Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius

Voor (elektro)technische vragen, fietsonderhoud en -onderdelen.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1827
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Re: Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius

Bericht door Tomasj » 03 nov 2018, 23:48

jve66816 schreef:
03 nov 2018, 22:55
Tomasj schreef:
03 nov 2018, 11:35
Niet dus. Indien je het verbruik van de omni overneemt, dan ga jij er foutief vanuit dat je de volledige batterijcapaciteit kan verbruiken, maar de werkelijke beschikbare capaciteit is eerder 85-90%. Je werkelijke autonomie is dus maar 53-63 km.
Mn werkelijke autonomie is 60-70km, gereden volgens de omni. (Tenzij die maar voor 85-90% juist is) Dat zijn afstanden de afgelopen dagen gereden, niet uitgerekend. Die “geeft” had ik dus iets anders moeten schrijven, maar de fiets en mn huidige batterij status “geven” me die actieradius :ay
Ik neem dus idd afstand en verbruik volledig over :D

Als de beschikbare capaciteit 85-90% is, hoe merk je dat? Blijft je battrij lineair leeg geraken of zit er die laatste 10-15% niet veel meer in
Je omni geeft het 'werkelijke' stroomverbruik van je motor op (via menu -> bike - Totals). Wat anderen hier als verbruik opgeven is dat cijfer. Wanneer je dat cijfer vermenigvuldigt met je rijbereik volgens de Omni, ga je typisch 10-15% afwijking hebben met het cijfer dat jij hier opgeeft. Dat zijn de verliezen van de batterij (bvb de warmteverliezen bij ontlading door om inwendige weerstand).
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss :
woon-werk 56 km enkel

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1827
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Re: Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius

Bericht door Tomasj » 04 nov 2018, 12:52

PeterD schreef:
03 nov 2018, 14:13
Vandaag een toertje gereden met de ST2 in het lekkere zonnetje volledig op stand 3 ;) .

62 km in 1:31:33 en nog 16 % batterij over :cool2: .

Was wel geen wind behalve die ik zelf maakte en weinig stoppen dus kunnen doorrijden op voorlaatste kleine tandwiel achteraan :bf: .

Eerste 31 km waren de benen soepel maar tweede helft waren ze zwaar :lol:
Vanmorgen even naar de bakker gereden met de fiets. 49,5 km gereden in 1:21 en had slechts 1% batterij over. Wel helemaal in stand 3, die ik op 't ogenblik niet kan tweaken (trapsensor is 100%).
Maar dat is toch een enorm verschil, Ik had ook een beperkt aantal hm (95 m) , en mijn fietstassen op de fiets, maar ik heb een kwart minder autonomie...
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss :
woon-werk 56 km enkel

Barry
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Berichten: 294
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort

Re: Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius

Bericht door Barry » 04 nov 2018, 13:14

Tomasj schreef:
04 nov 2018, 12:52
Vanmorgen even naar de bakker gereden met de fiets. 49,5 km gereden in 1:21 en had slechts 1% batterij over.
Iets zegt me dat dit niet de kortste route naar de dichtstbijzijnde bakker is :mrgreen:
ST5 XL met bagagedrager sinds 30 nov '18 | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbordverlenger 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Visibility zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 2000km and counting

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1827
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Re: Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius

Bericht door Tomasj » 04 nov 2018, 13:30

Barry schreef:
04 nov 2018, 13:14
Tomasj schreef:
04 nov 2018, 12:52
Vanmorgen even naar de bakker gereden met de fiets. 49,5 km gereden in 1:21 en had slechts 1% batterij over.
Iets zegt me dat dit niet de kortste route naar de dichtstbijzijnde bakker is :mrgreen:
Het was dus wel de dichtsbijzijnde bakker.

Afbeelding

T= Thuis en B= Bakker.
Ik moet toegeven dat ik een kort stukje heb rondgereden.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss :
woon-werk 56 km enkel

PeterD
Runner-up
Runner-up
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 okt 2018, 18:19

Re: Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius

Bericht door PeterD » 04 nov 2018, 14:05

Tomasj schreef:
04 nov 2018, 12:52
PeterD schreef:
03 nov 2018, 14:13
Vandaag een toertje gereden met de ST2 in het lekkere zonnetje volledig op stand 3 ;) .

62 km in 1:31:33 en nog 16 % batterij over :cool2: .

Was wel geen wind behalve die ik zelf maakte en weinig stoppen dus kunnen doorrijden op voorlaatste kleine tandwiel achteraan :bf: .

