Gezellig op de rijbaan...

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

marco-hlv schreef: 21 dec 2018, 14:05 ik: dat heb jij heel goed gezien, lette iedereen maar zo goed op en kenden ze de regels maar.
Lekkere steek onder de gordel voor mama :lol:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
mrstrom

Vandaag in het Noord hollandsdagblad. Ben wel abbonee maar weet mijn inlog zo niet. Maar als je de 4 plaatjes bekijkt, ziet het er niet verkeerd uit.

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... le-fietser
Lomito

Dat ziet er inderdaad goed uit. Alleen het asfalt loopt ononderbroken door... beter is die middenstrook ingevuld met klinkers (zonder randen en niet bolbestraat) zodat je er zonder gevaar over kunt rijden maar dan zonder het comfort van asfalt. Fietsers zijn dan minder geneigd om die strook te nemen terwijl bij inhalen eenvoudig de andere rijstrook gebruikt kan worden om te passeren. Ook missen de redresseerstroken aan de buitenzijden, bijvoorbeeld met grasklinkers zodat je gewaarschuwd wordt als je te dicht op de rand rijdt.
.
fietssnelweg.jpg
fietssnelweg.jpg (26.52 KiB) 3010 keer bekeken
.
fietsstraat.jpg
fietsstraat.jpg (209.07 KiB) 3010 keer bekeken
Lomito

Vanmorgen moest ik in Nijmegen zijn en ben via het Rijnwaalpad teruggereden naar Elst om daar de Nieuwe Aamsestraat richting het centrum te nemen. Als het druk is pak ik daar altijd het streng verboden fietspad maar vanochtend (ca. 10:00uur) was het er zeer rustig dus heb ik de rijbaan gekozen.

https://www.google.nl/maps/@51.9142432, ... 312!8i6656

Even verderop bij de verkeerslichten bij Intratuin stond ik te wachten op groen, nadert er een politiebus vanuit de andere richting, de heren zien mij staan op de rijbaan en stoppen pal voor de ingang van de Intratuin om alles eens rustig te gaan bekijken. Blijkbaar waren ze niet helemaal zeker of ik daar wel mocht rijden/stilstaan maar even later reden ze toch door. Ik hield er rekening mee dat ze nog zouden omkeren voor een praatje maar heb ze niet meer gezien.

Hieruit blijkt weer dat de politie het zelf ook nog niet helemaal begrijpt en moeite hebben met onze plek op de weg. Omgekeerd heb ik ook meegemaakt dat ik op het streng verboden fietspad reed en een motoragent enkele keren voorbij gereden is zonder contact te maken.

Wel of geen boete op het fietspad hangt dus af van de inschatting die de handhaver maakt. Zoals die boete voor de SP-er op het fietspad op de Zweedsestraat in Deventer, dat is een handhaver geweest die nogal strak op de letter van de wet is gaan zitten en het spectrum loopt zo door tot aan handhavers die je van de rijbaan naar het fietspad sturen. Zoals deze:

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Inderdaad. Alleen dat laatste filmpje is wel van januari 2017, de agenten in kwestie hadden de memo over SP's duidelijk nog niet gelezen. Ik hoop dat daar 2 jaar later wel verandering in is gekomen...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lomito

Die agenten die ik gisteren tegen kwam waren blijkbaar ook niet goed op de hoogte of ze twijfelden sterk of dit nu wel de bedoeling is. Dus zelfs na 2 jaar is het nog niet voor alle handhavers klip en klaar hoe het zit... Daarnaast speelt ook nog mee, zoals blijkt uit mijn ervaringen met die motoragent en de personen uit dat Almere-filmpje, dat agenten er weinig moeite mee hebben als je kiest voor het fietspad terwijl de wet toch echt voorschrijft dat we op de rijbaan moeten.

De conclusie blijft dan ook dat je overgeleverd bent aan de interpretatie van de handhaver.

Overigens heb ik enkele boetes per jaar ingecalculeerd voor het niet rijden op de rijbaan. De teller staat echter na anderhalf jaar nog steeds op nul ondanks dat ik best vaak en lang over (on)verplichte fietspaden rij. Aangezien er nauwelijks handhaving is en de weinige handhavers die je dan wél tegenkomt meestal niet handhaven is de kans op een boete vrijwel nihil. De boete van die SP-er in Deventer zie ik daarom als "pech", verkeerde persoon getroffen.

