Helmkeuze - audio en windgeruis vraag

WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Wie kan mij uitleggen waar de verschillen zitten tussen NTA8776 en EN1087........ben niet stuurloos maar wel de weg kwijt. Heb het idee dat helmfabrikanten een beetje proberen te graaien dmv. schijnveiligheidsgevoel.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

In Nederland is op de speed pedelec een helm met minimaal NTA-8776 keurmerk verplicht. Een brommerhelm met ECE 22.05 keurmerk (zoals de Cratoni Vigor) is ook toegestaan, want dat is een "zwaarder" keurmerk (met dito helmen).

Sterker nog; aanvankelijk was er sprake van dat we verplicht zouden worden om een brommerhelm op de SP te dragen. Gelukkig is daar een stokje voor gestoken. Op een brommer krijg je het niet warm door inspanning, op een SP wel en dat maakt het leeuwendeel van de brommerhelmen voor ons ongeschikt. Hiervoor is het NTA-8776 keurmerk in het leven geroepen; qua beschermingsgraad zit je met het NTA-8776 keurmerk tussen een reguliere fietshelm en een brommerhelm in.

EN1087 zegt me niks. EN1078 is een keurmerk voor wegfiets-helmen en voldoet in Nederland wettelijk niet voor gebruik op de SP. In België wel, mits de helm daarnáást voldoende bescherming biedt aan de slapen en het achterhoofd. (Welke Belg bij brokken bepaalt wat "voldoende" is: geen idee.) Ik denk dat het een kwestie van tijd is voordat ook in België een NTA-8776 helm verplicht wordt.

Ik heb niet de indruk dat er sprake is van graaien naar schijnveiligheid door fietshelm-fabrikanten. Die moeten naast de ontwikkeling en fabricage van een deugdelijk product ongetwijfeld een fors bedrag neertellen om een NTA-8776 keurmerk te bemachtigen.

Lang verhaal kort: op de SP in NL is een helm met NTA-8776 keurmerk verplicht. ECE 22.05 keurmerk mag ook. EN1078 keurmerk mag niet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ocra

EN1078 is inderdaad voor de normale fiets helm en is als basis voor de NTA8776 gebruikt waar aanvullende eisen worden gesteld. Ik heb de norm zelf niet gelezen maar volgens is een van de aanvullingen dat de slaap bedekt moet zijn.

Overigens is NTA een nederlandse technische afspraak en EN europese norm. Grootste verschil is dat de NTA niet perse op basis van consensus gesloten is en dat er geen openbare inzage ronde is geweest. Max levensduur is 3 jaar dan word deze getoetst voor een nEN norm.

Stromeur, wellicht weet jij dat. Is er al een commissie samengesteld om dit tot een norm te laten komen?
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

ocramarco schreef: 06 jan 2019, 09:54 EN1078 is inderdaad voor de normale fiets helm en is als basis voor de NTA8776 gebruikt waar aanvullende eisen worden gesteld. Ik heb de norm zelf niet gelezen maar volgens is een van de aanvullingen dat de slaap bedekt moet zijn.
Neen de norm vraagt ook testen bij hogere impact. Dat zie je ook aan de helmen, de schelpen zijn ook wat dikker.
Staat ook op de website van NEN : Een helm die voldoet aan NTA 8776 lijkt op een fietshelm, maar is berekend op hogere valsnelheden en beschermt een groter deel van het hoofd.

Hier nog wat meer info : https://ebiketips.road.cc/content/advic ... ndard-1649
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Was gisteren bij een grote fietsenzaak met twee vestigingen in NH.
Even struinen bij de helmen en daar lagen ook een paar helmen die vlgs. de verkoper ook veel verkocht worden aan klanten die een helm voor gebruik op de SP zoeken.

Het is mij nu duidelijk men doet daar maar wat en als de klant niet goed weet hoe dit in elkaar steekt maak je alsnog een verkeerde keuze overigens zit hij wel heel goed.

Bedankt voor de duidelijke uitleg, moet toch op zoek naar een andere.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

ocramarco schreef: 06 jan 2019, 09:54 Overigens is NTA een nederlandse technische afspraak en EN europese norm. Grootste verschil is dat de NTA niet perse op basis van consensus gesloten is en dat er geen openbare inzage ronde is geweest. Max levensduur is 3 jaar dan word deze getoetst voor een nEN norm.

Stromeur, wellicht weet jij dat. Is er al een commissie samengesteld om dit tot een norm te laten komen?
Geen idee. Ik wist niet eens dat de NTA norm volgens het proces dat jij omschrijft tot stand is gekomen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

WFVst5 schreef: 06 jan 2019, 11:25 Het is mij nu duidelijk men doet daar maar wat en als de klant niet goed weet hoe dit in elkaar steekt maak je alsnog een verkeerde keuze overigens zit hij wel heel goed.
Auch, en die winkel verkoopt ook speed pedelecs?!

Het advies van zulke verkopers kan potentieel voor grote problemen zorgen (letsel bij een val, verzekeringsproblemen, bekeuring etc.) Either way; mij zouden ze daar nooit meer terugzien, wat een oelewappers.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Ach weet je ik rij nog steeds met ijsklimmershelm het Kremlin en mijn gbv. zeggen dat ik een knappe helm moet aanschaffen deze ABUS was afgeprijsd, ik heb twee keer specifiek aangegeven dat het voor SP gebruik was dus....hij gaat ongedragen retour.

Helm met vizier valt voor mij sowieso af en wil een zo licht mogelijk goed zittende helm hoe het ding er uit ziet macht mir gein flaus aus maar hij moet wel aan de minimum gestelde norm voldoen.

Ik wil zeker passen en voelen hoe de helm zit dus zal een zaak moeten zoeken waar ik de Specialized Ambush Comp kan passen wel jammer dat de lichtere, duurdere variant van deze helm geen NTA 8776 cert. heeft.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik bestel helmen rustig online bij een webshop met gratis verzenden en retour. Als ik twijfel over de maat laat ik er gewoon twee komen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

WFVst5 schreef: 06 jan 2019, 19:08
Helm met vizier valt voor mij sowieso af en wil een zo licht mogelijk goed zittende helm hoe het ding er uit ziet macht mir gein flaus aus maar hij moet wel aan de minimum gestelde norm voldoen.

Ik denk dat de MET Grancorso dan een goede keuze is, 320 gr. Ook de Abus speedpelec is redelijk licht (340 gr voor de M-versie).
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie