Helmkeuze - audio en windgeruis vraag

Johnny Markt
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 jan 2019, 14:03
Locatie: Hallum

Dag thorVN,
Ik heb ook interesse in de CABERG UPTOWN nu ik jou verhaal lees over het volledig wegnemen van het windgeruis en de mogelijkheid om speakers te integreren.
Hoelang gebruik je de helm al? Kun je ook iets vertellen over de warmteontwikkeling / mate van ventilatie?

Vriendelijke groet,
John
🇾🇪 ST2 MY 2018 black, 983 Wh, 11-28, CCPC (3,5 bar), Kinekt 2.1, black Spurcycle, en alles van Jroen( :ay )
:hy: Hallum-Drachten (44,7 km)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

thorVN schreef: 03 apr 2019, 23:18 qua styling is het ook niet zo cool als de meeste SP helmen. (ieder zijn voorkeur natuurlijk)
Ik vind het een cool ding en ik snap je keuze wel. Leuk dat je ons op deze helm attendeert.

Voor wie het zich afvraagt: de Caberg Uptown Jet helm is - net als de Cratoni Vigor - een brommerhelm met ECE-R 22.50 keurmerk. Dit keurmerk is zwaarder dan het NTA-8776 keurmerk en daarmee is deze helm ook toegestaan voor gebruik op de speed pedelec.

Ik zie een full face vizier verkrijgbaar in twee kleuren, ik zie kekke kleurstellingen en een gewicht van ca. 1150 gram. Dat is voor mensen die een lichtgewicht SP helm zoeken behoorlijk zwaar (hij is ook zwaarder dan de Vigor, die weegt rond de 800 gram), maar je bent wel optimaal beschermd, in de winter is-ie lekker warm, geen windruis, geen vliegen en kou in je gezicht... Prima toch. (Voor de zomer lijkt-ie me persoonlijk wel wat te warm en te zwaar.)

Caberg Uptown Jet Helm.jpg
Caberg Uptown Jet Helm.jpg (128.96 KiB) 9354 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
thorVN
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 mar 2019, 06:23
Locatie: belgië

Johnny Markt schreef: 04 apr 2019, 22:57 Dag thorVN,
Ik heb ook interesse in de CABERG UPTOWN nu ik jou verhaal lees over het volledig wegnemen van het windgeruis en de mogelijkheid om speakers te integreren.
Hoelang gebruik je de helm al? Kun je ook iets vertellen over de warmteontwikkeling / mate van ventilatie?

Vriendelijke groet,
John
ik heb de helm ongeveer een jaar , initieel gekocht voor mijn 125cc brommer.
de ventilatie is uitermate geweldig als je op snelheid bent. (nooit geen last mee gehad ook niet bij 35c+) als je lang moet stilstaan word die wel heel warm maar ik vermoed dat dat met elke helm wel zo zal zijn.
ik heb bewust gekozen voor de witte variant omdat die in de zomer het licht niet vasthoud en ook de zichtbaarheid (naar derde) verbeterd.
Bij echt warme temperaturen kan je in de voering van de helm een beetje water doen dat houd je hoofd koel.
omdat de voering uitneembaar is en ook perfect wasbaar krijg je geen last van schimmels en dergelijke.

ik raad je wel ten zeerste aan van een pinlock (30€) bij aan te schaffen want bij ietsje kouder weer heb je anders snel last van condensatie
kleine tip , ik heb men eerste pinlock proberen zelf te installeren , heb daar een fout bij gemaakt en dan werkte het niet.
de tweede door de garage laten installeren en nu werkt die prima , zelfs bij vriestemp geen condensatie dat je zicht wegneemt !

over de voice+speakers deze werken degelijk, verwacht geen supperieure audio maar het doet zijn ding en zit niet in de weg. het heeft wel een dure meerprijs (110€) maar ik heb gezien dat je die hier en daar al vind in combinatie met de helm
plus je hoeft dit ook niet onmiddelijk aan te schaffen.

bijkomen wil ik je zeker ook meegeven, je geen illusies te maken dat de wind volledig weg is , als je met open vizier rijd is die daar zeker maar o zo veel stiller dan zonder volle helm.
als je met gesloten vizier rijd heb je wel degelijk amper gehoor van de wind.

tot slot zou ik je willen meegeven van deze eventueel bij een motor speciaalzaak te gaan testen (hij is inderdaad wel zwaar) en na te gaan of je hem goed vind. je zou hem ook online kunnen aanschaffen omdat je hem dan meestal mag terug sturen.
Stromer ST3 (2019) wit 983Wh battery fietstassen : Ortlieb Back Roller Plus
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

De Cauberg ziet er uit als een goed doordacht model. Het vizier reikt in vergelijking met meer gangbare modellen ver naar beneden.
Goed dat je een witte hebt genomen.
Mijn witte Vigor bevalt ook nog alle dagen vanwege xtra zichtbaarheid voor derden.

De Vigor heeft naast het gewicht een klein nadeel dat alle Cratoni s lijken te hebben.
Het variabele vizier laat midden voor boven de ogen bij koude een straal koude lucht op je voorhoofd landen. Dit is na een tijd zeer onaangenaam. Te voorkomen met een helmmuts of bataclava.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Tijn
Pro
Pro
Berichten: 28
Lid geworden op: 05 apr 2019, 13:54

Bij deze mijn eerste bijdrage..!