Daarnaast zijn er nog de geautomatiseerde boetes zoals bij CS Amsterdam en het Rijksmuseum. Als je daar gaat rijden met je SP weet je vrijwel zeker dat je door de vaste camera's vastgelegd wordt en een boete nagestuurd krijgt. Niet vreemd dat juist in Amsterdam veel SP-ers de kentekenplaat van hun snelfiets verwijderen.
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

De mensen uit het filmpje zijn bekenden van mij (uit de ligfiets-en Velomobielwereld)
Wonen in Almere en hebben inmiddels de motoren uit de fietsen gehaald, dus andere achterwielen, batterijen en controllers eraf etc. etc. uit frustratie dat zij dor de maffe wetgeving in NL. nergens gedoogd worden.
Zij hebben bijna een bekeuring gehad omdat zij op het fietspad reden en werden in eerste instantie zoals te zien was in het filmpje op het (verboden) fietspad gedoogd.
Inmiddels reizen zij alleen nog per trekkingbike, de mooie ligfietsen zijn ook verkocht echt diep triest wat hier gebeurd is leve de fietsersbond met hun antieke bestuur en dito ideeën.
Veel gemeentes, ook in Hoorn zijn voorzien van"dreven" brede asfaltwegen waar het doorgaand verkeer incl. bromfietsen op moet rijden en zelfs ik voel mij niet "prettig" tussen de jagende auto's hier; achterspatbordkleven, toeteren, krap passeren, echt onwenselijk terwijl ik toch mijn positie op de weg duidelijk assertief opeis.
Ik ben bang dat het eerst weer faliekant mis moet gaan zoals laatst met de twee motorrijders die door een aggressieve automobilist zijn doodgereden. :bu:
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Lomito

Daarom kies ik eerst voor eigen veiligheid: als het druk is pak ik gewoon het fietspad en neem een eventuele boete op de koop toe. Dat is altijd beter dan een rolstoel of erger. Zoals je zelf constateert halen automobilisten allerlei capriolen uit om die fiets in te halen... over doorgetrokken streep rijden, langs verkeerde zijde vluchtheuvel inhalen, inhalen met te weinig zijdelingse afstand, afsnijden...

Een enkele automobilist die zich niet kan beheersen vind ik nog niet zo'n probleem, maar wanneer het druk is en de één na de andere automobilist zich langs je wringt (ik rij ook steevast midden op de rijbaan) dan wordt het toch wel erg gevaarlijk.

En dan is er nog het feit dat verkeershandhaving in NL praktisch alleen bestaat uit het incasseren van parkeer- en snelheidsboetes. Als automobilist kun je je flink misdragen op de weg omdat je weet dat er toch geen handhaving is. Om dezelfde reden heb ik er geen moeite mee om over fietspaden te rijden.
gert
Pro
Pro
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 jan 2018, 11:26

Lomito schreef: 11 jan 2019, 09:35 Daarom kies ik eerst voor eigen veiligheid: als het druk is pak ik gewoon het fietspad en neem een eventuele boete op de koop toe.
Ik fiets dagelijks van Putten naar Leusden (veluwe) gelukkig hebben we veel buitengebied, in de ochtend (06:00 vertrekken) rij ik in de zomer op de rijbaan, maar in de herfst/winter gewoon op het fietspad :d3: , s'middag rij ik een 4km om zodat ik zoveel mogelijk door het buitengebeid kan rijden, het heeft even geduurd voor ik de meest ideale route had gevonden. in eerste instantie had in niet zovel moeite om op de weg te rijden maar naar een aantal (gevaarlijke) incidenten kies ik ook voor mijn Eigen veiligheid :ay.
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

gert schreef: 11 jan 2019, 12:13 Ik fiets dagelijks van Putten naar Leusden (veluwe) gelukkig hebben we veel buitengebied, in de ochtend (06:00 vertrekken) rij ik in de zomer op de rijbaan, maar in de herfst/winter gewoon op het fietspad :d3: , s'middag rij ik een 4km om zodat ik zoveel mogelijk door het buitengebeid kan rijden, het heeft even geduurd voor ik de meest ideale route had gevonden. in eerste instantie had in niet zovel moeite om op de weg te rijden maar naar een aantal (gevaarlijke) incidenten kies ik ook voor mijn Eigen veiligheid :ay.
Leuk stuk fietsen. Ga je dan via Nijkerk of helemaal binnendoor (zwartebroek?)

Op de binnenwegen op mijn route pak ik - waar het kan - ook nog het fietspad, want er rijdt nogal wat sluipverkeer. In de zomer inderdaad maar eens weer proberen met beter zicht. Vandaag door Veenendaal gestromerd en daar de weg gepakt, misschien de dorpse mentaliteit maar daar waren heel geduldige automobilisten, die ondanks mogelijkheden gewoon netjes met voldoende afstand achter mij reden.

Had laatst iemand die op een smalle binnenweg pal achter mij ging rijden met grootlicht aan. Toch behoorlijk intimiderend. Overigens gewoon gewacht tot er een breder stuk kwam voordat ik ruimte gaf / veilig kon geven. Pffff :dwarf:
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Plaats reactie