De fietsenmarkt van 2023 kenmerkt zich door een forse daling. Dat is niet zo vreemd: in de COVID jaren gingen we massaal naar buiten de frisse lucht in en dit zorgde voor ongekend hoge verkoopcijfers in de fietsenbranche. Het was een kwestie van tijd voordat de markt zou gaan dalen en dat gebeurde in 2023. De speed pedelec markt werd niet zo hard getroffen als de fiets- en e-bike markt, maar ook veel speed pedelec verkopers en -fabrikanten kregen een tik.
De jaarcijfers die zijn gepubliceerd door de Belgische mobiliteitsfederatie TRAXIO laten zien dat de speed pedelec verkoop in januari 2023 als een razende van start ging, maar vervolgens instortte als een kaartenhuis.
Bron: TRAXIO
Bijna alle speed pedelec fabrikanten hebben last van de dalende markt. Alleen Klever, Gazelle en Giant wisten een groei van betekenis te realiseren.
Een eervolle vermelding is er ook voor de prestaties van Ellio en ASKA. Met respectievelijk 378 en 198 verkochte speed pedelecs in België doen deze jonge Belgische initiatieven het enorm goed tussen de giganten. Het eveneens Belgische Specter meldde zich in 2023 voor het eerst op de markt met 38 speed pedelecs op kenteken.
In Nederland bleef het niveau van de speed pedelec verkopen in 2023 zelfs maandenlang onder het niveau van 2021.
In de merkenlijst wordt meteen duidelijk dat er in Nederland maar vier merken zijn die er in 2023 serieus toe doen: Stromer, Riese & Müller, Gazelle en Klever. In de subtop vinden we TREK, QWIC, Koga, Sparta en Giant, maar op TREK na (106) werden er daarvan in 2023 in Nederland minder dan 100 per merk op kenteken gezet.
Wat al jaren duidelijk is blijkt ook nu weer: niemand kan tippen aan de hegemonie van Stromer. In België werden er in 2023 in totaal 15.672 speed pedelecs op kenteken gezet, waarvan 6.177 Stromers. Dat is goed voor een marktaandeel van 39%. In Nederland heeft Stromer in 2023 zelfs 53% van de speed pedelec markt in handen.
Dit is echt een mega prestatie van Stromer.
Lease, MIA en VAMIL
De aantrekkelijke lease-mogelijkheden hebben een grote invloed op het formaat van de Belgische speed pedelec markt. Neem bijvoorbeeld Stromer: 60% van alle Stromers die in 2023 in België op kenteken werden gezet is geleased.
Nederland kent maar weinig fiscaal aantrekkelijke mogelijkheden voor speed pedelec rijders. Voor ZZP-ers zijn er de MIA (Milieu-investeringsaftrek) en de VAMIL (Willekeurige afschrijving milieu-investeringen), maar het grote publiek kan hier niks mee en dat zie je terug in de verkopen: in 2023 werden er in Nederland in totaal 4.185 speed pedelecs op kenteken gezet.
De Belgische speed pedelec markt is met 15.672 speed pedelecs op kenteken in 2023 maar liefst 3,7 keer zo groot als de Nederlandse. Hiermee bewijst België dat het echt niet zo moeilijk is om werknemers uit de auto en op de fiets te krijgen: maak het financieel aantrekkelijk en de rest gaat bijna vanzelf.
Gezien de politieke wind die momenteel in Nederland waait hoeven speed pedelec rijders in 2024 niet veel van de landelijke overheid te verwachten. Wij kijken voor Nederland hoopvol naar het bedrijfsleven, van waaruit woon-werkverkeer op de fiets of LEV ook prima gestimuleerd kan worden met aantrekkelijke regelingen.
Wat verwachten wij van 2024?
2024 start met een enorme overstock bij dealers. De eersten die dit gaan merken zijn de speed pedelec fabrikanten. Hun verkopen zullen flink teruglopen. Stromer gaat de productie in 2024 zelfs halveren. Ook toeleveranciers van onderdelen zullen in 2024 worden getroffen.
De teruglopende markt heeft al slachtoffers gemaakt. Het Amsterdamse QWIC ging in 2023 failliet. Eerder overkwam VanMoof hetzelfde, en in januari 2024 viel het Nederlandse E-Bike Store met vestigingen in Amsterdam, Hoorn en Alkmaar om. Voor al deze faillissementen zijn meerdere oorzaken aan te wijzen en dan is een teruglopende markt de spreekwoordelijke druppel die de emmer doet overlopen.
Eén slecht jaar betekent niet meteen dat de fietsenmarkt in een vrije val terecht is gekomen. De Belgische fietsenbeurs Velofollies trok in januari 2024 bijna net zoveel bezoekers als in 2023 en was daarmee een groot suces. Maar wij vrezen wel dat meer bedrijven het dit jaar moeilijk gaan krijgen.
Voor wat betreft de onderlinge verhoudingen in de speed pedelec verkopen in 2024: wij denken dat de Belgische startup Specter zich in de strijd gaat mengen. ‘Team België’ bestaat daarmee in 2024 uit drie sympathieke, gedreven fabrikanten met allemaal een uniek product. Verder voorzien wij een Top 10 notering voor de veelbesproken nieuwkomer OPIUM.
Wij verwachten dat riemaandrijving in 2024 het stokje definitief gaat overnemen van ketting-aangedreven speed pedelecs. Een riem gecombineerd met versnellingshub is duurder in aanschaf, maar het systeem is onderhoudsarm en daarmee ideaal voor speed pedelecs die intensief worden gebruikt tijdens woon-werkritten.
De ontwikkeling van verkoopcijfers van Klever in Nederland in de afgelopen 6 jaar illustreert dit perfect: sinds 2023 bestaat de Klever line-up uit drie modellen (X, N en Y) die elk verkrijgbaar zijn in een variant met riem en een variant met fietsketting. In 2023 stijgt de verkoop van alle riem-aangedreven modellen, terwijl de verkoop van modellen met fietsketting daalt. Wij zijn ervan overtuigd dat die trend in 2024 razendsnel zal doorzetten.
Wij sluiten onze terugblik op de verkopen van 2023 af met de hoop dat niet patenten en dealercontracten, maar de markt de kans krijgt om te bepalen welke speed pedelec merken zich in 2024 tot de besten van België en Nederland mogen rekenen.
Wil je meepraten over de speed pedelec verkoopcijfers? Kom eens langs op het Speed Pedelec Review forum!