Gezellig op de rijbaan...

Overheidsregels en (of versus) de praktijk op de weg. Ook voor verzekeringen, RDW, etc.
Wiebe
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 445
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda

Re: Gezellig op de rijbaan...

Bericht door Wiebe » 29 jun 2018, 16:36

Het is ook een kwestie van "schijt aan", wat betreft de achteropkomende auto's.
Helaas is dat natuurlijk ook net hoe je zelf bent, of je dat kan.
Als ik me opgejaagd voel, probeer ik maar weer eens om te denken dat als achterliggend achter een trekker (of graafmachine) zou rijden, ze op 1 of andere manier ook gewoon langzamer kunnen rijden. Dan voel ik mezelf gelijk minder 'schuldig' over mijn lagere snelheid.

En ik heb geen mindfulnesstrainingen meer nodig :cool2:
St1X 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 7500+ and counting.

Gebruikersavatar
Stroompje
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Re: Gezellig op de rijbaan...

Bericht door Stroompje » 29 jun 2018, 17:15

Tja,
Ik heb de laatste tijd bewust de nieuwe regels gevolgd, en rijd dus veelvuldig op de rijbaan.
Wat jullie ook meemaken is achter je toeteren en allerlei verwijzingen naar het hoofd.

Wat ook ergerlijk is is dat veel automobilisten je dan inhalen en afsnijden en heftig naar het fietspad wijzen.

Toch mag je dit deels ook verwachten. Ik betwijfel of veel automobilisten weten wat het gele plaatje betekent, en nog minder hoe de nieuwe wetgeving eruit ziet.
In dat opzicht is het een groot gemis dat de overheden besluiten de speed pedelec naar de rijbaan te verbannen, maar geen uitgebreide voorlichtingscampagne organiseren.

Dan kun je dus wachten op dit soort situaties.

Ik blijf op de rijbaan rijden, zoals het hoort. Indien nodig zal ik proberen de automobilisten “voor te lichten”, althans die fractie die nog opvoedbaar zijn.

Overigens weigert mijn vrouw op de rijbaan te fietsen, te gevaarlijk, en dat is wel eens lastig als we samen op weg zijn.
We zullen zien hoe lang het duurt voor een juut haar aanhoudt.
2 Stromer ST2 sinds 2014. Bodyfloat. Spurcycle.

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1303
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Gezellig op de rijbaan...

Bericht door FreddyH » 29 jun 2018, 18:14

Wiebe schreef:
29 jun 2018, 16:36
Het is ook een kwestie van "schijt aan", wat betreft de achteropkomende auto's.
Helaas is dat natuurlijk ook net hoe je zelf bent, of je dat kan.
Gelukkig kan ik dat uitstekend :o
Bulls Green Mover E45 (GoSwiss, 1260 Wh accu) sinds 10-2014
Extra's: Back-Roller Classic - Smarthalo - NCX-SP12 - Spurcycle - Marathon GT365 - "Bouwlamp"

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 6221
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Harlingen

Re: Gezellig op de rijbaan...

Bericht door Stromeur » 29 jun 2018, 18:41

Stroompje schreef:
29 jun 2018, 17:15
Wat ook ergerlijk is is dat veel automobilisten je dan inhalen en afsnijden en heftig naar het fietspad wijzen.
Domheid in combinatie met agressief gedrag werkt op mij als een rode lap op een stier. Bij de eerste die me dit flikte ben ik er achteraan gegaan. Het kwam bijna tot een handgemeen. Dat was heel dom van mij, want ik verlies het direct van verreweg de meeste van deze types, en ik kwam er natuurlijk pas achter met wat voor een bodybuilder ik een robbertje wilde gaan vechten toen-ie uit zijn Peugeot 107 stapte. (Maarja, als ik eenmaal kwaad ben...)

Inmiddels ben ik zelf ook rustiger en heb ik er totaal schijt aan. Mijn zelfvertrouwen op de Stromer is in een jaar tijd aardig gegroeid. Ik pak gewoon mijn plek op midden op de weg en laat het komen zoals het komt. Op de één of andere manier heb ik de laatste tijd niet mega veel last meer van aso's. Ik denk wel dat het ook helpt dat ik van een ST1 X naar een ST2 S ben overgestapt, want mijn gemiddelde snelheid ligt hiermee enkele km's per uur hoger.

Zeker met een SP die de 45km/u helemaal niet haalt, of alleen met je tong op de fietsketting, vind ik de verplichting om op de rijbaan te rijden totale waanzin, en een bijzonder stompzinnig hiaat in de redenatie van de beleidsmakers die dit bedacht hebben.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Wiebe
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 445
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda

Re: Gezellig op de rijbaan...

Bericht door Wiebe » 29 jun 2018, 19:54

Afgelopen nacht onderweg naar huis even een 112 melding moeten doen ivm een jongedame in verwarde toestand in een bushokje zat (nee, ze was geen aanslag aan het plegen ;) ).
Nog even met de politie gebabbeld die nog zei: da's een kekke fiets, man! Zijn advies voor waar te rijden was (zoals hier ook wel aangegeven) om vooral daar te gaan rijden waar het het veiligst is.
Ik ga er gevoeglijk van uit dat de meeste collega's van hem hetzelfde erover denken, dus zou ik me weinig zorgen maken over boetes op fietspad, mits je daar geen 45 tussen de overige fietsers gaat rijden.

