Onderhoud

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Leuk fotoverslag. Ik ben dol op fiets poetsen, ik kan er niks aan doen. Het is zo lekker zen. Dat roostertje voor de toeter is wel een echte blerf-vanger zeg..
Barry schreef: 08 dec 2018, 23:13 De St5 ziet er weer tiptop uit! Hebben jullie nog tips of suggesties?
De enige tip die ik nog heb: je frame na het wassen en drogen insprayen met iets a-la Muc-Off Bike Protect spray.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Stromeur schreef: 08 dec 2018, 23:20 Leuk fotoverslag. Ik ben dol op fiets poetsen, ik kan er niks aan doen. Het is zo lekker zen. Dat roostertje voor de toeter is wel een echte blerf-vanger zeg..

De enige tip die ik nog heb: je frame na het wassen en drogen insprayen met iets a-la Muc-Off Bike Protect spray.
Ik vond het ook wel leuk om te doen. Was er wel ruim een uur mee bezig geweest, hoop dat ik er wat sneller en handiger in wordt.

Goed dat je de protect spray noemt; die ben ik vergeten aan te brengen! :bu: Heb die namelijk wel in mijn koffer liggen.
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Na het schoonmaken van de ketting blaas ik hem altijd droog met de compressor. Dan blaas je heel veel resterend water en eventueel schoonmaakmiddel tussen de schakels uit en kun je gelijk verder met smeren.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

FreddyH schreef: 08 dec 2018, 23:56 Na het schoonmaken van de ketting blaas ik hem altijd droog met de compressor. Dan blaas je heel veel resterend water en eventueel schoonmaakmiddel tussen de schakels uit en kun je gelijk verder met smeren.
Die staat nog op mijn verlanglijstje :D je moet wat te wensen overhouden..
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Lotte
Expert
Expert
Berichten: 275
Lid geworden op: 21 sep 2018, 20:37
Locatie: ieper West - Vlaanderen Belgie

Een bladblazer doet hier ook perfect het werk en is misschien beter dan een compressor .
Als je voldoende afstand houdt werkt de compressor natuurlijk ook feilloos,opletten bij de wielassen dat je het water niet IN de lagers blaast.
Aan de andere kant met de bladblazer opletten dat je de fiets niet omver blaast ,(220kmh wind is ook héél wat)
Gebruikte deze steeds om mijn motor droog te blazen na een wasbeurt,die iets steviger staat op de standaard dan een stromer op zijn zijstandaard.Een montagestandaard is dan ook weer handig om de fiets te wassen en droog te blazen.
Mogelijkheden zat
ST3 cool White
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Op de ketting blaas ik van korte afstand, verder blaas ik alleen de directe omgeving van de ketting droog, dus de groep, derailleur en bladen voor. Dat doe ik ook van wat afstand.

@Barry: mocht je een compressor willen aanschaffen, er zijn compressors die zoveel kabaal maken dat je er niet naast wil staan (bijna allemaal, ongeveer 97 dB) en er zijn extra stille compressoren. Die extra stille hoor je nog steeds goed, maar ze doen iig geen pijn aan je oren. Dus als je niet de luxe hebt om hem in een kelder in te bouwen zou ik daar rekening mee houden.
Ik heb de mijne hier gekocht: https://www.hbm-machines.com/producten/ ... mpressoren
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Dank voor de tips Lotte en FreddyH. Ik denk dat ik toch eerder op een compressor dan een bladblazer uitkom ;) volstaat het basismodel?
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Gisteravond de bike protect spray aangebracht (en opgepast dat er niks op de remmen terecht kwam). De Stromer staat nu in de hal en daar ruikt het nu lekker zoet. Mijn vrouw merkte vanochtend op dat ze het idee had de Bodyshop in te lopen :D

Ik mag mij sowieso gelukkig prijzen met een vrouw die heel geduldig met mij en mijn Stromer is; de (veelal natte en vieze) Stromer staat al hele week pontificaal in de hal of woonkamer. :ba
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Fijn verslag... Ik doe ongeveer hetzelfde behalve dat ik de ketting losmaak en in een bak met ontvetter leg. Ondertussen laat ik de nieuwe ketting die opgeslagen lag in een bakje met olie uitdruppen en alles klaar is leg ik deze er dan op voor een 1000km en dan terug wisselen. Vrijdag na de regenrit de fiets laten staan en zaterdag gepoetst ,de ketting begon reeds op een paar schakels roest uit te slaan ,de omstandigheden waren dan ook hevig zodat het meeste smeermiddel er toch moet zijn afgespoeld. Normaal na elke regenrit nieuwe olie erop en na 2500km zie ik nog geen slijtage, hopelijk lukt het om op deze manier toch een 8000km weg te trappen.
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

jovdt schreef: 09 dec 2018, 12:43 Normaal na elke regenrit nieuwe olie erop en na 2500km zie ik nog geen slijtage, hopelijk lukt het om op deze manier toch een 8000km weg te trappen.
Ontvet/reinig je de ketting dan ook na elke regenrit voordat je olie erop doet?
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Plaats reactie