België: Geen BA verzekering meer nodig voor meeste elektrische fietsen

Streumer
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 mei 2017, 22:40
Locatie: Hier
Merk SP: ST2
Km-stand: Veel

Tony Mb schreef: 22 okt 2017, 18:43 Duidelijk toch :ck:

Kan een stromer dus niet autonoom rijden?
Als je stilstaat en je drukt op + dan doet de fiets dus niets... ?

Wat bedoel je met de wolven zullen op de loer liggen
De ST² rijdt niet autonoom gezien hij niet vertrekt vanaf 0 km/u
de nieuwere modellen weet ik niet?

Wolven=cops=flieken=oom agent
principieel mocht ik de stad niet meer in gezien alleen voor fietsen
en geen SP zodoende geen nummerplaat geplaatst.
In de hoofdwinkelstraten mag je nu sinds kort niet meer op de fiets ook al is
er geen kat op drukke dagen vind ik dit ok.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wolven, Wouten, Klabakken, Knorren, Tourans etc.
Tony Mb schreef: 22 okt 2017, 18:43 Kan een stromer dus niet autonoom rijden?
Als je stilstaat en je drukt op + dan doet de fiets dus niets... ?
Jawel, de "garagestand" zit er ook op, maar dat is niet meer dan enkele km/u. Die gebruik ik bijvoorbeeld om de steile trap op mijn werk bij de fietsenkelder op te komen met de Stromer.

Volgens mij gaat de wetgeving aangepast worden, zodat deze feature (op basis van de lage maximum snelheid) niet langer valt onder "autonoom rijden", want dat is het natuurlijk ook niet.

Edit: Streumer was me voor met nog enkele benamingen voor onze handhavers.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Streumer schreef: 22 okt 2017, 17:21 Mijn ST² werd in 2015 ingeschreven als L1e A wat volgens mij foutief is gezien
meer dan 25 km/u, de schuldige hier is Stromer daar dit op de COC staat.
Ik vermoed ook waarom: onder rubriek 44 van COC staat 20km/u maar dit slaat alleen
op de autonome functie die niet echt autonoom is gezien verplichting om te trappen
om het in gang te zetten. autonoom= handgas
Heb ook een BA gezien fysieke snelheid meer als 25km/u.
De nummerplaat lag al meer dan 1,5jaar in de kast maar heb ze nu gemonteerd op
een makkelijk verwijderbare houder want na december zullen de wolven op de loer liggen
bij ons in de stad.

Ik voeg hier ook bij de verordening van toepassing 168/2013
Ok, momenteel ben ik dus gewoon safe volgens mij zonder plaatje (tot 1 januari), nu ja volgende week vraag ik alles waarschijnlijk gewoon aan inclusief een verzekering BA, voor die 50 euros ga ik het niet aan het toeval overlaten.
Streumer
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 mei 2017, 22:40
Locatie: Hier
Merk SP: ST2
Km-stand: Veel

Stromeur schreef: 22 okt 2017, 19:52
Tony Mb schreef: 22 okt 2017, 18:43 Kan een stromer dus niet autonoom rijden?
Als je stilstaat en je drukt op + dan doet de fiets dus niets... ?
Jawel, de "garagestand" zit er ook op, maar dat is niet meer dan enkele km/u. Die gebruik ik bijvoorbeeld om de steile trap op mijn werk bij de fietsenkelder op te komen met de Stromer.
RTFM ;-)

Er zijn idd 2 modussen
Boostmodus tot 20km/u verplicht te trappen voor start (gewoon beginnen fietsen en op de + knop)
Move modus ong 5km/u vanuit stilstand (activatie via snelkoppelingen op Omni)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Streumer schreef: 22 okt 2017, 20:01 RTFM ;-)
Hou op, schei uit. Wékenlang heb ik 30kg aan Stromer zonder ondersteuning die trap op geduwd zeg.. Move-knop in beeld op de OMNI, en niks mee doen/me niks afvragen he? :bu:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Dat wolven flieken of polies zijn had ik dus wel door, het ging me om de boost mode.
Nog even een dingetje... zou je met de move-knop kunnen vertrekken en dan overgaan naar de boost. Want dan wordt het natuurlijk wel autonoom rijden.
(Moet je natuurlijk wel een smurf met kennis van Stromer tegenkomen)
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert
Expert
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

Wie probeert te argumenteren dat de boost mode geen autonoom rijden is begeeft zich m.i. op glad ijs. Om veiligheidsredenen moet de fiets reeds enigszins bewegen, inderdaad, maar hij kan in boost zonder trappen 20km/u blijven rijden. Als dat geen autonoom rijden is weet ik het ook niet meer.
Er is wat tegenstrijdige interpretatie van de definitie van een motorrijtuig, inderdaad: “die door een mechanische kracht kunnen worden gedreven”. Voor wat betreft de tapondersteuning is er ondertussenwel consensus dat de fiets dan niet “door een mechanische kracht wordt gedreven”, duidelijk omdat dit niet volledig waar is, minstens 1/4 van de kracht wordt immers door spierkracht geleverd. Ook de garageknop-farce is ondertussen bij ministeriële tussenkomst beëindigd.
Maar wat betreft de boost knop wordt het rijwiel wel degelijk volledig door een mechanische kracht gedreven, en wel aan 20 kmh , wat de Stromer tot een motorrijtuig maakt.
Er schijnt wel wetgeving op komst te zijn die een minimumsnelheid van 22,5 kmh aan de definitie toevoegt, waardoor de Stromer weer buiten de categorie valt .
ST2 983WH 2x25km woon-werk
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

En we hebben een winnaar :aq

Bij mijn aanvraag tot inschrijving is in vak X15 hetvolgende aangeduid

Speed pedelec "Ja snelheid met ondersteuning tot 45 km/u" (so far so good)

en dan "enkel trapondersteuning"

Dus niet het vakje met autonoom rijden erbij (ps er lagen toevallig nog st2 papieren van andere fietsenmaker die net hetzelfde waren ingevuld)

Proberen aan te vragen bij de verzekeraar en live mee gevolgd => niet gelukt webdiv geeft steeds aan dat het dan over een brommerplaatje gaat en dat is niet correct.

Contact gehad met DIV en hier word gesproken dat ik dit bij DIV zelf dien te vervolledigen aan het loket daar het niet autonoom rijden is aangevinkt en hier dus geen extra verzekering voor dient genomen te worden.

Papieren terug mee gekregen (wel voor de zekerheid verzekering voor speed pedelec met wel autonoom rijden afgesloten om toch maar 100¨% safe te spelen) en ik mag er maandag zelf mee naar DIV gaan :roll: .

Van de verzekeraar mooi een klever mee gekregen die ik er dan toch nog kan opkleven moesten ze ineens van gedacht veranderen :bu:

word vervolgd :ck:
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Daarnet bij DIV langsgeweest en zonder problemen het loket kunnen passeren, vanaf morgen kan ik mijn plaatje verwachten :ay .

Ik ga hoewel er op mijn formulier niet aangeduid stond dat hij autonoom kon rijden toch gewoon de verzekering met wel autonoom rijden laten lopen om op safe te spelen.
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Vandaag de nummerplaat aangekregen en ze begint met SP dus :ay .

Ze hangt er al op en hoewel ik het lelijk vind ben ik dan toch in orde :cool2:
Plaats reactie