ga wel een keer kijken bij de zuiderburen, de kevlar-jeans zijn erg net geprijsd in verschil met motozoom waar ik veel van mijn spullen vandaan heb. Kwalitatief ook goed, Lotte?
ST2-Wit, standaard, SP-houder, Ortlieb Office, Cratoni Commuter :ba Geen extra toeters, wel een extra bel!
Commute: ~35km midden NL - ruwweg Vianen <-> Geldermalsen - FM: Die uit de Betuwe
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Lotte schreef: 02 dec 2018, 20:17 cursus voor vaardigheid met de motor is zeker aan te raden.
Maar voor een fiets???die vaardigheidstraining heb ik vroeger al gehad toen mijn pa mijn steunwieltjes van mijn fietsje heeft gehaald.
Alleen al door deze alinea heb je jezelf gekwalificeerd voor een cursus. Er is ZO VEEL TE LEREN op een fiets. Basics zoals bochten op snelheid nemen, balans, rembalans, remmen en sturen tegelijk......
Plaats reactie