Eerste 31 km waren de benen soepel maar tweede helft waren ze zwaar :lol:
Vanmorgen even naar de bakker gereden met de fiets. 49,5 km gereden in 1:21 en had slechts 1% batterij over. Wel helemaal in stand 3, die ik op 't ogenblik niet kan tweaken (trapsensor is 100%).
Maar dat is toch een enorm verschil, Ik had ook een beperkt aantal hm (95 m) , en mijn fietstassen op de fiets, maar ik heb een kwart minder autonomie...
Amaai das weinig of scheelt dat zoveel met die trapsensor op 100 % te zetten ?
Mijne staat maar op de helft 50 % :)

Vandaag nog toertje gaan rijden op stand 1 naar Leuven 52,1 km in 2 uur met nog 82 % power over en terug naar huis in stand 2 :ay .Stand 2 staat bij mij alles ingesteld op een 40 % dus snelheid,koppel,beweeglijkheid :ay .
Totaal 102,7 km in 3:31:41 en nog 44 % power over :cool2:

Nu hem een poetsbuurt geven dat hij terug blinkt voor een nieuwe werkweek :d3:

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 7272
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Harlingen

Re: Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius

Bericht door Stromeur » 04 nov 2018, 14:45

PeterD schreef:
04 nov 2018, 14:05
Amaai das weinig of scheelt dat zoveel met die trapsensor op 100 % te zetten ?
Mijne staat maar op de helft 50 % :)
Alles wat "meer" van de motor vraagt kost je accucapaciteit en dat kan inderdaad best hard gaan. Met die trapsensor kun je heel veel goeds doen voor de actieradius, net als met schakelen tussen ondersteuningsstand 1, 2 en 3 en het verder tweaken van stand 2, een aerodymanische houding en kleding, een zo laag mogelijk pakgewicht etc. etc.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

PeterD
Runner-up
Runner-up
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 okt 2018, 18:19

Re: Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius

Bericht door PeterD » 04 nov 2018, 15:54

Stromeur schreef:
04 nov 2018, 14:45
PeterD schreef:
04 nov 2018, 14:05
Amaai das weinig of scheelt dat zoveel met die trapsensor op 100 % te zetten ?
Mijne staat maar op de helft 50 % :)
Alles wat "meer" van de motor vraagt kost je accucapaciteit en dat kan inderdaad best hard gaan. Met die trapsensor kun je heel veel goeds doen voor de actieradius, net als met schakelen tussen ondersteuningsstand 1, 2 en 3 en het verder tweaken van stand 2, een aerodymanische houding en kleding, een zo laag mogelijk pakgewicht etc. etc.
Thanks voor de info maar had niet een gedacht dat het zo veel scheelde maar bij deze wel nu :ay

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1827
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Re: Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius

Bericht door Tomasj » 04 nov 2018, 16:21

PeterD schreef:
04 nov 2018, 14:05
Amaai das weinig of scheelt dat zoveel met die trapsensor op 100 % te zetten ?
Mijne staat maar op de helft 50 % :)

Vandaag nog toertje gaan rijden op stand 1 naar Leuven 52,1 km in 2 uur met nog 82 % power over en terug naar huis in stand 2 :ay .Stand 2 staat bij mij alles ingesteld op een 40 % dus snelheid,koppel,beweeglijkheid :ay .
Totaal 102,7 km in 3:31:41 en nog 44 % power over :cool2:

Nu hem een poetsbuurt geven dat hij terug blinkt voor een nieuwe werkweek :d3:
Stand 1 is volgens mij goed voor ongeveer 200 km. Ik ben ooit met 36% batterij van thuis vertrokken naar mijn werk en op een combinatie van stand 0 + stand 1 aangekomen met een gemiddelde snelheid van 26,5 / h (GPS) en nog 11% batterij overschot
Ik rijd zelf normaliter op stand 3 met de sensor op 40% , maar mijn fiets is een beetje van slag en geeft altijd 100% ondersteuning
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss :
woon-werk 56 km enkel

PeterD
Runner-up
Runner-up
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 okt 2018, 18:19

Re: Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius

Bericht door PeterD » 04 nov 2018, 17:11

[/quote]

Stand 1 is volgens mij goed voor ongeveer 200 km. Ik ben ooit met 36% batterij van thuis vertrokken naar mijn werk en op een combinatie van stand 0 + stand 1 aangekomen met een gemiddelde snelheid van 26,5 / h (GPS) en nog 11% batterij overschot
Ik rijd zelf normaliter op stand 3 met de sensor op 40% , maar mijn fiets is een beetje van slag en geeft altijd 100% ondersteuning
[/quote]

Dat zal zeker 200 km zijn op stand 1 want vandaag was die 52 km meestal tegenwind en had ik ook een gemiddelde van 26 km/h en had maar 18 % opgebruikt :cool2: .

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1827
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Re: Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius

Bericht door Tomasj » 04 nov 2018, 17:28

PeterD schreef:
04 nov 2018, 17:11

Dat zal zeker 200 km zijn op stand 1 want vandaag was die 52 km meestal tegenwind en had ik ook een gemiddelde van 26 km/h en had maar 18 % opgebruikt :cool2: .
Hou er rekening mee dat je meer km kan rijden met de eerste 50% van je batterij dan met de tweede 50 %. Mijn fiets blijft typisch 4-5 km lang op 100% staan na vertrek.
Ik heb vandaag 50 km afgelegd met 99% batterijverbruik, de laatste 15 % heb ik verbruikt over net iets meer dan 6 km
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss :
woon-werk 56 km enkel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten