ST2 2018 of ST3?

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tomasj schreef: 15 dec 2018, 16:37 Dat besef ik, maar ook dan kan het volgens mij geen kwaad om mensen toch even aan te geven dat het gewoon beter is voor hun knieën, het was dus goedbedoeld advies. Ik ben zelf ook echt geen twintiger meer hoor :bj
Ik was in elk geval wel blij met de tip. Ik ben wel hoge trapfrequenties gewend (veel ongeveer 30 km/h gefietst op fietsen zonder versnellingen) maar ik merkte dat ik het laatste jaar steeds zwaarder ging trappen.

Afgelopen week heb ik weer wat meer op groter tandwieltje getrapt en dat is uitstekend bevallen.
(behalve dan afgelopen donderdag toen mijn voor derailleur op het middenblad vast zat, die trapfrequentie was minder amusant)
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Beste en meest efficiente manier om met een hogere rpm te gaan trappen is blokjes trainen.
Dus paar minuten fors boven je normale trapfrequentie en dan weer terug naar normaal. Als je dat structureel implementeert in je ritjes heb je maximaal trainingseffect en leer je jezelf het snelst aan.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik heb afgelopen donderdag 2 blokjes van ongeveer 40 minuten op veel te hoog tempo getraind :lol:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromer9000
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 402
Lid geworden op: 21 aug 2018, 20:41
Locatie: Gent (België)

Daniel1975 schreef: 14 dec 2018, 19:00 D70.....nostalgie!!
Daarna de D300 en nu een D7200.
Zou nog wel eens een D700 erbij willen hebben; geen extreem aantal pixel, maar wel hele grote die mooi presteren in lowlight.

(Sorry, beetje off topic ;) )
Aha nog Nikon-fanaten! Zelf heb ik de D80 (die er vorig weekend plots mee stopte), een D300 en een D800... tevreden over!
🇧🇪 ST3 LE :mrgreen: | Park Tool PRS-25 Team Issue Montagestandaard | Ortlieb Velocity High Visibility Daypack | Giro Bexley MIPS | KINEKT 2.1 Aluminum Seatpost | Lupine Rotlicht | Ortlieb Backroller Urban | Cateye BM-45 zijspiegel
Gebruikersavatar
Stromer9000
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 402
Lid geworden op: 21 aug 2018, 20:41
Locatie: Gent (België)

Tomasj schreef: 15 dec 2018, 10:59
Golvas schreef: 15 dec 2018, 10:08 Trapfrequentie is wel degelijk een individueel gegeven, net zoals het soort fiets en de ondersteuning ... je geeft zelf al aan dat je met toegeknepen ondersteuning rijdt, terwijl anderen liever met maximale ondersteuning trappen.

Neem eens wat literatuur door en maak bij gelegenheid een afspraak met Toon of Steven Claes ... 't zal vast een verhelderend gesprek worden. ;)
Die toegeknepen ondersteuning is omdat ik wil trainen op mijn fiets, zo haal ik gemiddeld 12 uur duurtraining per week aan 120-130 bpm. Met volle ondersteuning is de batterij leeg voor ik op 't werk ben, en komt mijn hartslag niet boven de 110bpm.

Het is gewoon pure mechanica (en ik ben Ir Mechanica), de kracht die je moet zetten om 't zelfde vermogen te halen is groter bij lage trapfrequentie.

Ik weet dat niet iedereen van nature de zelfde trapfrequentie heeft, maar je kan daar ook op trainen. Ik heb drie weken geleden een inspanningsproef met lactaattest gedaan, en kreeg daar toen ook de opmerking dat mijn cadans tijdens die proef eigenlijk op de ondergrens lag van wat acceptabel was (80 rpm), en dat ik daar op moet trainen om vooral langer op hogere vermogens te kunnen fietsen maar ook om mijn knieën minder te belasten.
Heb je de lactaattest bij Energy Lab gedaan? Een jaar of twee geleden heb ik dat ook eens gedaan om mijn looptraining aan te passen en ik vond dat echt wel interessant. Wel prijzig als je het mij vraagt...
🇧🇪 ST3 LE :mrgreen: | Park Tool PRS-25 Team Issue Montagestandaard | Ortlieb Velocity High Visibility Daypack | Giro Bexley MIPS | KINEKT 2.1 Aluminum Seatpost | Lupine Rotlicht | Ortlieb Backroller Urban | Cateye BM-45 zijspiegel
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Stromer9000 schreef: 16 dec 2018, 11:24
Daniel1975 schreef: 14 dec 2018, 19:00 D70.....nostalgie!!
Daarna de D300 en nu een D7200.
Zou nog wel eens een D700 erbij willen hebben; geen extreem aantal pixel, maar wel hele grote die mooi presteren in lowlight.

(Sorry, beetje off topic ;) )
Aha nog Nikon-fanaten! Zelf heb ik de D80 (die er vorig weekend plots mee stopte), een D300 en een D800... tevreden over!
D800, nice!!