Verder zei hij dat Juizz in staat is om de Stromers ondersteuning tot zo'n 70 km/h te laten geven. Dit zou dan geloof ik gaan om speciaal voor de politie gemodificeerde fietsen.
St1X 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 7500+ and counting.

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 6221
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Harlingen

Re: Gezellig op de rijbaan...

Bericht door Stromeur » 29 jun 2018, 20:36

Technisch kunnen ze inderdaad 70km/u, ook nog wel harder volgens mij. Stromer heeft de bikes die zijn gebruikt tijdens Solar Impulse ook opgevoerd, of de begrenzer gewijzigd, hoe je het ook wil noemen, zodat ze veel harder kunnen.

Ik ga er vanuit dat deze dealer dit niet op verzoek van reguliere klanten gaat doen.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Gebruikersavatar
Stroompje
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Re: Gezellig op de rijbaan...

Bericht door Stroompje » 01 jul 2018, 13:14

Stromeur schreef:
29 jun 2018, 18:41
Stroompje schreef:
29 jun 2018, 17:15
Wat ook ergerlijk is is dat veel automobilisten je dan inhalen en afsnijden en heftig naar het fietspad wijzen.
Domheid in combinatie met agressief gedrag werkt op mij als een rode lap op een stier. Bij de eerste die me dit flikte ben ik er achteraan gegaan. Het kwam bijna tot een handgemeen. Dat was heel dom van mij, want ik verlies het direct van verreweg de meeste van deze types, en ik kwam er natuurlijk pas achter met wat voor een bodybuilder ik een robbertje wilde gaan vechten toen-ie uit zijn Peugeot 107 stapte. (Maarja, als ik eenmaal kwaad ben...)

Inmiddels ben ik zelf ook rustiger en heb ik er totaal schijt aan. Mijn zelfvertrouwen op de Stromer is in een jaar tijd aardig gegroeid. Ik pak gewoon mijn plek op midden op de weg en laat het komen zoals het komt. Op de één of andere manier heb ik de laatste tijd niet mega veel last meer van aso's. Ik denk wel dat het ook helpt dat ik van een ST1 X naar een ST2 S ben overgestapt, want mijn gemiddelde snelheid ligt hiermee enkele km's per uur hoger.

Zeker met een SP die de 45km/u helemaal niet haalt, of alleen met je tong op de fietsketting, vind ik de verplichting om op de rijbaan te rijden totale waanzin, en een bijzonder stompzinnig hiaat in de redenatie van de beleidsmakers die dit bedacht hebben.
Sylvia,

Ik herken je boosheid. Ik ben zelf ook nogal eens explosief, en zo “gedimensioneerd” dat ik hier en daar wat respect inboezem.
Maar ik houd niet van dit soort situaties, ik probeer toch om de mensen te laten begrijpen hoe de vork in de steel zit.
Alleen zijn de meesten van deze, sorry ik weet geen betere typering, redelijk hersenloze types niet voor rede vatbaar.
En daarom is dus zo’n overheid voorlichtingscampagne erg nuttig.

Maar ja kost geld, net als overigens een veiliger infrastructuur voor de SP-er, I.p.v die op de rijbaan te jagen, en dan maar afwachten tot er ongelukken gebeuren die natuurlijk op een gegeven moment de pers gaan halen (en al doen).

Ik begreep dat er inmiddels een werk/adviesgroep in het leven is geroepen om de wetgeving nog eens tegen het licht te houden.
Enig idee over de timing hiervan?
2 Stromer ST2 sinds 2014. Bodyfloat. Spurcycle.

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 6221
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Harlingen

Re: Gezellig op de rijbaan...

Bericht door Stromeur » 01 jul 2018, 20:21

Stroompje schreef:
01 jul 2018, 13:14
Ik begreep dat er inmiddels een werk/adviesgroep in het leven is geroepen om de wetgeving nog eens tegen het licht te houden.
Enig idee over de timing hiervan?
Je bedoelt misschien de Kopgroep?

Het is mij niet bekend wat de status is van hun acties. De Kopgroep heeft er tot nu toe voor gekozen om deze forum community niet actief te betrekken bij/op de hoogte te houden van de plannen. Als je graag wilt weten waar ze momenteel mee bezig zijn, dan kun je het beste kijken op de Facebook pagina "Speed-pedelec groep der Lage Landen".
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Gebruikersavatar
Stroompje
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Re: Gezellig op de rijbaan...

Bericht door Stroompje » 01 jul 2018, 21:05

Dank Sylvia,
ik ga dat zeker volgen.
2 Stromer ST2 sinds 2014. Bodyfloat. Spurcycle.

Stromend
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1034
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41

Re: Gezellig op de rijbaan...

Bericht door Stromend » 02 jul 2018, 07:34

Mijn ervaring met de kopgroep is dat een deel er zit voor eigen eer en glorie.
Om zakelijk belang komt het die persoon goed uit dicht bij het ministerie te zitten.

Belangenbehartiging vind ik dan niet geloofwaardig meer.

Op FB haalt de kopgroep vnl. feedback op voor hun eigen argumenten. Er is geen sprake van inspraak of gedeelde uitgangspunten. De kopgroep kiest op persoonlijke titel argumenten die hen strategisch het best lijkt en brengt dit tijdens gesprekken met beleidsambtenaren als het best voor de groep SP'ers.

Er is weinig cohesie in de doelgroep van de Speed Peddeleccers der Lage Landen. Kenmerkend voor vleesboek.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten