Mist en mensen die brillen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pclaerhout
Pro
Pro
Berichten: 71
Lid geworden op: 31 mei 2017, 13:47
Locatie: Beernem, België

Deze morgen heb ik morgen ervaren dat rijden in mistig weer met een bril geen pretje is.

Je ziet gewoon voor geen meter. Ik heb even gespeeld met het idee om mijn bril af te zetten, maar dan ben ik een ongeleid projectiel en een gevaar op de baan...

Heeft iemand tips om dit te voorkomen? Regenweer is trouwens hetzelfde probleem...

Met een gewone fiets is dat allemaal niet zo erg, maar aan 40-45 km/u is het behoorlijk scary...
mhuibers
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 137
Lid geworden op: 28 aug 2017, 11:22
Locatie: Kesteren
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 14000

Ik liep hier vanmorgen als brildrager ook tegenaan, ben erg benieuwd of hier goede oplossingen voor zijn. Wellicht een product wat je kunt aanbrengen op de brilglazen? En komt dit probleem dan ook voor bij helmen met een vizier?
ST1x 2018 charcoal 983 Wh | Spurcycle | Quadlock | Ergon GP2 | Lupine Rotlicht en een verzameling van Zijp spullen
Lieven
Runner-up
Runner-up
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 jul 2017, 11:54

Hier hetzelfde probleem, vooral bij regen en zeker als het donker is.
Er schiet nog maar 20 procent zicht over op bepaalde momenten dus tips zijn zeker welkom
Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert
Expert
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

Op de website van veilig in het verkeer, vooral gericht op hesjes en zo, worden inderdaad ook producten aangeboden om de bril helder te houden:

https://veiliginhetverkeer.be/microclai ... svloeistof
Laatst gewijzigd door Alex.slaets op 26 sep 2017, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
ST2 983WH 2x25km woon-werk
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Er zijn veel producten op de markt die het aanslaan van je bril zouden moeten voorkomen. Je vindt ze veel terug bij de zwemsport, ski-sport, fietssport, motorrijders etc. etc. Ik ben er alleen zelf nog niet achter welke nu wel, en welke niet veilig zijn voor de coating op je brillenglazen.

Ik moet nodig eens langs mijn opticien voor nieuwe glazen, mijn ogen zijn flink achteruit gegaan. Ik zal ze daar ook eens om advies vragen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Had ik dus ook. Ik had de keuze: niks zien met bril of...niks zien zonder bril.
toch maar met bril en dan even met de vinger er over wrijven.
Toch nog mensen die in het donker met mist en een zwarte jas even hun hondje gaan uitlaten op het onverlichte jaagpad naast de vaart... gelukkig was het hondje wit :roll:
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Ook hier hetzelfde vanmorgen rond 05:30 uur. Ben één keer gestopt om de fietsbril droog te maken. Ik ga zo mijn bril licht insmeren met vloeibaar zeep. Morgen is het weer mistig en misschien helpt het, ik hier ooit eens iets over gelezen.

Wordt vervolgt...... morgen

Geen verschil hoor, wel of geen zeep.
Laatst gewijzigd door Lamkram op 27 sep 2017, 06:48, 1 keer totaal gewijzigd.
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Ook om 04.30 was de mist akelig dicht.....zeker als de rivier de Linge naast je ligt en er geen vangrail o.i.d. is....
Een extra koplamp helpt bij mist vooral NIET; je wordt alleen maar meer verblind.
Gelukkig ken ik de weg na een paar maanden wel en kan je anticiperen op de bochten (verlichting is er zeker niet overal).

Ik ben een brildrager en heb voor de fietsritten altijd een oudje op want meer dan regelmatig moet de handschoen er overheen. Buiten de mist begint er namelijk een vochtophoping op de bril te ontstaan die het extra uitdagend maakt.

Ben dus op zoek naar een goede en goedgekeurde helm met vizier want dat werkt een stuk fijner dan pielen op een bril met een behandschoende hand. Bovendien is zo'n wegklapbaar vizier ook reuze te waarderen als het straks weer hagelt en/of de sneeuw naar beneden komt.

Stromer voorzichtig,
Reinout
Gebruikersavatar
TulipanoRosso
Pro
Pro
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 sep 2017, 16:46
Locatie: Bollenstreek

Een ervaringsdeskundige...adviseert Muc-Off Anti Fog Spray:

https://www.hrdlpn.nl/sportbril/anti-fog-bril/
philipbo
Expert
Expert
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:35

Voor mist heb je sowieso geel-oranje lenzen/glazen nodig en inderdaad geen schijnwerper als verlichting. Ik denk dat een skibril het beste gaat werken, die hebben ook vaak een anti-fog systeem en de goede kleur lens. Esthetisch misschien wat minder, maar ze zien je toch maar heel kort langsflitsen in de mist.
Plaats reactie