Probleem is dat ik niet veel full frame lenzen heb. Wel de 70-200, maar versie 1. Die heeft op FF wat lichtval in de hoeken.
Gebruikersavatar
Stromer9000
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 402
Lid geworden op: 21 aug 2018, 20:41
Locatie: Gent (België)

Stromeur schreef: 14 dec 2018, 19:57
Tomasj schreef: 14 dec 2018, 18:18 Het verschil tussen B en NL is zelfs al significant. Sromeur in Harlingen heeft deze maand zo maar even gemiddeld 25 minuten minder licht per dag dan ik.
En toch vind ik het licht op mijn fiets belangrijker :mrgreen:
Nou nee, ik vind goede verlichting op mijn Stromer net zo belangrijk als jij. Ik woon in een gebied met fietspaden van matige kwaliteit, momenteel ook met veel modder vanwege de bieten-oogst, ik rijd over onverlichte wegen en heb geen hulp van geen leklicht van grote steden. Ik vond de koplamp van mijn ST1 X zwaar onder de maat (en die was nog een heleboel tandjes slechter dan de koplamp op de huidige ST3). Ik durfde in het donker niet harder dan 30km/u te rijden en daarom heb ik er een lampje bij gezet. Voor sommigen is dit blijkbaar een onoverkomelijk probleem en reden om een compleet model als aankoop-optie terzijde te schuiven, maar voor mij is dat niet zo, als een fiets verder op alle fronten voldoet (wat het geval was bij mijn ST1 X).

Ik vind ook dat er betere verlichting op de speed pedelecs komen, maar zolang Stromer en alle andere fabrikanten verlichting monteren die aan de wettelijke eisen voldoet, kijk ik niet boos naar de fabrikant, maar boos naar de wetgever, want dáár zitten mensen keihard te slapen.

Natuurlijk begrijp ik het argument dat Stromer speed pedelecs uitbrengt in het niche/high end segment, en dat je daar wat extra's voor mag verwachten, zeker als het onze veiligheid aangaat. Stromer kiest ervoor om dit extra's wel te leveren op het topmodel (nu de ST5 en eerder de ST2 S) en niet op de modellen daaronder, terwijl dit ook stevig geprijsde fietsen zijn. Ik verwacht niet dat Stromer dit beleid gaat veranderen, want ik zie net als jij ook wel dat Stromer nu juist op zoek gaat naar goedkopere alternatieven voor de bekende a-merken (wat geen slechte keus hoeft te zijn trouwens, maar dat weet je pas als je die producten gaat gebruiken).

Als een extra lampje erbij plaatsen geen optie is, dan rest je inderdaad weinig anders dan overstappen op een ander merk. Maar dan zul je ook moeten gaan kijken of de rest van die andere fiets voldoet aan je eisen, en als ik de assortimenten van de diverse fabrikanten nu zo eens bekijk, dan vind ik het allemaal behoorlijk tegenvallen (en dan ben je alsnog sneller klaar met een bijzetlampje ;p ).
Welk alternatief zou je dan aanraden om meer licht te hebben op de ST3. Persoonlijk vind ik dat de lamp te weinig licht geeft op pikdonkere banen. Dagelijks fiets ik een stuk op een donker pad en moet ik me inhouden vanwege te weinig zichtbaarheid en dan regent het nog niet...
🇧🇪 ST3 LE :mrgreen: | Park Tool PRS-25 Team Issue Montagestandaard | Ortlieb Velocity High Visibility Daypack | Giro Bexley MIPS | KINEKT 2.1 Aluminum Seatpost | Lupine Rotlicht | Ortlieb Backroller Urban | Cateye BM-45 zijspiegel
Gebruikersavatar
Stromer9000
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 402
Lid geworden op: 21 aug 2018, 20:41
Locatie: Gent (België)

Daniel1975 schreef: 16 dec 2018, 11:33
Stromer9000 schreef: 16 dec 2018, 11:24
Daniel1975 schreef: 14 dec 2018, 19:00 D70.....nostalgie!!
Daarna de D300 en nu een D7200.
Zou nog wel eens een D700 erbij willen hebben; geen extreem aantal pixel, maar wel hele grote die mooi presteren in lowlight.

(Sorry, beetje off topic ;) )
Aha nog Nikon-fanaten! Zelf heb ik de D80 (die er vorig weekend plots mee stopte), een D300 en een D800... tevreden over!
D800, nice!!

Probleem is dat ik niet veel full frame lenzen heb. Wel de 70-200, maar versie 1. Die heeft op FF wat lichtval in de hoeken.
Idd, een combinatie van de klassieke lenzen en de full frame's geeft een Lowepro-tas om 'U' tegen te zeggen met een gewicht van toch ettelijke kilo's. Alles behalve praktisch (zeker op de fiets, 2 weken geleden getest) maar het resultaat na een photoshoot mag er best zijn en dat compenseert ;-)
🇧🇪 ST3 LE :mrgreen: | Park Tool PRS-25 Team Issue Montagestandaard | Ortlieb Velocity High Visibility Daypack | Giro Bexley MIPS | KINEKT 2.1 Aluminum Seatpost | Lupine Rotlicht | Ortlieb Backroller Urban | Cateye BM-45 zijspiegel
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stromer9000 schreef: 16 dec 2018, 11:29
Heb je de lactaattest bij Energy Lab gedaan? Een jaar of twee geleden heb ik dat ook eens gedaan om mijn looptraining aan te passen en ik vond dat echt wel interessant. Wel prijzig als je het mij vraagt...
Neen, bij de rosse raket
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

@stromer9000 ik heb een Lezyne 1100 erbij gezet. Staan hier ook wel ergens fotos (dacht st3-ervaringen topic). Dat is voldoende. Als je nog meer wil, dan de 1100 pakken.
Ik heb de fully loaded doos gekocht, zit ineens Gopro mount bij en remote; muurvaste montage op je stuur en met je duim schakelen tussen groot en klein licht.
Plaats reactie