Helmkeuze - audio en windgeruis vraag

ocra

Klopt. Wilde er vooral mee zeggen dat ik niet anders gedraag en anders voel dan op mijn racefiets. Maargoed risico inventarisatie is net zo persoonlijk als het goed zitten van een helm.

Oordoppen heb ik in alle vormen en maten. Alleen wat al eerder hier gezegd is je hebt behoorlijk veel contact geluid en dat is super irritant. Sowieso is het beter om gehoor bescherming te voorkomen als het mogelijk is.

Het blijft wel een valide vraag of de constructie van de helm invloed heeft op ruis tov. De traditionele fietshelm.
Laatst gewijzigd door ocra op 05 jan 2019, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bedoel je met contactgeluid geluid via beengeleiding? Daar is bij windruis toch geen/nauwelijks sprake van? Juist bij windruis zijn doppen ideaal.

Als je zoveel oordoppen hebt, dan begrijp ik nog minder waarom je liever met een racefietshelm op de SP stapt (tegen de wet) zonder oordoppen (slecht voor je gehoor) in plaats van met een NTA-8776 gekeurde helm en met oordoppen die je toch al in huis hebt. (Je kunt dit proberen te rechtvaardigen door argwanend naar de bandjes van een NTA-helm te kijken, maar die spelen in dit verhaal niet tot nauwelijks een rol van betekenis.)

Ik heb net als Golvas dezelfde takkeherrie in mijn oren met en zonder helm op de Stromer. (Dat weet ik, omdat ik meermaals per abuis zonder helm vertrokken ben en dat pas na enkele km's door had.) Ik kan alleen proberen de windruis te verminderen door de bandjes van de helm tijdens het rijden in een bepaalde stand te manipuleren. Dan gaan ze functioneren als cat-ears/Elvissen, maar dat stopt weer zodra ik het bandje los laat. (Die bandjes zijn nou eenmaal bedoeld om de helm op mijn hoofd te houden, niet om windruis weg te filteren.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ocra

Klopt dit komt niet direct van de wind. Je helm en met name het kin bandje zitten niet vast tov je hoofd ofwel het beweegt iets. Ook oneffenheden in de weg krijg je extra mee.

Ik rij op het moment met een buff over de oren, dan ben je heel veel geluid in het hoge spectrum al kwijt maar helaas word dat op een gegeven moment iets te warm.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik gebruik nu een balaclava, werkt inderdaad ook perfect tegen het klappen van de wind in mijn oren. In de zomer, zonder bedekking, had ik er gewoon pijn van aan mijn oren. In Friesland heeft de wind ook nog eens helemaal vrij spel.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Mijn huidige oplossing zijn mega-cat-ears (gemaakt van keukenhanddoek, ongeveer 4 cm dik) rond de bandjes. Samen met Buff heb ik geen last meer van windgeruis.
Binnenkort ga ik me oordopjes laten aanmeten. Want die self-made cat-ears zijn echt geen zicht. :mrgreen:
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tomasj schreef: 05 jan 2019, 22:02 Mijn huidige oplossing zijn mega-cat-ears (gemaakt van keukenhanddoek, ongeveer 4 cm dik) rond de bandjes.
Strofie graag!! :mrgreen:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ocra

Stromeur schreef: 05 jan 2019, 21:46 Bedoel je met contactgeluid geluid via beengeleiding? Daar is bij windruis toch geen/nauwelijks sprake van? Juist bij windruis zijn doppen ideaal.

Als je zoveel oordoppen hebt, dan begrijp ik nog minder waarom je liever met een racefietshelm op de SP stapt (tegen de wet) zonder oordoppen (slecht voor je gehoor) in plaats van met een NTA-8776 gekeurde helm en met oordoppen die je toch al in huis hebt. (Je kunt dit proberen te rechtvaardigen door argwanend naar de bandjes van een NTA-helm te kijken, maar die spelen in dit verhaal niet tot nauwelijks een rol van betekenis.)

Ik heb net als Golvas dezelfde takkeherrie in mijn oren met en zonder helm op de Stromer. (Dat weet ik, omdat ik meermaals per abuis zonder helm vertrokken ben en dat pas na enkele km's door had.) Ik kan alleen proberen de windruis te verminderen door de bandjes van de helm tijdens het rijden in een bepaalde stand te manipuleren. Dan gaan ze functioneren als cat-ears/Elvissen, maar dat stopt weer zodra ik het bandje los laat. (Die bandjes zijn nou eenmaal bedoeld om de helm op mijn hoofd te houden, niet om windruis weg te filteren.)

Wat betreft de helm. Heeft meer te maken dat ik me er nog niet verdiept had om een helm te kopen en ik dus al jaren fiets met een prima fietshelm. Daarnaast zijn mijn helmen flink toegenomen ivm verplichtingen in sporten die ik beoefen met allerlei andere keurmerken.

Het is wel goed om te horen dat er al meerdere aangeven dat het blijkbaar niet door de helm zelf komt maar meer door de snelheid.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

ocramarco schreef: 05 jan 2019, 22:12 Daarnaast zijn mijn helmen flink toegenomen ivm verplichtingen in sporten die ik beoefen met allerlei andere keurmerken.
Heb ik inderdaad ook mee te maken in de paardensport. Ook die helmen hebben een eigen keurmerk, dat onlangs weer is aangescherpt. (Maar vaak genoeg vliegles van een paard gehad om veiligheidsadviezen liever serieus te nemen dan af te doen als overregulering en betutteling, al zal ook dat een factor zijn.)

Ik rij trouwens wel, illegaal, in paardrij-outfit inclusief paardrijcap op de Stromer naar de manege.

Oh ja, met die cap ook windruis :bu:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stromeur schreef: 05 jan 2019, 22:05
Tomasj schreef: 05 jan 2019, 22:02 Mijn huidige oplossing zijn mega-cat-ears (gemaakt van keukenhanddoek, ongeveer 4 cm dik) rond de bandjes.
Strofie graag!! :mrgreen:
Strofie?
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie