Tikkend geluid voorvork

ST1x-er
Pro
Pro
Berichten: 88
Lid geworden op: 31 mei 2017, 16:09

Sinds vrijdagavond een vervelend getik ter hoogte van voorvork/stuur. Het tikken komt steeds wanneer er over oneffenheden gereden wordt. Erg vervelend :bn: De voorbije dagen nooit iets gehoord en nu plots dat getik... Ik las een tijdje geleden op dit forum dat er nog iemand dit probleem heeft gehad. Voorvork zou vervangen zijn toen. Heb intussen deze persoon een PM gestuurd maar wil wel weten of nog meer ST1x-ers er last van hebben? Heb nu ongeveer 1200 km op de teller staan.
Ik maakte er, al fietsend, een opname van:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22828
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik vind het klinken als het "geigerteller"-geluid waar forumlid Pieter het over had. Hoe het bij hem is opgelost weet ik niet. Ook forumlid Lee! had dit probleem en bij hem is de voorvork vervangen. Maar zij zullen kunnen bevestigen of ontkrachten of dit hetzelfde klinkt als bij hen.

Gezien het grote aantal ST1-X'en dat rondrijdt, lijkt het me geen structureel probleem van formaat, maar het hoort niet dus ik zou het absoluut aan je dealer voorleggen. Goed dat je er een opname van hebt kunnen maken! Die kan je dealer desnoods ook doorsturen naar Stromer ter beoordeling.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Geen idee...
Geen speling op de vork?
Een kabeltje dat door het balhoofd loopt?
Op het vlakke asfalt hoor je niks?
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Pieter
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
Locatie: Mierlo
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 30.000

Voor zover de opname het toelaat, klinkt het als hetzelfde geluid inderdaad.
De afgelopen drie weken was ik op vakantie. Komende woensdag staat mijn eerste afspraak mert de fietsenmaker. Ik vrees dat er nog wel een paar zullen volgen.

Ik heb de fm ingelicht dat het de voorvork zou zijn en dat dit bekend is bij Stromer. De fm had dit niet vernomen van Stromer. Dus ik denk dat ze zelf wat gaan doen en dat dan blijkt dat er toch een nieuwe voorvork moet gaan komen.

Het geluid is ondertussen beduidend toegenomen. Zeer irritant inmiddels.

Ik houd jullie op de hoogte via dit forum uiteraard.
ST1x-er
Pro
Pro
Berichten: 88
Lid geworden op: 31 mei 2017, 16:09

@Tony Mb: op vlakke asfalt geen getik...
Daarnet de fiets gepoetst en ook wanneer ik er mee aan de hand stap op een oneffenheid hoor je het getik. Er is wel geen cadans in te bepalen. Soms veel keer kort achter elkaar, dan weer af en toe een tik. Ik heb maandagavond een afspraak met de dealer. Die afspraak had ik al gemaakt voor het terugkerend probleem met de remsensor. Over dit 'getik' heb ik hem nog niet ingelicht.
Jan S
Runner-up
Runner-up
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jul 2017, 17:26

Ook ik heb sinds 5 dragen een tikkend geluid in de voorvork van mijn ST1x. 1200 km mee gefietst. Wordt steeds erger en doet zich voor op oneffen wegdek. Erg irritant en je hebt het gevoel dat er zo maar ergens iets kan barsten o.i.d. Ga deze week even bij de fm langs.
Gebruikersavatar
Pieter
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
Locatie: Mierlo
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 30.000

Het neemt ook toe bij koud weer is mijn ervaring. En inderdaad met name bij oneffenheden in de weg.
ST1x-er
Pro
Pro
Berichten: 88
Lid geworden op: 31 mei 2017, 16:09

Net terug van de dealer...
Blijkbaar gaan heel veel STx-en een nieuwe voorvork krijgen. De mijne dus ook. Is een productiefout in de vork. Volgens mijn dealer komt er speling op. Getik zal nog toenemen. De vorken komen eind oktober bij mijn dealer binnen. Voordeel van het getik is wel dat je niet meer moet bellen voor fietsers die voor je rijden want die kijken nu al achterom om te zien waar dat getik vandaan komt :lol:
Jan S
Runner-up
Runner-up
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jul 2017, 17:26

Is er ook al bekend of dit gevaar of andere schade op kan leveren o.i.d.?
ST1x-er
Pro
Pro
Berichten: 88
Lid geworden op: 31 mei 2017, 16:09

Volgens mijn dealer kan het geen kwaad. Het is alleen een erg irritant geluid :ck: Ze weten dat bij Stromer ook en daarom worden de vorken vervangen.
Plaats reactie