Ik heb vandaag de abus pedelec 2.0 ace binnengekregen.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen; de helm zit als gegoten op mijn redelijk grote hoofd :D .
Instelbaar mogelijkheden genoeg, zodat de helm echt helemaal naar je hoofd gezet kan worden.

Het achterlicht op de helm is erg fijn, mede alsmede het verborgen regenkapje! Heb gekozen voor de kleur grijs, geheel in lijn met de kleur van mijn aankomende ST 5. Ow ja, vizier op de helm is handig en sluit goed dicht. Algemene indruk van de helm is dat deze kwalitatief goed in elkaar zit maar dat mag wel voor 200 euro :ck:

Dus mocht je een groot hoofd hebben, dan kan ik je deze helm echt aanraden
ST5 / Ortlieb Classic / Kinekt 2.1 / woon-werk Den Haag - Leiden dagelijks 45 km
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

En de windruis bij de nieuwe abus? Benieuwd!
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

allesstroomt schreef: 11 apr 2019, 19:11 En de windruis bij de nieuwe abus? Benieuwd!
Ik heb de Abus 2.0 Ace nu als ‘zomerhelm’ naast mijn Cratoni Vigor ‘winterhelm’. De Cratoni is een andere klasse: je krijgt in mijn ogen meer kwaliteit tov het stukje piepschuim van Abus. Maar dat maakt de Abus geen slechte helm: het ging mij om licht, open en met vizier. De ‘oorwarmers’ heb ik nog niet gebruikt. De Abus heeft meer geruis en gesuis dan de Cratoni en heeft een typisch piepschuim geluidje. Gewicht is fijn. Zit goed. Lekker fris (zoals vanmiddag >20C). Voordeel van de Abus tov de Cratoni: het vizier zit over de helm en niet ‘tussen’ de helm zoals bij de Cratoni. Bij de Cratoni vliegen de beestjes tussen vizier en helm en gaan in je oren kriebelen. Bij de Abus geen last van...
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Huubster
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 68
Lid geworden op: 07 aug 2019, 18:24
Locatie: Muiderberg
Merk SP: Stromer

Na 1 week stromeren zonder enige gehoor bescherming werd ik helemaal gek van de harde windsuizen en ben ik op dit forum te rade gegaan. Ter info, ik heb de Abus Pedelec 2.0 helm.

Ik kon het zo snel niet meer terugvinden, maar n.a.v. een tip van hier op het forum heb ik net de NoNoise oordoppen voor motorrijders gekocht. Zie hier: https://oordopjes-kopen.nl/nonoise-motor-oordopjes.html. Ik heb ze bij een lokale ijzerhandel gevonden, waar ik op zoek was naar heel iets anders. :)

Wat een verademing zeg! Ik ben een enorme zeikerd op dit vlak en hou niet van lawaai aan mijn kop en deze doppen maken het windgeruis heel acceptabel. Je hoort de omgeving nog wel, al gaat het geluidsniveau in z'n geheel flink omlaag.

Dat je de omgeving iets minder hoort is voor mij geen bezwaar, aangezien je door de windruis zonder gehoorbescherming ook al niks meer hoort van wat er om je heen gebeurt.. Zodra je langzamer gaat fietsen, zoals in de stad, zul je wel iets meer op moeten letten, maar ik fiets welgeteld 500m door druk verkeer, de rest is in alle rust doorknallen :)
Stromer ST2s 2018 met BodyFloat, Van Zijp spatbord verlenger/versteviger met SKS spatlap, 1 zwarte Ortlieb Backroller High Visibility (rechts dragend :D ) en Abus Pedelec 2.0 helm.
Peulders
Pro
Pro
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 aug 2019, 18:42

Tijn schreef: 11 apr 2019, 17:37 Bij deze mijn eerste bijdrage..!

Ik heb vandaag de abus pedelec 2.0 ace binnengekregen.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen; de helm zit als gegoten op mijn redelijk grote hoofd :D .
Instelbaar mogelijkheden genoeg, zodat de helm echt helemaal naar je hoofd gezet kan worden.

Dus mocht je een groot hoofd hebben, dan kan ik je deze helm echt aanraden
Dag Tijn

Ik kan daarbij melden dat ik er ook heel tevreden mee ben.

Maar dan met een gemiddeld kleiner hoofd.
Dim
Runner-up
Runner-up
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 jun 2020, 19:30

Ik zie dat de laatste reactie over helmkeuze van september 2019 dateert en sta zelf voor keuze nu om een helm te kopen.
Hetgeen ik heb gelezen over de harde windsuizen maakt dat ik aan het kijken ben naar helmen die 'over de oren vallen' omdat het steeds in en uitdoen van oordopjes me niet ideaal lijkt, of went dat vanzelf?
Daarnaast zijn er nieuwe helmen uit waaronder de kostbare cratoni smart ride waar ik geen test/review over kan lezen.
Ik heb een bril waardoor de losse brillen die Cratoni vaak bij de helmen heeft me niet ideaal lijken, dan is een vizier dat verschuifbaar is zoals bij Abus waarschijnlijk prettiger voor mij.
Ook wil ik het in de winter niet te koud krijgen en moet de helm in de zomer goed ventileren en dit is waarschijnlijk een onmogelijke combinatie. Is het dan beter om een zomer en een winter helm te kopen?
Plaats reactie